Kela: sosiaaliturvan väärinkäyttö on räjähtänyt kuluneen vuoden aikana älyttömään kasvuun
Kela on panostanut väärinkäytösten tunnistamiseen sekä ennaltaehkäisyyn muun muassa viranomaisten välisellä laajalla yhteistyöllä ja tiedonvaihdolla. Kela kertoo kirjanneensa väärinkäytösepäilyjä viime vuoden alun ja marraskuun lopun välillä 1050 kappaletta. Näiden epäilyjen arvioidaan olevan yhteensä noin 6,7 miljoonan euron arvoiset. Yhden väärinkäytösepäilyn keskiarvoksi arvioidaan 6395 euroa.
Kommentit (212)
Paljonko tukia, joita ihmisille kuuluisi, jää nostamatta kun ihmiset ei osaa / pysty hakea?
Miten sellaista voidaan "väärinkäyttää"? Kelahan ne tuet itse myöntää tai on myöntämättä. Ja myös tutkii itse kaiken, jopa pankkitilin saldon.
Hevonpaskaa. Suomihan on kyyläysyhteiskunta, petokset selviää heti jos joku jotain pimeesti tekee.
Osingot verollisiksi!
Vierailija kirjoitti:
Aika iso tuo keskisumma, jos puhallus on kuusi tonnia.
Onko ma tu asialla pääsääntöisesti??
Varmasti joku entinen suurituloinen, jolla ei yhtäkkiä olekaan tuloja. Pienituloiset saa pieniä etuuksia, koska kulutkin ovat olleet alunperin pienet.
Eikö niitä ollutkaan kuin vaivaiset 1000 henkilöä? Onko joku kenties liioitellut ongelmaa, kun palstan mukaan kaikki 300 000 työtöntä vain makaavat kotona?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tukia, joita ihmisille kuuluisi, jää nostamatta kun ihmiset ei osaa / pysty hakea?
Kelan tutkimuspäällikön Antti Teittisen mukaan Kelan yleisimmät etuudet ovat kuitenkin niitä, joita jää eniten hakematta. Näitä ovat perustoimeentulotuki, työttömyysturva ja asumistuki.
Tukien hakemattomuudelle eli alikäytölle on monia syitä, joista merkittävimpänä Teittinen nostaa esiin tietämättömyyden.
Tukeen oikeutettu ihminen ei välttämättä tiedä mahdollisuudestaan hakea etuutta. Tietämättömyys voi myös näkyä niin, että hakuprosessi aloitetaan, mutta se jää jostain syystä kesken.
Myös uudet lakimuutokset luovat epätietoisuutta.
Nyt esimerkiksi asumistuesta leikataan tai työttömyyskorvauksiin tulee muutoksia. Silloin asiakkaat joutuvat uudelleen pohtimaan, ovatko oikeutettuja näihin vai eivät, Teittinen sanoo.
Teittisen karkean arvion mukaan noin yli kolmannes, jopa 40 prosenttia kyseisistä tuista saattaa jäädä hakematta. Teittinen kuitenkin painottaa, ettei asia ole yksiselitteinen, sillä hakuprosessi saattaa keskeytyä, mutta se voi jatkua myöhemmin ja johtaa myönteiseen päätökseen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010618170.html
Vierailija kirjoitti:
Miten sellaista voidaan "väärinkäyttää"? Kelahan ne tuet itse myöntää tai on myöntämättä. Ja myös tutkii itse kaiken, jopa pankkitilin saldon.
Aivan. Ja KELAn päätöksessä, oli se sitten myönteinen tai kielteinen, on viitattu kaikkiin niihin lain- ja asetuksen kohtiin, joihin tehty ratkaisu perustuu.
Esimerkiksi tyttären hakemus opintotuesta hylättiin. Perusteena oli pitkä liuta lakipykälien ja lainkohtien numeroita ja lukuja.
Kun mentiin kelan toimistoon keskustelemaan elävän virkailijan kanssa, että mitä tuo päätös tarkoittaa ihmisten kielellä, selvisi, että hakemus oli hylätty, koska siitä puuttui ruksi ruudusta, jossa samalla haetaan myös valtion myöntämä opintolainan takaus. Rasti lisättiin, ja hakemus heittämällä läpi.
Sosiaalietuuksien alikäyttö on suurempi ongelma kuin niiden väärinkäyttö
https://www.soste.fi/blogikirjoitus/sosiaalietuuksien-alikaytto-on-suur…
Riikka Purra ottaa uutta velkaa 17,2 miljoonaa euroa joka tunti, joten pieniä ovat Kelan väärinkäytökset tämän rinnalla.
Netittömän on melko hankalaa saada tietoa Kela-tuista. Heillä luulisi erityisesti olevan tuota alikäyttöä.
Tällaisen tuomion Kela-petoksesta saa katso 10 käräjäoikeuden tuomiota
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalietuuksien alikäyttö on suurempi ongelma kuin niiden väärinkäyttö
https://www.soste.fi/blogikirjoitus/sosiaalietuuksien-alikaytto-on-suur…
Jos on alikäyttö ongelma, miksi Kela ei tyrkytä ihmisille aktiivisesti tukia?
Esimerkiksi ilmoittelemalla lehdissä ja kauppakeskuksiin Kelan tukien esittelykojuja!
Vierailija kirjoitti:
Kela itse sanoo että ei tarvitse toimittaa tositteita tuloista. Saavat kuulemma sen jostain rekistereistä. No hyvä. Jää yksi vaiva vähemmän hakijalle. Sitten nämä pässit lähettelevät kirjeitä, että tuki oli laskettu väärin. Siis väärin niiden tietojen pohjalta mitkä itse kaivaneet rekistereistä ja laskeneet näiden pohjalta? Ei voi mennä läpi Kelan sisäisessä tarkastuksessa tuollaineb? Ei kai tämä hölmöläisen maa ole?
Ei kai demokraattisessa maassa voi olla sisäisiä tarkastuksia tuollaisissa palveluista, jossa asiakkaan rahat kyseessä!
En yhtään ihmettele että tukien väärinkäyttö on lisääntynyt tämän hallituksen aikana. Saksi-Riikka ja kumppanit kohtelevat vähäosaisia kuin rikollisia. Silloin saa vastaukseksi rikollista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä ollutkaan kuin vaivaiset 1000 henkilöä? Onko joku kenties liioitellut ongelmaa, kun palstan mukaan kaikki 300 000 työtöntä vain makaavat kotona?
Jos työttömiä on 300 000 ja siihen opiskelijat ja eläkeläiset päälle niin tuohan on todella vähän.
Mies nosti Kelalta 47000 euron tuet, vaikka sai koko ajan tuloja
Yrittäjä sanoi ymmärtävänsä, että toimi väärin, muttei kuitenkaan kokenut, että olisi valehdellut.
Päijät-Hämeen käräjäoikeus tuomitsi 55-vuotiaan yrittäjän törkeästä petoksesta ehdolliseen kahdeksan kuukauden mittaiseen vankeuteen.
Yrittäjä nosti noin neljän vuoden aikana Kelalta liki 47000 euroa tukia perusteettomasti. Miehellä oli samaan aikaan vuosittain tuloja ulkomailta 1800043000 euroa. Tulot olivat peräisin sovellusten käyttölisenssien myynnistä.
Tästähän saadaankin sitten hyvä tekosyy poistaa kaikilta kyseiset etuudet, koska jotkut käyttävät niitä väärin. Missä ne kela-etsivät viipyvät, joko koulutus on aloitettu? Voisiko myös kouluttaa harmaan talouden etsiviä, jotka voisivat toimia yrityksissä peitetoiminnassa vaikka ns. "mystery workerinä"? Samoin ilmiantopalkkio veronkiertäjistä, jos se johtaa syytteeseen. Nyt kansalaiset valvomaan toinen toistaan. "Kun mitään ei saa sanoa" Kamerakännykällä kuvaa liikennerikkomuksista.Opittaisiinpahan olemaan!