Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

meneekö pyyhkeet joskus vanhaksi? ostin omani 2005 ja käytössä edelleen

Vierailija
21.01.2025 |

Siis käsipyyheet ja suihkupyyheet. Yhdestä pyyheestä katkesi se ripustusnaru, joten sen jouduin heittämään roskiin joskus 2015.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ompelen uuden ripustuslenkin jos vanha menee poikki. Jos pyyhe kuluu niin siitä tulee lopuksi siivousrätti. 

mun kaikki käsipyyhkeet on vuodelta 2006. Osa jo vähän hituneita mutta mua ei haittaa. 

Vierailija
2/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ripustuslenkin katkeamisen takia heitit pyyhkeen roskiin? Et jaksanut ommella uutta? Kaupoista saa myös sellaisia pyyheklipsuja, joilla voi ripustuslenkittömät pyyhkeet ripustaa.

Ja kyllä pyyhkeet menevät joskus "vanhaksi". Ne kuitenkin kestävät hyvinkin vuosikymmeniä ennen kuin ovat käyttökelvottomia ja sittenkin niitä voi siirtää vaikka siivousräteiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripustusnaru perinteisesti korvataan ompelemalla pyyhkeeseen itse ripustuslenkki esim. reunanauhasta, jos pyyhe on muuten vielä paksu.

Kun pyyhe on puhkikulunut eli turhan ohut ja jopa ensimmäinen reikä ilmestynyt, alennan sen luutuksi.

Vierailija
4/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pyyhkeet,  tai osa niistä, on viime vuosituhannelta ja hyvin pyyhkii. Kyllä sen huomaa, kun ne vanhenee. Yksi pyyhe on ihan kohta (mutta ei ihan vielä) poustovuorossa, koska sen nukka on niin kulunut että siinä on kaljuja kohtia. 

Vierailija
5/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä leikkasin yhden pyyhkeen kulmaan saksilla reijän,niin saan sen käsipyyhkeen vessan naulakkoon roikkumaan kun siitä se lenkki katkesi.

Vierailija
6/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pyyhe kuluu ohueksi tai tulee reikiä, ne siirtyvät siivousräteiksi ja joskus olen antanut rikkinäisiä kylpypyyhkeitä tuttavalle, joka käytti niitä koiranpentujen korissa. Ja jos ripustuslenkki katkeaa, niin ompelen uuden, se ei ole missään tapauksessa syy pyyhkeen pois heittämiseen. Laadukkaat pyyhkeet kestää todella pitkään.

Vierailija
7/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tässä ostin uusia pyyhkeitä kun poistin käytöstä vuonna 2004 ostettuja. Olivat tulleet niin ohueksi että kastuivat läpimäräksi heti kun otti käyttöön. 

Vierailija
8/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vieläkin pari mummovainaalta perittyä pyyhettä jostain 1940-luvulta. Ei ne kovin äkkiä vanhaksi mene, elleivät kulu puhki. Nuo pellapapyyhkeet ovat yllättävän kestäviä.

Vierailija
9/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin se riippuu siitä kuinka paljon pyyhettä käytetään (onko käytössä vain se yksi pyyhe vai vaihteletko mikä pyyhe käytössä) ja miten huollat (eli peset) sitä.

Mulla on lapsuudenkodissa käytössä pyyhe joka on 1990-luvulta ja on edelleen ihan hyvä (viimeset reilu 20 v tosin ollut vain satunnaisesti käytössä eli sekin lisännyt sen hyvänä pysymistä) ja reissupyyheenä pyyhe jonka ostanu 25 v sitten, kun oon omilleni muuttanu (eli sekään ei oo hetkeen ollu aktiivikäytössä).

Ja miksi heittää pyyhe roskiin vain koska se lenkki menee rikki? Se on helppo korjata tai ostaa sellasia ripustusklipsejä.

Vierailija
10/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on valehtelematta edelleen käytössä toisinaan pyyhkeitä, joista vanhimmat on jostain 1970 luvulta. Ei ole ihme, että jätettä syntyy valtavia määriä, jos pyyhkeen heittäää roskiin vain siksi, että ripustuskoukku katkeaa. - Silloin yleensä ommellaan uusi tai korjataan ja ommellaan vanha. Toki pyyhkeitä tai pyyhettä kannattaa välillä arvioida, että joko se olisi tullut tiensä päähän ja voisiko sen siirtää joko siivousrätiksi tai toimittaa lumppukeräykseen.-Valitettasti kaikkialla ei ole mutkattomasti toteutettu limppukeräystä, jolloin lähes loppuun käytetty pyyhe päätyy helposti osaksi sekajätettä.   

Vierailija
11/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen uusavuton Porvoosta tänä amuna.

Vierailija
12/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhkeet kuluvat kyllä eri tahtiin sen mukaan, miten hyvälaatuisia ovat.  Minulla on pyyhkeitä jotka on saatu lapsuudenkodista kun olen lähtenyt maailmalle, siis jostain 1980-luvulta, ja jopa jotain mikä on periytynyt mummoloista 1930-luvulta. Mutta on jokunen halpispyyhe kulunut huonoksikin, ei tosin vielä puhki ja reiälliseksi, mutta reunoistaan hiutuneeksi. varsinkin kesällä mökillä käytetyt pyyhkeet tuppaavat myös haalistumaan auringossa.

Olen heittänyt pyyhkeitä pois myös jos ovat jossain sotkuneet sellaisella tavalla, etteivät enää puhdistu - yleensä johonkin moponöljyihin, ruosteeseen, vereen, tms. Joskus on kuivattu punaviinitahraa lähimmällä pyyhkeellä eikä sekään enää koskaan puhdistunut. Sen tosin värjäsin uudelleen, kun tiesin, mitä se tahra oli eikä tuntunut hankalalta käyttää viinistä pyyhettä tulevaisuudessakin.

Vierailija
13/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät pyyhkeet ei taida vanheta ollenkaan. Siskolla on käytössä pyyhkeitä, jotka oli meillä lapsuudenkodissa ja olen itse 40. Ei niissä ole mitään ohenemaa tai kulumaa, että huomaisi iän. Huonoa bisnestä kyllä pyyhekauppiaalle.

Saa nähdä miten kestää nuo minun Prismasta ja rustasta ostamani.

Jos pyyhe hiutuu ohueksi tai reikiintyy, se siirtyy siivouskäyttöön.

Vierailija
14/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siellä sauman sisällä lukee päivämäärä. Joissakin pyyhkeissä se on parasta ennen, jolloin pyyhettä voi vielä käyttää siivoukseen. Viimeisen käyttöpäivän jälkeen ei saa enää käyttää ollenkaan.

Vierailija
15/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa pyyhkeistäni on hankintavuodelta 1989.

Hyvin pyyhkii!

Vierailija
16/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta nythän on vasta niiden ensipesun paikka! Ei kun koneeseen juhlavuoden kunniaksi.

Vierailija
17/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pellavapyyhkeitä 50-luvulta ja lakanoita. Parhaita mitä vi olla.

Lakanat varsinkin ja myös tyynyliinat ovat ihania.

Froteepyyhkeet jatkuvassa käytössä 70-luvulta saakka.

Ne kuivaa niin hyvin.

Vierailija
18/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin pyyhkeen taitaa olla 20 vuotta vanha on vähän hiutunut mutta käytännöllinen. Muuten on pyyhekanta vaihtunut tässä viime aikoina, ettei ole kuin pari vuotta vasta olleet ja sitäkin uudempia. Joka käytön jälkeen menee pesuun.

Vierailija
19/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paljon 70-luvun pyyhkeitä kotikotoa ja 90-luvun pyyhkeitä kun muutin omilleni. Uusimmat saattaa olla vuodelta 2005.

Vierailija
20/33 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhkeissä vähän kuin meissä ihmisissäkin ikä on vain numero. Jotkut kestää ja kestää aina vaan.