Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistäköhän johtuu että fysiikan opiskelijoista on nykyään puolet naisia

Vierailija
20.01.2025 |

kun vielä ysärillä naisia oli vain 20-30 %? 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon suomalaisten miesten tyhmistymisestä.

No sehän on vain hyvä että naisetkin alkavat ansaita palkkansa.

Pian ne elättää miehet jotka saa makoilla kotona pelaamassa pleikkaa  :)

Hoitakaa homma tytöt!

Ei kun miehet hoitavat sitten kodin ja lapset. Kun lapset ovat aikuisia ja mies alkaa vanheta, heitetään hyödytön ukko pihalle ja otetaan uusi ja nuorempi rakastaja. Näinhän miehetkin on aina tehneet! 

22/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on yksi onnistuminen, missä ennen miesvaltaisen alan sukupuolijakaumaa on saatu tasattua. Eikä siis millään typerillä kiintiöillä, vaan ihan vaan tekemällä fysiikasta kiinnostava myös tytöille, ja rikkomalla niitä mielikuvia joissa fyysikko on aina mies, joku nero sankaritutkija tutkijankammiossaan tekemässä läpimurtoja. 

Pitkän matikan kirjoja selanneena on ollut ihana huomata että tehtävissä voi nykyään olla esim. eriväristen Kivi-tuikkujen asettelua (todennäköisyyslasku) eikä enää pelkästään jotain maskuliinista maailmaa niin kuin mun lukioaikoina. 

Miten tuikkukipot liittyy sukupuoleen?

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pelkkää teoriaa ja luonnontiedettä. Otaniemen konetekniikassa jopa sovelletaanki niitä teoreettisia oppeja mekaniikkaan ja kinetiikkaan

Vierailija
24/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuksesta. Vanhemmat naiset on kasvatettu sovinistisesti. Tietoa on pimitetty naisilta. Kun se on vapautunut kaikkien käyttöön sukupuoleen katsomatta, naiset ovat innostuneet asioista. Ne ei sittenkään olleet vain miehiä varten. 

Jo minun sukupolvella oli mahdollisuus opiskella, mutta jos kotona oli aivopesty muuhun, tytöt ei pystyneet siihen. Kouluopetus ei riitä kääntämään päätä, jos kotona väännetään toiseen suuntaan.

Vierailija
25/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on pelkkää teoriaa ja luonnontiedettä. Otaniemen konetekniikassa jopa sovelletaanki niitä teoreettisia oppeja mekaniikkaan ja kinetiikkaan

Keskiverto teekkari ei ymmärrä teoreettisesta fysiikasta mitään. 

Vierailija
26/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Ihan totta tuo aloitus on. Yli 40 prossaa valituista on naisia. En tosin tiedä moniko näistä todellisuudessa valmistuu, koska keskeytysprosentti on melkoinen.

Fysikaalisten tieteiden laitokselle kuuluu mm. meteorologi, tähtitieteet ja teoreettinen fysiikka. Syventymiskohteissakin on mielestäni monia naisia kiinnostavia vaihtoehtoja. Tarjonta on laajempi mitä tuo sana "fysiikka" tuo mieleen.

Lisäksi lukioissa tyttöjä alkaa olla 2/3 mikä selittää osaltaan muutoksen.

Vierailija
27/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta varsin perillä olevana sanoisin, että konetekniikan opinnot on lasten leikkiä teoreettisen fysiikkaan verrattuna. Jos ihan oikeasti tarvitaan matikkaa ja fysiikkaa sekä ilmiöiden ymmärtämistä niin DI ei niitä ratkaise (pl. tekn. fyysiikan DI). Olen itse siis DI.

28/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu eli aina kun naiset opiskelee jotain, niin se on vaan ja pelkkää 😄

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
29/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten määrä lisääntyi lukion fysiikan opiskelijoissa todistusvalintauudistuksen jälkeen. Moni nainen huomasi että fysiikka onkin niin kivaa että sitä pitää opiskella enemmänkin. 

Ihan sukupuolesta riippumatta tämä ei  ole välttämättä hyvä asia, kun pääsee helpommin opiskelemaan fysiikkaa muiden arvosanojen kun fysiikan ja matematiikan perusteella. KYllä sen fysiikan sisäänpääsykokeen mielestäni kuitenkin tulisi olla keskeinen valinta kriteeri. No toivotaan, että olen väärässä. Onhan se monialaisuus ja laajempi näkökulma asioihin usein hyödyllistä.

Miten niin muiden arvosanojen perusteella? 

Vierailija
30/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon suomalaisten miesten tyhmistymisestä.

En tiedä tyhmyydestä, mutta ainakin tämän päivän miehen asenteesta, arvoista ja käytöstavoista. 

Juuri uutisoitiin, kuinka nuoret naiset eivät edes halua olla parisuhteesta, joka tarkoittaa enemmän vapaa-aikaa, jonka voi hyödyntää opiskeliun ja itsensä sivistämiseen. 

Vierailija
31/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humanismi ei ole enää hip ja pop, ollaan siirrytty kovaan ytimeen.

Fysiikka ei ole mitään kovaa ydintä, tieteenalana täysin kuollut. 

Vierailija
32/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan mies ei halua opeksi ja teollisuus ei fyysikoita palkkaa kun ei Suomessa ole enää teollisuuttakaan.

Vierailija
33/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelaaminen tyhmistyttää.

Riippuu vähän pelistä. Itse pelasin aikoinaan tankkisotapeliä, siinä aluksi piti valita oma rooli: kokeilin ajajaa, ampujaa - ei oikein natsannut. Sit päätin, et kokeilen vaununjohtajana olemista. Niinpä siitä alkoi "natsoja" tulemaan. Lopulta olin öö, en nyt Patton, mutta eversti. Lopussa tuli sitten Purppuraristi (tosin se tuli jo aiemmin, kun onnistuin tapattamaan kaikki - tajusin, ettei aina ole hyvä idis lähteä hyökkään, kun ei ole tietoa, mitä voimia vihollisella on. Save-reload toimi.)

Se oli enemmän taktiikkapeli kuin räiskintä.

Vierailija
34/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin fyysikkona voin sanoa, että fyysikolla ja fyysikolla on erittäin paljon eroa, ja hyvät naisfyysikot ovat järjestäin autistisia burgereita. Teollisuudessa ei perusnaisia fyysikkoina tarvita, eikä ne siellä kauaa viihdykään.

Vierailija
35/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ilmiö monissa korkeakouluissa. Lääkis, oikkis...

Niissä on ollut naisten ylivalta jo pitkään. 

Ei silti naiset saa mitään merkittävää aikaan. Miehet osaavat tehdä merkittäviä tieteellisiä ja teknologisia keksintöjä ilman tutkintojakin. Yli koulutettuja hölmöläisiä naiset ovat siis.

Vierailija
36/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan mies ei halua opeksi ja teollisuus ei fyysikoita palkkaa kun ei Suomessa ole enää teollisuuttakaan.

Fyysikoita tarvitaan mm.data-analytiikassa, ohjelmistosuunnittelussa, terveydenhuollossa, opetuksessa ja tutkimuksessa. Työllistyminen on ihan hyvä, jos vaan saa opinnot loppuun. Kv uraa haluavalle hyvä koulutus. Kovin helppo tie ei ole kyseessä ellei ole matemaattisesti lahjakas.

Vierailija
37/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatuksesta. Vanhemmat naiset on kasvatettu sovinistisesti. Tietoa on pimitetty naisilta. Kun se on vapautunut kaikkien käyttöön sukupuoleen katsomatta, naiset ovat innostuneet asioista. Ne ei sittenkään olleet vain miehiä varten. 

Jo minun sukupolvella oli mahdollisuus opiskella, mutta jos kotona oli aivopesty muuhun, tytöt ei pystyneet siihen. Kouluopetus ei riitä kääntämään päätä, jos kotona väännetään toiseen suuntaan.

Ei tytöt pystykään saamaan mitään merkittävää aikaiseksi. Ennen sentään tiedettiin tämä. Maailma on miesten: miehet ovat keksineet kaiken oleellisen ja rakentaneet kaiken oleellisen. Naisten saavutukset ovat niin vaatimattomia, ettei valkoisella heteronaisella ole oikeutta olemassaoloon.

Vierailija
38/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin fyysikkona voin sanoa, että fyysikolla ja fyysikolla on erittäin paljon eroa, ja hyvät naisfyysikot ovat järjestäin autistisia burgereita. Teollisuudessa ei perusnaisia fyysikkoina tarvita, eikä ne siellä kauaa viihdykään.

Minä olen itse fyysikko ja omista opiskelukavereista nimenomaan teollisuudessa puhtaasti toimiva fysiikkaa tekevä fyysikko on nainen. On ydinfyysikkona. Monet meistä muista on enemmän tain vähemmän nyt muissa kun puhtaissa fyysikon hommissa ja muualla kuin teollisuudessa.

Vierailija
39/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Minut on kasvatettu niin, että koulut on haukuttu aivopesulaitoksiksi, ja jo pienestä pitäen on pyritty tekemään selväksi, että minun paikka on miehen kotipalvelijana ja synnytyskoneena. Olen vm.-87, ja tähän äärimmäiseen sovinismiin on osittain syynä se, että olen kotoisin savolaiselta pikkupaikkakunnalta. Minun opiskeluja on myös aktiivisesti yritetty sabotoida, että "ymmärtäisin paikkani". Elämä on ollut yhtä "luulojen pois ottamista" milloin missäkin asiassa missä olen pärjännyt. Toivottavasti tästä ajattelutavasta ja naisten lyttäämisestä alettaisiin viimeinkin päästä yli, onhan tuo nyt sairasta nähdä ihminen sukupuolensa takia pelkkänä hyödykkeenä ja pyrkiä kaikin keinoin viemään ihmisarvo.

Vierailija
40/43 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse aloitin diplomityön niin minulle näytettiin instrumentti joka näytti aivan perunoita koska se häiriintyi. Ohjeena - ja ainoana ohjeena - oli että selvitä mistä se johtuu ja korjaa se.

Siinä olisi mennyt jokaiselta nais'fyysikolta' kuset housuun, ja meinasi mennä itseltäkin.

Sen ongelman ratkaisemiseen meni vuosi mutta sen jälkeen olin kyllä asiantuntija klassisessa kenttäteoriassa ja aika paljon differentiaalilaskennassakin. Olin myös täysin puhki.