Miten vanhukset maaseudulla tulee toimeen siinä vaiheessa kun ajokortti menee?
Eihän sieltä pääse mihinkään ilman omaa autoa. Miten olette ratkaisseet asian?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ollut koskaan töissä niin saa takuueläkkeen 970 netto kuukaudessa, ei mene veroa ja lisäksi voi saada eläkeläisen asumistukea, kelan hoitotukea ja lääkkeisiin toimeentulotukea.
Ja lääkäriin voi kulkea vaikka kelataksilla maaseudulta, 25 euroa suunta ja veronmaksajat maksaa loput.
Kun maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen se ei maksa mitään.
Jos työtön masentuu ja pääsee työkyvyttömyyseläkkeellä niin hän saa 970 takuueläkkeen ja asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Jos työtön masentuu ja pääsee työkyvyttömyyseläkkeellä niin hän saa 970 takuueläkkeen ja asumistukea.
Isompi kuin 595 työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti, ihan eri asia työssä käyneen eläke ja työttömän tuki.
Et oo tainnu maalla koskaan käydä. Täällä me mummot ja papat ajellaan omat reissumme omalla autolla. Tosi minä kyllä tuon naapurin Oskun otan kyytiin melko usein, se kun joutui kortista luopumaan 97 v vanhana ja minä olen vasta 88 v. Enemmän täällä ikäihmiset ajelee kun nuoret, tosin paikkakunnan keski-ikä taitaa olla 68 v, johtunee lienee siitä.
Eikös maaseudulle saa kotiinkuljetuksella ruokaa ja tavaroita ollenkaan. Sitten muutetaan pois jos ei mitään ratkaisuja löydy.
No äidiltä lähti kortti sairauden takia. Isällä on vielä. Mutta sitten kun ei enää ole, ei ole muuta mahdollisuutta kun muuttaa kaupunkiin. Lähin kauppa on kahden ja puolen kilometrin päässä ja vanhemmistani katsoen mäen alla. Sinnepäin jaksaa kyllä kävellä alamäkeen, mutta sieltä pois ostosten kanssa ylämäkeen on heille jo liikaa. Ja muita palveluita ei enää ole. Terveyskeskuksen luukkukin on auki vain kerran viikossa pari tuntia. Autioitumassa koko paikka.
Jos ei pysty enää itse kulkemaan, sitten lapset käyttävät kaupassa tai tuovat ruokaa.
Myös sieltä 100 km:n päästä.
Vierailija kirjoitti:
No, kodin siivous pitää ostaa yksityiseltä siivousyritykseltä ja kyllä ne kilometrikorvaukset ottaa.
Luuletko, että ne mummot, jotka tekee lumityötkin itse, mitään siivouksia ostelee.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi sairaille ja vanhuksille myönnetään Kela-kyytejä ja sote-kyytejä, joilla pääsee itse lähtemään kotoa asioille.
Kumpaakin on leikattu. Kela-kyydin saa vain, jos sairaus tai sen hoito edellyttää valvottua taksimatkaa. Sote-kyyti on tulosidonnainen. Suurin osa eläkkeensaajista tienaa yli tulorajan (1200 euroa/kk). Keskieläke on yli 1700 euroa/kk, naisilla alempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti, ihan eri asia työssä käyneen eläke ja työttömän tuki.
181000 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Ja vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Mites sinä olet näin päivällä kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kodin siivous pitää ostaa yksityiseltä siivousyritykseltä ja kyllä ne kilometrikorvaukset ottaa.
Luuletko, että ne mummot, jotka tekee lumityötkin itse, mitään siivouksia ostelee.
No, ei kyllä kaikki tee.
Kyllä osaa yli 85-vuotiaista väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille on ne palvelukyydit kyllä ihan joka kunnassa
Puhelimella on sovittava edellisellä viikolla ja samalla pitäisi hoitaa terveyskeskus, apteekki, pankki ja kauppa asiat.
Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta joista miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä. Ei
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkialla ole edes takseja, ainakaan helposti saatavilla.
Kunnia olkoon rouva Bernerin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelakyyti.
Jolla pääsee lääkäriin. Entäs kauppareissut yms?
Myös maaseudulla on palveluliikenne, iäkkäille ja vammaisille. Siis Pali.
Traktorilla ja mopolla saa ajaa ilman korttia 👍
Jos ei ole ollut koskaan töissä niin saa takuueläkkeen 970 netto kuukaudessa, ei mene veroa ja lisäksi voi saada eläkeläisen asumistukea, kelan hoitotukea ja lääkkeisiin toimeentulotukea.