Kysy mitä tahansa kasvissyöjältä!
Olen siis itse kasvissyöjä, niin päätin tehdä tällaisen keskustelun, että voitte kysyä minulta mitä tahansa kasvissyöntiin liittyvää.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö munia ja maitotuotteita? Ja jos syöt, niin miksi - mikä olisi syy jättää liha mutta syödä muita eläintuotteita?
Mielestäni on irvokasta, kun etsii kasvisruokareseptejä ja vastaan tulee jotain munakasta tai juustopastaa. Toki tiedän, että kasvisruokavalioon voi kuulua maito ja munatkin, mutta mielestäni kyseinen määrittely on todella outo, kun samanlaista eläinten kidutusta, tehotuotantoa ja tappamista sekä luonnon ja ilmaston pilaamasta ne munat ja maidotkin aiheuttaa. Ainoa keksimäni syy alkaa tällaiseksi kasvissyöjäksi on, että liha maistuu ja haisee kuolemalta, toisin kuin muna ja maito.
Koen että on parempi tehdä edes jotain? Olisi aika vaikeaa olla vegaani? Ja se, että lihaa saadakseen on pakko tappaa, kun taas lehmä ei kuole siihen että se lypsetään, tai kana siihen että sen munat kerätään talteen.T:Ap
Ilmaston kannalta on ehdottomasti tärkeää vaikka edes vähentää lihan ja muiden eläinperäisten asioiden kulutusta, kuten olet tehnytkin ja se on hyvä! Maidon ja munien syömiseen liittyy paljon eläinoikeuskymyksiä, mm. sonnivasikoiden tappaminen ja se että lehmiä pidetään koko ajan tiineenä, että maitoa saadaan. Munijakanat on jalostettu tuottamaan valtavasti munia, siis enemmän kuin olisi luonnollista ja siitä syystä niiden kropat eivät oikein kestä valtavaa munien tuotantoa. On hyvä tiedostaa, että munien ja maidon tuotantoonkin liittyy valtavasti ongelmia ja kuolemaa. Mutta kuten sanoin, ihan älyttömän hyvä että olet jättänyt lihan pois ja useamman pitäisi tehdä se sama hieno päätös!
Otatko poskeen vai estääkö vakaumus?
Vierailija kirjoitti:
Onko kuu juustoa?
Siinä on sinulla pohtimista, vaikkapa koko illaksi.T:Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea sä syöt saadakses riittävän määrän proteiinii? Haluun itsekin vinkkejä
En ole ap, mutta toivottavasti munkin vinkit kelpaa. :D Itse syön ensinnäkin kaiken pastan, riisin, murot, leivät, nuudelit ja puurot täysjyvänä, niin siitä saa myös enemmän proteiinia, kuin ei-täysjyväisistä. Varsinaisia proteiininlähteitä yleensä kananmunat, raejuusto, maustamaton jogurtti, pavut, linssit, kikherneet, seitan, tofu, soijarouhe, soijasuikaleet, Hernis rouhe, joskus myös kalliimmat nyhtökaura, härkis tms. Leivän päällä juusto, kasvipohjaiset leikkeleet, tofu tai hummus. Lisäksi tietysti pähkinät ja siemenet, vaikka niitä syödäänkin niin pieni määrä päivässä, ettei proteiinia paljon niistä kerry. Aamiaisella syön puuron ja smoothien kanssa puoli paketillista MUU Roast Biif leikkelettä suoraan paketista tai pari kananmunaa. Itselläni on aika suuri proteiinintarve, joten pelkät pavut tai linssit ei yleensä riitä pääruuan proteiiniksi, vaan laitan monesti sekä papuja tai linssejä tai kikherneitä että jotain vielä proteiinipitoisempaa kuten soijarouhetta lisäksi.
Teetkö ison läjän kuohkeaa löysää puuromaista ja todella haisevaa paskaa kuten kasvissyöjät yleensä?
Vierailija kirjoitti:
Teetkö ison läjän kuohkeaa löysää puuromaista ja todella haisevaa paskaa kuten kasvissyöjät yleensä?
En ole ap, mutta toivottavasti vastaukseni kelpaa. :D Ulosteeni on tavallisesti kiinteää, mutta kumminkin pehmeää eli helposti ulostettavaa, ei haise kummoiselta, jos ei ole mitään erikoisempaa syönyt. Pahemmalle haisi lihaa syödessä. Vatsa toimii tavallisesti 2-3 kertaa vuorokaudessa, aamuisin yleensä kaksikin kertaa ja toisen tai kolmannen kerran illalla.
Tilaatko naudanliha pihvit ravintolassa mediumina vai kypsänä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kasvien tappaminen ja syöminen on ok, mutta eläinten ei?
En ole edelleenkään ap, mutta tässä oma vastaukseni. Elämämme tosiaan perustuu toislajisten eliöiden kuolemaan ja nykytiede tuottaa koko ajan lisää tietoa myös kasvien "sielunelämästä". Itse olen perustellut tämän sillä, että kasveja syömällä aiheutan vähemmän kärsimystä, kuin jos söisin eläimiä. Koska tuotantoeläinten tuottamiseksi tarvitsee kymmenkertaisen määrän kasveja, kuin jos syö kasvit suoraan itse, ja jotakin on kumminkin syötävä elääkseen. Toki riistan ja järvikalan kohdalla tämä ei päde, koska ne syövät luonnosta muutenkin löytyvää ravintoa, eikä erikseen viljeltyä.