Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio ja äidin intuitio

02.03.2007 |

Otanpa aiheen uudestaan käsittelyyn omalla ostikolla. Itse juuri sektion

läpikäyneenä, puhun kaiken tieteellisen faktan ohi sellaisesta asiasta kuin äidin intuitio. Itse esikoisen kanssa vaikean ja väsyttävän synnytyksen kokeneena, joka päätyi kiireelliseen sektioon, halusin synnytyspelon vuoksi sektioon tämän toisen kanssa. Koin sen jostain syystä osaltani turvallisempana vaihtoehtona. No, jouduin tietysti synnytyspelkoklinikan kautta selvittelemään tuntemuksiani siitä, että en mm. henkisesti jaksaisi, jos jotain menisi alatiesynnytyksessä pieleen.

No, kun nyt leikannut lääkärini tuli puheilleni, hän kertoi kaksi erittäin tärkeää asiaa: 1) hyvä että valitsit sektion, sillä kohtusi on niin ohut ponnistuskohdasta, että se olisi todennäköisesti revennyt alatiesynnytyksessä ja aiheuttanut lisäksi huomattavat verenvuodot.

2) edellisen kiireellisen sektion jäljiltä kiinnikeitä oli muodostunut huomattava määrä, jolloin nyt ompeleminen vei aikaa, kun piti ommella kiinni monesta kohtaa. Tulos, ei suositella enää raskauksia, koska kohtu ei todennäköisesti kestä uutta raskautta.

Niin, että minun puolestani voi edelleenkin olla olemassa mitä tahansa faktoja alatiesynnytyksen turvallisuudesta suhteessa sektioon. Itse peräänkuulutan voimakkaasti äidin omiin tuntemuksiin ja intuitioon perustuvaa harkintaa. Ja voin kertoa, että leikkaus meni todella hienosti ja paraneminen alkoi välittömästi. Nyt olen elämäni voimissani, viikko sektiosta.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimekerralla samassa huoneessa minun kanssa oli äiti joka oli synnyttänyt samana päivänä kun minä mutta alateitse. Hän oli niin kipeä kuin olla ja voi. Käveli kävelytuen kanssa kun selkä oli jollain tavalla niin huonossa kunnossa ja hänelle oli tullut iso repeämä myös kun lääkäri ei ollut leikannuta automaattisesti ponnistusvaiheessa välilihaa. Kun minä jo olin lääkkeiden avulla hyvässä vauvan hoitokunnossa niin vieruskaveri oli todella kipeänä. Mietin sitä että ei sitä aina voi sanoa että kummasta parantuu nopeammin. Luulen että se on niin yksilöllistä ja henkilökohtaista. Välillä sektioäidit ovat todella kipeitä ja taas välillä alateitse synnyttäneet.

Itselleni sektio on paras synnytystapa koska olen yrittänyt myös alakautta synnyttää ja sektioon on päädytty. Itse en uskaltaisi enää ruveta synnyttämään alateiste ja tietysti olmas synnytys hoidetaankin aina sektiolla kahden sektion jälkeen.

Ainoa mikä sektiossa on niin se jännittää eri tavalla kun että odottaisi vaan alatiesynnytystä. Sektiossa ei voi itse vakuttaa synnytyksen kulkuun. Mutta ei se niin paha siltikään ole. Oli ihanaa saada parin minuutin päästä sektion alettua vauva nuuhkimaan iholle. (=

Siinä unohtui koko sektio.

Vierailija
2/3 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...positiivisia ajatuksia tuosta sektiosta. Itellä on ensimmäinen tulossa ja koska tiiviisti perätilassa enkä uskalla lähteä alateitse kokeilemaan tämän vuoksi synnytystä, niin nyt sitten sektio ensi vkon torstaille on varattuna. Kovasti olen kamppaillut ajatuksen kanssa, toivoin kokevani alatiesynnytyksen tuskineen päivineen, koska ajattelen koko ajan, että toipuminen sektiosta tulee olemaan tuskaista ja kivuliasta ja sitten vasta tämä kaikki edessä kun normaalin synnytyksen jälkeen jo ohi ja sitten on hankala touhuta vauvan kanssa. Mutta toisaalta...tosiaan voihan alatiesynnytyksessäkin paikat revetä niin pahasti tai tulla muita komplikaatioita, että toipuminen ihan siitä alatiesynnytyksestaä vielä kaikkien normaalien synnytyskipujen jälkeen vie aikaa ja voimia. Kiva kuitenkin, että Sinulla on ollut positiivinen kokemus sektiosta. Ehkä sitä itsekkin nyt uskaltaa sinne mennä turvallisin mielin. En voi silti sanoa, etteikö tuo sektiokin jännittäisi kovasti, kun ei ole koskaan mitään leikkauksia tehty... = /

titi rv 38+0 (sektioon 6 yötä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei [b]mtaivas[/b] ja olipas kiva lukea tällainen aloitus minullakin kovasti mielessä pyörivästä aiheesta! Itselläni edellinen synnytys päättyi kohdun inversioon ja tästä syystä nyt harkitaan onko seuraava synnytys alatiesynnytys vai sektio.

Olen menossa synnytystapa-arvioon ja pelkopoliklinikalle. Vielä en tiedä jääkö tuon synnytystavan valinta mulle tehtäväksi vai suositteleeko lääkäri mahdollisesti sektiota. Toisaalta toivon, että en joutuisi itse valintaa tekemään. Toisaalta musta tuntuu, että pääsisin täydellisesti yli edellisestä katastrofaalisesta synnytyksestä jos nyt saisin onnistuneen alatiesynnytyksen. Aika pahoja mörköjä on nimittäin jäänyt kummittelemaan tuosta synnytyksestä...

Tuosta intuitiosta en tiedä. Itselläni on vahvempana tällä hetkellä tunne, että haluaisin alatiesynnytyksen, mutta saa nähdä kun h-hetki lähestyy niin miten käy. Toivottavasti saan lääkäriltä hyviä kommentteja ja ehkä jopa faktatietoa, joka auttaisi oikeaan päätökseen. Kohdun inversio on todella harvinainen niin voi olla, että lääkärit eivät osaa ottaa kantaa tähän :-(.

Ihana, että sinulla asiat menivät parhain päin!

KP rv 25+6