Uhkailu, kiristys ja lahjonta - käytätkö näitä lasten kasvatuksessa?
Kysymys otsikossa. Kiinnostaa myös kuulla, millaisilla konkreettisilla tavoilla nuo näkyvät kasvatusmetodeissasi?
Itseäni siis häiritsee, kun nykyään monia vanhoja kasvatusmetodeja kritisoidaan ankarasti, mutta kyllä meillä vielä tuo kolmikko on käytössä.
Kommentit (31)
Esim. Saat tehdä tätä ja tätä jos toimit näin, jos et niit et saa. Eli kannustusta. Eikä mitään kiristyksiä ja hiljennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse pienenä niin nöyryytetty, hakattu ja kiristetty joten ei tollanen tunnu enää missään mutta itse en pystyisi omalle pikkuselle tehä semmosta. Aika kädetön pitää olla jos pitää turvautua tollaseen. Lapselle voi laittaa rajat ihan muillakin keinoilla.
No tuohan onkin ihan laitonta. Ei pidäkään jatkaa sairasta toimintaa. Hyvä että et jatka rikollisten vanhempiesi linjalla.
Jos noita ei käytä, niin sitten tilanne on sama kuin päiväkodeissa. Eli lapset tekevät mitä tahtovat (esim. nimittelevät ja lyövät aikuisia) ja aikuiset vaan katsovat sitä vierestä.
Ns. moderni kasvatus on vaarallinen aate joka käytännössä syöksee yhteiskunnan anarkiaan. Se rinnastuu siihen, että aikuisten maailmasta poistettaisiin poliisit ja vankilat, ja sitten ihmeteltäisiin miksi rikollisuus räjähtää käsiin.
Kyllä olen käyttänyt. Kyllä meillä on ollut seuraukset huonosta käytöksestä. Se on etukäteen kerrottu, joten on uhkailtu. Tarvittaessa, mutta todella harvoin on tarvinnut seuraus toteuttaa.
Ei huonoja keinoja pitäisi käyttää. Lahjonta noista ainoa mitä voisin käyttää. Muuten pitää järkipuhe tehota. Adhd ainoa mahdollinen ongelma tai joku muu vammaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ei huonoja keinoja pitäisi käyttää. Lahjonta noista ainoa mitä voisin käyttää. Muuten pitää järkipuhe tehota. Adhd ainoa mahdollinen ongelma tai joku muu vammaisuus.
Kun järkipuhe ei tehoa niin annatko asian vain olla? Tätähän se nykyään on. Ei osata rajoittaa eikä kasvattaa. Kakarat tekee mitä lystää, kun ei ole seurauksia.
Ruutukielto on sellainen asia jolla voi ehkä uhata lasta. Mitään muita uhkauksia en menisi esittämään lapselle koska siinä herkästi puhutaan jo lasunalaisista asioista missä loukataan lapsen koskemattomuutta ja lastenoikeuksien sopimusta.
Mieluiten olisi syytä pärjätä kokonaan ilman uhkauksia.
En ole käyttänyt mitään noista, vaan oikeasti toiminnasta palkitsemista ja johdonmukaisuutta. Hyvin on toiminut.
Perhetyö kirjaa tuon kasvatusvirheeksi.
Ei toiminut.
Vaihdoin Kehoitus-käsky-kipuun. Heti alkoi pelittää.