Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luustotutkimuksesta selvisi että kivikaudella tyttöjen kuukautiset alkoivat 16-17-vuotiaana

Vierailija
16.01.2025 |

Se lienee biologisesti ihmisen normaali ikä sukukypsyydelle, ei suinkaan nykyinen n. 13 vuotta. 

"Kivikautisen ihmisen murrosikä kesti nykyistä pidempään ja lopullinen sukukypsyys saavutettiin 16-21-vuotiaana.

Suurin ero huomattiin kuukautisten alkamisessa. Tutkittavista luurangoista tyttöjen oli vain viisi. Heidän kuukautistensa arvioidaan alkaneen 16-17-vuotiaana. Nykyajan tyttöjen ensimmäiset kuukautiset ovat varhaistuneet tästä selvästi."

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinnon puute viivästyttää kuukautisia. Ei ollut tuolloin niin paljon energiaa saatavilla kuin nyt. Minun todella alipainoiset kaverit oli niitä joilla menkat alkoi vasta kun lihotti itseään.

Vierailija
2/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä se et paljoa fysiologiasta ymmärrä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravinnon puute viivästyttää kuukautisia. Ei ollut tuolloin niin paljon energiaa saatavilla kuin nyt. Minun todella alipainoiset kaverit oli niitä joilla menkat alkoi vasta kun lihotti itseään.

Tämä. Kyllä luonto tietää.

Raskaus on elämälle ja terveydelle niin kova riski ettei sitä kannata aktivoida ennen kuin ruokaa on tarpeeksi. Jos ihminen näkee nälkää kuukautiset usein loppuvat ihan itse koska ruumiin on turha kuluttaa vähiä varantoja siihen.

Vierailija
4/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mässytetty kivi kaaudella sipsua ja dipsua. Olivat hoikkia, eivätkä mitään hiilari mössön turvottamia. Sitä syötiin mitä syötiin. Nyt syödään mitä vaan ties sokeri donitseja ja keksejä.

Vierailija
5/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800-luvullakin oli tuo sama ikä, ei pelkästään kivikaudella. Eikä se suoraan mistään ruuan puutteesta kerro. Ruuan laatu vaikuttaa myös. Ylipainoisilla alkaa usein aikaisin. 

Vierailija
6/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyiset 16-v tytöt tykkää ottaa perseeseen toisin kuin te keski-ikäiset. 

Vierailija
7/7 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei oikeastaan puute. Ei ne ihmiset nälkiintyneitä olleet. Tuolloin syötiin lajityypillisesti.