Pakotin kolmasluokkalaisen laoseni syömään 1/2 kalapuikon.
Vielä n.vuosi sitten söi kalapuikkoja ja esim.savulohta hyvällä halulla, nyt tehnyt totaalistopin. Ruoka valmistettu ja yksi on naama väärinpäin, yökkäilee, valittaa ja pilaa muiden ruokahalun.
1/2 kalapuikon syöminen ei voi olla mahdotonta, vai onko?
Vaadinko liikaa?
Kommentit (48)
On sitten syömättä, ehkä seuraavana päivänä nälkä ohjaa syömään sen, mitä lautaselle on katettu. Kuka perheessä pitää komentoa tai määrittelee, mitä kukakin syö tai tekee? Ei kai lapsi "pyöritä" vaatimuksillaan perhettä? Missä on aikuisen vastuu? Minkälainen on perheen tulevaisuus tämän nirson komennuksessa?
Kannattaa tarjota oikeaa kalaa. Kalapuikko on kalanperkkeitä. Pakottaminen on paha juttu. Itse annan lapsen olla syömättä. Seuraava ruoka maistuu takuulla ja luonnollisesti herkkuja ei ole tarjolla. Tällä taktiikalla on kasvanut nuoria jotka suhtautuvat ruokaan asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
No oli tarjolla myös ihan itse tehty muusi ja tar-tar kastike ja salaattia. Periaatteesta on kyse: toinen valmistaa ruoan ja "palkaksi" saa yökkäilyä, se on aika epäkohteliasta ruoan valmistajaa kohtaan.
NYT! Opetat sanomaan EI KIITOS ei mitään naamanvääntelyjä!
ET voi pakottaa ketään syömään yhtään mitään, lapsiparka saa ikuist traumat!
Kaikki nää joita peloteltiin että afrikkalaiset lapset n'kee nälkää...hitonko apua siitä on että sun lapsi ei syö kalapuikkoa!
Eikä se ole edes ruokaa!
Olet hiljaa etkä hauku, syö tai on syömättä, sitten on nälissään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli tarjolla myös ihan itse tehty muusi ja tar-tar kastike ja salaattia. Periaatteesta on kyse: toinen valmistaa ruoan ja "palkaksi" saa yökkäilyä, se on aika epäkohteliasta ruoan valmistajaa kohtaan.
Tuskin kyse on siitä kalapuikosta. Joku muu uhmaikä ja mielenosoitus on muksulla päällä.
Ehkä kannattaisi jättää protesti huomiotta? Saattaa se kalapuikko hävitä jännästi siitä lautaselta.
Remmiä vaan jos on uhmaikä vielä 10 vuotiaana :D. Lässyttäjien ongelmia.
Kyse on periaatteesta. Sama asia vaikka siinä kalapuikon tilalla olisi ollut sisäfile tai juurespihvi.
Kolmasluokkalaisen kanssa voisi kai yrittää jo keskustella, että mikäs on syynä tällaiseen käytökseen ja äkilliseen ruokarajoitteisuuteen?
Yleensä syy tulee jostain ulkopuolelta. Kavereilta tai netistä.
Joku on jossain sanonut että YÄK, EN SYÖ.
Vierailija kirjoitti:
On sitten syömättä, ehkä seuraavana päivänä nälkä ohjaa syömään sen, mitä lautaselle on katettu. Kuka perheessä pitää komentoa tai määrittelee, mitä kukakin syö tai tekee? Ei kai lapsi "pyöritä" vaatimuksillaan perhettä? Missä on aikuisen vastuu? Minkälainen on perheen tulevaisuus tämän nirson komennuksessa?
Ei ole kyse siitä, kalapuikot EIVÄT ole mitään ruokaa, perkuujätteitä jauhossa!
Vanhemmat määrää mutta ei saa pakottaa syömään!
Mieti itte, töissä on lihavatkulia, sä yökit ja pomo tulee viereen vahtimaan, Nyt kyllä Irkkupetteri syöt, kun mä tein!
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hirveä kala allergia ja se muutoinkin maistuu aivan karmealle. Harmittaa ohittaa jostain seisovista pöydistä kaikki hyvän näköset jutut mutta ei pysty ei kykene niin ei haittaa. En ota niistä näppylöitä taipeisiin
Mistäs sinä tiedät kala-allergiasi, jos tiedät kalapuikkojen maistuvan karmealle? Taitaa olla sulla vain mutu-allergia, oikea kala-allergikko ei pysty noita puikkoja edes maistelemaan. Sitä paitsi, hyviä ne ovat, mutta rasvaisuutensa takia meillä tehdään niitä kerran tai kaksi vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Valmisti kalapuikon? Taisi olla kuitenkin valmis pakastepuikko jonka lämmitit. Tuolle nyt aivan sama syökö vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Silleen sut kasvatettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti itte, töissä on lihavatkulia, sä yökit ja pomo tulee viereen vahtimaan, Nyt kyllä Irkkupetteri syöt, kun mä tein!
Kyllä se pomon perkele pakottaa töitä tekemään tai uhkaa potkuilla. Ja jos jää tielle istumaan protestiksi niin poliisi kaasuttaa ja kantaa pois vaikka väkisin. Olisi hyvä oppia jo jotain kotona..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kyse on siitä kalapuikosta. Joku muu uhmaikä ja mielenosoitus on muksulla päällä.
Ehkä kannattaisi jättää protesti huomiotta? Saattaa se kalapuikko hävitä jännästi siitä lautaselta.
Sut vissiin on kasvatettu piiskalla ja pakolla kun et muusta tiedä vaan tarjoilet jokaiseen asiaan ratkaisuksi remmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sut vissiin on kasvatettu piiskalla ja pakolla kun et muusta tiedä vaan tarjoilet jokaiseen asiaan ratkaisuksi remmiä.
Nykylapsille tekisi pieni piiskaus vain hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuinen ja syön mitä töissä on tarjolla. Tämä ketään ei saa pakottaa-paska on kyllä jo näyttänyt millaisia yksilöitä tähän maailmaan kasvaa.
Miten helvetissä kukaan oppii syömään yhtään mitään jos mitään ei ole pakko syödä?
Niistä kasvaa kaltaisianne tissiposkia, jotka eivät esim voi mennä minne tahansa ravintolaan, vaan ensin pitää katsoa menut ja varmistaa, että siellä on hikiseen edes yksi annos minkä tissiposki voi syödä.
Jos ällötys iskee niin se iskee. Onko ollut esim oksennustauti heti kalapuikkojen syönnin jälkeen? En ole syönyt jauhelihaapitsaa kyseisestä syystä kahteenkymmeneen vuoteen vaikka ennen tykkäsin. Lapsena söin verilättyjä ihan himona kunnes tajusin että niissä on todellakin verta ja alkoi ällöttää ajatuskin.
Kai sä kysyit siltä lapselta miksei kalapuikot enää maistukaan? Tosin tuollaisen pakottamisen jälkeen tuskin haluaa kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vaadit liikaa. Siinä on joku syy miksi yökkäilee ja se on pätevä. Hanki kunnon ruokaa, ei roskaruokaa kuten kalapuikko. Joku ei pidä kalasta, hyväksy se. Ei se siitä aina muutu ja pakottamalla vielä vähemmän. Vain itsestään se korjautuu aikanaan tai sitten ei. Osa on allergisia kalalle tai lisäaineille niissä.
No tässä tapauksessahan ei ollut kyse allergiasta. Jos muksu piti kalasta ja puikoista aiemmin niin syy on muualla.
Todennäköisesti joku kaltaisesi idari on sanonut koulussa jotain kommenttiasi vastaavaa roskaruoasta.
Sieltähän nämä mielenmuutokset sitten tulevat.
Miksei lapsen - en sano maku vaan ruuan vastaanottokyky voisi muuttua?
Minulle on nyt valitettavasti käynyt näin. Uunilohi on aina ollut herkkuani ja olen sitä pyrkinyt pitämään ruokalistalla kerran viikossa. Mutta viime aikoina se on alkanut jotenkin tekemään vastenmielisen vaikutuksen ja viimeksi kun sitä oli, jouduin tosiaan juoksemaan yökkien vessaan. En ollut muutoin kipeä.
Tämä on ongelma, koska kala kuitenkin on terveellisenä pidetty ja suositeltu ruoka-aine. Pitäisi keksiä nyt vastaava proteiinin lähde; ikää sen verran, ettei voi enää pelleillä ruuan kanssa.
En ymmärrä miksi pitää syödä jotain kalapuikkoja. Olihan siinä perunamuhennosta ja salaattiakin. Jos syö niitä niin kai se riittää. Kalapuikkoja nyt ei voi ainakaan terveellisiksi sanoa. Katsokaa mitä se kuorrutus ja valmistaminen ovat. En itsekään syö enkä missään nimessä vaatisi lapsiani syömään.