Tampere
Tänään YLE teki jutun Tampereen Ratinasta.
Kaupunki haluaa laajentaa ja kattaa stadionin 40000 paikkaiseksi. Nykyään sinne mahtuu alle 20000 katsojaa istumaan.
Tampereella siis hyvä pöhinä.
Mitä muuta Tampere voisi tehdä stadionin lisäksi.
Itte ehdotan kehätien rakentamista kaupungin ympärille. Lisäksi moottoritie kaikkiin ilmansuuntiin pelkän Hesan sijaan. Eli Turusta pitäisi rakentaa moottoritie Tampereelle. Ysitie siis moottoritieksi ja Tampereelta moottoritietä voisi jatkaa aina Jyväskylän ohi Kuopioon asti.
Kolmostien moottoritieosuus voisi jatkua aina Ouluun saakka. Nykyäänhän meidän moottoritiet vie suunnilleen vain Hesaan, muu Suomi on käytännössä unohdettu.
Nythän Tampere rakentaa ratikkaa, mutta mitäs jos Tampereelle rakennettaisiin metro!
Tulevaisuudessa Tampereen asukasluku myös kasvaa yli 300000 asukkaan. Nythän porukkaa on noin 255 tuhatta ihmistä. Kaippa sinne kaupunkiin voisi rakentaa kunnon pilvenpiirtäjän, vähintään 100 metriä korkean.
Lisäksi lentoasemaa voisi laajentaa että saadaan se miljoona vuosittaista matkustajaa.
Näillä eväillä Tampere!
Kommentit (17)
Ainakin autoteitä ja pysäköintiä tulisi parantaa ja roimasti ihan joka suunnalla. Ei se ratikka kaikkea pelasta eivätkä ihmiset autoistaan luovu siksi että se rakennetaan.
Tampereesta on tullut Suomen Tokio.
Tosiaan toivon, ettei rakenneta enää yhtään mitään kun tuo ratikkalinja valmistuu. Tämä kaupunki on ollut viimeiset 10 vuotta pelkkää työmaata, ei jaksa enää tätä.
Voisi perustaa kunnallisen hammashoidon.
Meidän kaupunkiliikenne kaikille muille paitsi ratikankäyttäjiöle on TUSKAA. Mulla esimerkiksi kestää 12 km:n matka sairaalaan (iso työpaikka) 45 min ja lauantaiaamuna toiseen sairaalaan 1 h 15 min, koska vaihdot eivät täsmää busseissa ja aina on mentävä keskustan kautta. Ratikalla sentään pääsee joku jostain johonkin.
Miksi stadionin pitää olla siinä keskellä, jossa on kauppakeskus, ottaisivatpa sen vaikka Hervannan ilmansuuntaan. Samoin Areena. Tulee aika ahdasta laumoille. Ruuhkailua ja tartuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan toivon, ettei rakenneta enää yhtään mitään kun tuo ratikkalinja valmistuu. Tämä kaupunki on ollut viimeiset 10 vuotta pelkkää työmaata, ei jaksa enää tätä.
Muuta Mänttä-Vilppulaan. Ei takuulla rakenneta mitään enää ikinä.
Kolmostie ei mene Ouluun vaan Tampereen kautta Helsingistä Vaasaan.
Muutenkin suuruudenhullut rakentamissuunnitelmat sais vähitellen jo haudata, ratikka vienyt toimivan joukkoliikenteen muilta kun ratikkareitin varrella asuvilta, ja lisäksi sekoittanut ja jumittanut henkilöautoliikenteen niin valoetuoikeuksilla, Hämeenkadun sulkemisella yksityisautoilijoilta kun jatkuvilla työmailla. Samoin tuo älynväläys, Nokia Areena keskelle kaupunkia, kun jotain vähänkin isompaa siellä tapahtuu, niin autoliikennettä rajoitetaan ja bussitkin siirtyvät väliaikaisille reiteille.
Metroa ei kaivata, justhan tänne kaivettiin rantatunneli.
Korkeita taloja on keskustassa ja lisää tulee, ainakin yks korkea hotelli, ja areenan ympärys täynnä. Näsinneulassa sulle korkeaa rakennusta ja pilvenpiirtäjää.
Lentoasemaa turha laajentaa, kannattamaton jo tuon kokoisena, lennot vähenee vaan taas. Mistä sä sinne matkustajia saisit?
Tampere on mennyt piloille viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Ei yhtään enää rakentamista tänne! Seuraavaksi voisi panostaa huumeongelman kitkemiseen jotta hienolla ratikalla viitsisi keskustaan mennä ja kokisi siellä on olon turvalliseksi.
Tampereen keskusta-alue on ihan täyttä p*skaa nykyisin. Keskusta-alueesta on tehty viihdekeskus, joka kasaa jokaisen alkon ja huumeiden ystävän sinne.
Eniten suosiotaan ovat kasvattaneet alueet jotka ovat kauempana keskustasta.
Aika moni jatkaa muuttamista kauemmas keskustasta sitä mukaa kun slummiutuminen etenee. Nythän on rakennettu valtavasti autottomia lähiöitä, joissa on sosiaalista asumista ja sijoitusasuntoja.
Tampereen kasvua taitaa ajaa lähinnä se, että landelta on pakko muuttaa åpois kun peruspalvelut on lopetettu. Suurin osa omista kavereista Tampereen suunnalla haaveilee asumisesta maalla, mutta käytännön syistä joutuvat pysyttelemään kaupungin liepeillä.
Toivottavasti joukkoliikenteessä on menossa testausvaihe. Siis siinä mielessä testaus, että miten saadaan ratikka ja bussiliikenne sujuvasti toimimaan yhdessä. Onhan se aina alussa vaikeaa kun ei ole kokemusta uudesta asiasta, tässä tapauksessa ratikka.
Monessa pienemmässä kaupungissa bussit toimii lähinnä keskusta - "joku muu paikka", entä jos ei halua mennä keskustaan vaan jostain johonkin. Näitä kaupunkien sisäisiä linjoja voisi olla enemmän, mitkä ei mene keskustaan.
Eihän siitä tosiaan ole hyötyä vaikka sinne keskustaan pääsis 5 minsan välein, jos joutuu odottamaan jatkoa puoli tuntia esim. Mielummin menisi semmosella yhteydellä missä ei olisi vaihtoa.
Tosiaan Tampereen asukasluku kasvaa useita tuhansia vuodessa. Ei liene kuin reilu 10-vuotta kun 300 tuhatta mittarissa. Kaupunkia pitäisi suunnitella siinä ajatuksessa että siellä asuu tulevaisuudessa enemmän porukkaa. Avainasemassa on mielestäni katuverkko, miten se pysyy runsaamman liikenteen sulattamaan. Tai sitten liikennettä pitäisi olla vähemmän, vaikka ihmisiä olisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan toivon, ettei rakenneta enää yhtään mitään kun tuo ratikkalinja valmistuu. Tämä kaupunki on ollut viimeiset 10 vuotta pelkkää työmaata, ei jaksa enää tätä.
Muuta Mänttä-Vilppulaan. Ei takuulla rakenneta mitään enää ikinä.
Miksi pitää olla ääripäät. Eikö pikkukaupungit tarvitse myös uusia taloja asukkaille ja uusimista. Siinä missä isoon pitää jättää luontoakin ja rauhalle tilaa. Ei ole enää rauhallista yhtään.
Järkyttäviä fantasioita.
Nyt ollaan jo Erkkilän sillankin kimpussa siirtämässä sitä muualle. Ei mitään häpyä eikä historian tajua kellään Tampereella.
Kukahan nuo kaikki hienot suunnitelmat maksaa? Rahat on jo loppu.
T. Veronmaksaja
Mäkihyppytornit, kylpylähuvipuisto, pilvenpiirtäjä, lentokenttä ideoita riittää😛
Eli haluat nopeat poistumisväylät Tampereelta muualle. Se on tosiaan hyvä alku.