Talousalan tietäjä? APUA!
Tyhmä kysymys mutta miten tämä tuleva kriisi vaikuttaa muhun? Eli mulla on yksi Sampopankin kulutusluotto ja joskus ajat sitten otettu GE-moneylaina, yhteensä noin 5 000 euroa velkaa.
Lisäksi mulla on opintolainaa (Valtion takaamaa), mutta sitä en ole suunnitellut alkavani maksaa takaisin ennenkuin valmistun. Miten opintolainat menevät, voiko sen korko pompahtaa johonkin huippulukemiin niin, että viikon päästä mulla on velkaa 100 000 eikä 10 000 niinkuin nyt?
Seuraan talousuutisia jonkin verran, mutta tähän tarvisin tukea ja apua=)
Kommentit (8)
Noiden kulutusluottojen korot on joka tapauksessa isoja ja ne nousevat korkojen yleensä noustessa. Maksa ihmeessä pois.
Myös opintolainat ovat tätä nykyä markkinakorkoisia. Tästä ei ole niin puhuttu kun viime aikoina korot ovat olleet alhaalla, mutta tottakai niidenkin korot nyt nousevat. Ja jos sulla on se tavanomainen opintolaina valmiilla maksusuunnitelmalla niin ne korot pääomitetaan opiskeluaikanasi ja silloin ne tosiaan kasvavat korkoa korolle ja kasvattavat lainapääomaa korkojen noustessa melkoisestikin. Sitä, nouseeko pääoma sataantuhanteen on kumminkin tässä aika hankala ennustaa. Ei ihan heti, eikä viikossa, mutta muutamassa vuodessa niinkin voi käydä, jos korot nousevat esim yli 10 prosenttiin (kuten ne olivat silloin kun minä opiskelin, 1990-luvulla). Mutta ei tässä nyt kyllä ole näkyvissä sitä, että ne niin ylös nousisivat. Mutta teoriassa siis VOISIVAT nousta. Jos sulla on rahaa, niin niitä korkoja kannattaisi maksella jo opiskeluaikana, silloin ne eivät kasvaisi korkoa korolle.
Tätä tietoa sun ei kuitenkaan kannata etsiä mistää ntalousuutisista, vaan ihan sieltä omasta lainasopimuksestasi. Siellä se lukee.
Tyhmä kysymys mutta miten tämä tuleva kriisi vaikuttaa muhun? Eli mulla on yksi Sampopankin kulutusluotto ja joskus ajat sitten otettu GE-moneylaina, yhteensä noin 5 000 euroa velkaa.
Lisäksi mulla on opintolainaa (Valtion takaamaa), mutta sitä en ole suunnitellut alkavani maksaa takaisin ennenkuin valmistun. Miten opintolainat menevät, voiko sen korko pompahtaa johonkin huippulukemiin niin, että viikon päästä mulla on velkaa 100 000 eikä 10 000 niinkuin nyt?
Seuraan talousuutisia jonkin verran, mutta tähän tarvisin tukea ja apua=)
Korot luultavasti nousee jonkun verran, mutta ei niin paljon että sen takia sun kannattaisi menettää yöunesi.
Jos alat huolehtimaan rahankäytöstäsi ensimmäinen vaihe on kirjanpito. Kirjoitat ainakin kuukaudenajan ylös kaikki ostoksesi/menosi. Tarkoitan todella kaikki. Sinulla on luultavasti paljon semmoisia rahareikiä joita et tajuakaan.
Toiseksi et voi kuluttaa enempää kuin sinulla on tuloja. Sillä tavoin olet ajautunut kulutusluottoihin. Ton GE-lainan korot ja hoitokulut ovat oletettavasti katossa. Lyhennätkö sitä vai maksatko vain korkoja ja käsittelykuluja?
Se ettet ala lyhentämään opintolainaasi ennen valmistumista on ihan hyvä suunnitelma. Jos opintolaina nopeuttaa valmistumistasi sen ottaminen on ollut ihan hyvä vaihtoehto. Toinen on ettet kasvata kulutusluottojasi, varsinkaan postimyyntilainoja tai pikavippejä, ne ovat suurin kivireppusi.
Keskity niihin opintoihisi ja mene valmistumisen jälkeen töihin. Koulua käydään työelämään menoa varten.
käsittelykuluista ja koroista.
Käyn nyt jo opiskelujen ohella töissä ja maksan sillä noita kahta kulutusluottoa, jotka otin kerran jossain mielenhäiriössä. Uskokaa kuulkaa pois, että oon monesti asiaa katunut!
Olen tässä alkanut säästämään kirppismyynnillä tms rahaa, ja suunnittelin että pistän kaiken ylimääräisen nyt seuraavan vuoden ajan noiden luottojen lyhennyksiin, eli en ostele mitään turhaa. Haluan ne luotot pois päiväjärjestyksestä. Toi opintolaina mua ei NIIN hirveesti huoleta, vaikka onhan se paljon rahaa mutta siinä on onneks perijänä pankki ja korko ihan kohtuullinen eikä mikään 25%....
Monet veikkavatkin, että seuraavaksi suunta koroilla on tosiaan alaspäin, että talous saa vauhtia. Ensin vaan inflaatio pitää saada aisoihin, koska korkea inflaatio ja taantuma eivät sovi yhteen. Ja sitten korot laskevat.
Mutta kulutusluotot ovat kyllä riskejä milloin tahansa, joten kannattaa todellakin maksaa pois niin nopeasti kuin pystyy. Korkoprosentit ovat aina sen verran valtavia.
pankista otettavalla lainalla? Vai onko sinulla esim vanhempia, jotka voisivat lainata sinulle ko summan esim 5-6% korolla? He saisivat korkotulonsa ja sinä säilyttäisit kasvosi, kun maksaisit kirjallisesti sovitussa aikataulussa takaisin...
juuri laman ollessa syvimmillään. Opintolainan korot olivat muistaakseni päälle 8 %.
Monet veikkavatkin, että seuraavaksi suunta koroilla on tosiaan alaspäin, että talous saa vauhtia. Ensin vaan inflaatio pitää saada aisoihin, koska korkea inflaatio ja taantuma eivät sovi yhteen. Ja sitten korot laskevat.
Mutta kulutusluotot ovat kyllä riskejä milloin tahansa, joten kannattaa todellakin maksaa pois niin nopeasti kuin pystyy. Korkoprosentit ovat aina sen verran valtavia.
hallitsemaan tilannetta. EKP on ihan toista kokoluokkaa, ja pystyy toivottavasti reagoimaan oikein. Tietysti jos tilanne on aivan holtiton, korotkin voivat karata, mutta sitä nyt ei kukaan ennustele.
juuri laman ollessa syvimmillään. Opintolainan korot olivat muistaakseni päälle 8 %.
Tuo on suurelta osin propagandaa ja hysterianlietsontaa, kun kaikki iltalehdet ja -sanomat kilvan kirjoittavat lamasta, asuntojen hintojen romahtamisesta, korkojen epävarmuudesta.
Kyllä ihan normaaliin kehitykseen kuuluu, että ajoittain korot ovat isompia, ajoittain taas keskiarvoa matalammat. Pitkällä aikavälillä ne ovat kuitenkin hyvinkin vakaita.
Ei sinun opintolainasi sataan tonniin muutu korkojen vuyoksi, sen voin luvata sinulle 100%:sti.