Mitä tekisitte mun tilanteessa? Työttömyys ja osatyökyvyttömyys haittaa elämää
Mulla on ammattikoulututkinto ja kohtalaisen tuore ammattikorkeakoulututkinto, josta osan opiskelin työttömyysetuudella ja käytin loppuosaan kaikki opintotukikuukaudet, opintolainaa 15 000 euroa. Mulla ei ole minkäänlaista kokemusta tutkintoja vastaavasta työstä ja olen vammautunut niin, että en kykene fyysiseen työhön enää ollenkaan. Työllistyminen on vaan päivä päivältä vaikeampaa enkä enää pääse edes haastatteluihin. Olisin halunnut ammatillisen kuntoutuksen kautta työkokeiluun tai osakuntoutustuelle, mutta nämä hakemukset hylättiin sekä kelassa että eläkevakuutusyhtiössä. Ansiosidonnaisen leikkuri viuhuu kohta ja odotan kauhulla, että miten mun talous kestää.
Kommentit (19)
Ihan hieno postaus mutta jätit vissiin tarkoituksella pois kaikki oleelliset tiedot kuten vaikuttaako se sun fyysisen työn tekemisen mahdottomuus millään tavalla siihen mitä olet opiskellut jne.
En tiedä oliko tämä vaan provoilua siitä että istut kotona tukiaisilla vai että et saa tukiaisia vai mitä nyt oikein haettiin?
Joo puuttuu jotain olennaista tarinasta et pysty työhön mutta saat ansiosidonnaista ja opintolainaa 15000e kun opiskelit työttömyystuella yms...?
Ei kai amkia pääse läpi ilman harjoitteluja?
Toimeentulotukeahan saat tietysti sen perusosan verran, varmaan siis ääritapauksessa maksat lainanlyhennyksiä siitä ja näet vähän nälkää tai mietit saatko jostakin ruokaa. Esim. ruokajonosta. Tämä on nähdäkseni worst case scenario, jos et tee itse jotain hölmöä
Mutta koita nyt kuitenkin keskittyä enemmän siihen työllistymiseen tai rahan tekemiseen, kuin erilaisten tukitoimien käyttelyyn
Vierailija kirjoitti:
Joo puuttuu jotain olennaista tarinasta et pysty työhön mutta saat ansiosidonnaista ja opintolainaa 15000e kun opiskelit työttömyystuella yms...?
Olen ollut terve siinä vaiheessa, kun olen opiskellut ja ollut (muun alan) töissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeahan saat tietysti sen perusosan verran, varmaan siis ääritapauksessa maksat lainanlyhennyksiä siitä ja näet vähän nälkää tai mietit saatko jostakin ruokaa. Esim. ruokajonosta. Tämä on nähdäkseni worst case scenario, jos et tee itse jotain hölmöä
Mutta koita nyt kuitenkin keskittyä enemmän siihen työllistymiseen tai rahan tekemiseen, kuin erilaisten tukitoimien käyttelyyn
Todellakin haluaisin työllistyä! En kai muuten olisi hakenut ammatillista kuntoutusta ja työkokeilua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet siis ollut töissä kun olet asiosidonnaisella?
Kyllä olen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin haluaisin työllistyä! En kai muuten olisi hakenut ammatillista kuntoutusta ja työkokeilua.
Ap
Kai nuo on tarkoitettu kuntoutustuelle olevalle?
Kykenetkö koulutusta vastaavaan työhön? Sinuna laittaisin kuntakokeiluun viestipyynnön , että voitte keskustella ja suunnitella miten edetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitä juurikin yritin saada, mutta en päässyt, koska olen heidän mielestään täysin työkykyinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kykenetkö koulutusta vastaavaan työhön? Sinuna laittaisin kuntakokeiluun viestipyynnön , että voitte keskustella ja suunnitella miten edetä.
Kykenisin tuohon amk-tutkintoa vastaavaan työhön, mutta en työllisty ilman kokemusta.
Ap
Menisin TÖIHIN.
Menisin suoraan töihin kulkematta lähtöruudun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole pakko olla kuntoutustuella noita saadakseen. Eihän tässä maassa saataisi ketään kuntoutettua, jos niin olis, kun se itse kuntoutustuen saaminenkin on todella vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kykenisin tuohon amk-tutkintoa vastaavaan työhön, mutta en työllisty ilman kokemusta.
Ap
Sinun täytyy tehdä se mitä kaikki muutkin. Hakea pitkäjänteisesti ja kärsivällisesti töitä. Ei muutksan ole "annettuna" saanut ensimmäistä työpaikkaa.
Tärkein kysymys lienee selvittää mihin työhön kykenisit tästä alkaen. Siinä kohtaa kun nykyisten ammattien tekeminen ei onnistu pitäisi kuntatyökkäristä saada apua uudelleen koulutukseen johonkin mitä fyysisesti on mahdollista tehdä.
Ja ei palsta, ne työt johon pääsee ilman koulutusta jokainen on raskaita. Ne ovat koko päivän kävelyä abaut 15 000 askelta per työpäivä, jatkuvaa toistoa liikkeissä, painavien esineiden toistuvaa liikuttelua yms. kehon pitää olla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa voi olla myös tuosta edellisestä ammattikoulututkinnosta. Työttömyyskorvauksella saa opiskella max 2 vuotta, eli loppuosa pitää rahoittaa opintotuella ja lainalla. Ehkä ei tuo 15 K ole ehtinyt pelkästään siinä puolessatoista vuodessa kertyä, vaan täytyy olla jo aiempaa lainaa taustalla.
Ala vaan juomaan...pelisi on menetetty
Tsemppiä ap! Itse en ehtinyt opintolainaa onneksi ottaa kuin "vain" neljä tonnia, kun jo opinnot keskeytyi työkyvyttömyyden vuoksi. Neljässätoista vuodessa olen saanut maksettua siitä puolet ja toinen puoli on vielä jäljellä. Eläkkeellä olen siis nyt, mutta sitä ennen vuosia työttömänä/sairauspäivärahalla/kuntoutustuella ja erinäisissä kuntoutuksissa ja terapioissa, mutta mikään ei auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tässä nyt on, jos kyseessä on pitkä tutkinto? Työttömyystukea saa kahdeksi ekaksi vuodeksi ja sen jälkeen opintoraha+laina.
Olet siis ollut töissä kun olet asiosidonnaisella?