Aloitin vuosi sitten pinaatin käytön päivittäin ja nyt Hb oli parempi kuin koskaan
Olen nuoruudessa ja nuorena aikuisena kärsinyt anemiasta, aikuisenakin tulehdussairauden myötä Hb ollut aina vain 120 tienoilla. Enää en ole pariinkymmeneen vuoteen rautaa syönyt, nuorempana kyllä.
Vuosi sitten tyttären luona söin voileivän päällä pinaatinlehtiä ja ihastuin, ja siitä lähtien melkein päivittäin syönyt pinaattia leivän päällä. Välillä on tullut viikon taukoja, koska pinaattia ei meidän kunnan kaupoista saa ja on pitänyt odottaa kulkua naapurikuntiin.
Mutta nyt kävin verikokeissa ja Hb oli 138! 😳 Ikää yli 50, ja ekaa kertaa noin korkealla, en olisi uskonut! Onko kellään samoja kokemuksia?
Kommentit (12)
Pinaatin suuri rautapitoisuus on muinainen pilkkuvirhe.
Saman saa muistakin vihreistä vihanneksista.
Lisää vielä veriletut ja mustamakkara ruokalistalle. Yksi tuttavani sai näillä ja pinaatilla Hb:n nousemaan.
Minun HBO on aika korkealla. Mitä teen?
Vierailija kirjoitti:
Lisää vielä veriletut ja mustamakkara ruokalistalle. Yksi tuttavani sai näillä ja pinaatilla Hb:n nousemaan.
Ainut vaan että nuo niin pahoja ettei niitä voi syödä 😄
Onnittelut ap. Vihreät vihannekset sisältää paljon rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Pinaatin suuri rautapitoisuus on muinainen pilkkuvirhe.
Saman saa muistakin vihreistä vihanneksista.
Samoin paprikan ja punajuuren kanssa. Monet uskoivat, että näissä on kunnolla rautaa. No, ei ole.
Onko sinulla myös kenties kuukautiset loppuneet tässä kahden vuoden aikana? Iästä ajattelin.
Rakastan pinaattia ja uskon kyllä, että nostaa hemoglobiinia. Ihanaa myös ruoissa. Käytän itse paljon pakastepinaattia.
Rautalisää saa apteekista. Yhtä hyvin nostaa rautapitoisuuden kuin ruoka. Jos ei siis voi ostaa hyvin usein näitä kalliita vihanneksia. Jokainen voi googlettaa mistä sitä rautaa saa. Hyvin harva tietää.
Vierailija kirjoitti:
Rautalisää saa apteekista. Yhtä hyvin nostaa rautapitoisuuden kuin ruoka. Jos ei siis voi ostaa hyvin usein näitä kalliita vihanneksia. Jokainen voi googlettaa mistä sitä rautaa saa. Hyvin harva tietää.
Pakastepiaatti maksaa 2 e/1 kg pussi, kun ostaa Lidlistä tai Prismasta (Xtra).
Pinaatissa on rautaa vain 1.8mg per 100g joten en usko että sen ansiosta on hb noussut.