Mielipide nimestä Ruth
Odotamme tyttöä, olemme pohjois-suomessa asuva suomenkielinen perhe. Sukunimi perinteinä - lä loppuinen suomalianen nimi.
Vanhemmille lapsilla perinteisiä suomenkielisiä nimiö, jotka osin vanhahtavia osin nykyaikaisia.
Yksi lapsista Hugo, jonka nimi tulee suvusta. Nyt olemme mieltyneet nimeen Ruth, sopiiko kuitenkaan suomalaiseen suuhun vai tuleeko vaikeuksia taivuteltaessa, oikeinkirjoituksessa tms.?
Kommentit (17)
Pohjois-Suomessa varsinkin tyttö tulisi kulkemaan nimellä Ruutti. Ja aina saisi selittää onko Ruth vai Ruut, koska sitä ei lausumisesta edes voi kuulla.
Kuinka he...tisti teillä niitä lapsia on? Onlo montakin vielä tulossa?
Tämä on mielestäni kysymykseeni aika kaukaa haettu vastaus. Canna ei ole nimi joka löytisi esimerkiksi väestärekisterin nimihausta, toisin kuin Ruth, jota on suomessa annettu usemmin kuin esim "suomenkielistä" versiota Ruut. Mutta kiitos kuitenki.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei taida liittyä juurikaan kysymykseen. Mutta perheessämme on tosiaan useampi lapsi, nyt syntyvä todennäköisesti tekee lapsilukumme täydeksi. Jos nyt kiinnostaa niin yhden käden sormilla voi lapsemme laskea 😊
-av
Ihan kaunis nimi- itse antaisin "suomalaisen " version Ruut mieluimmin. Lapsuuden koulussa oli Ruth, häntä kutsuimme nimellä Ruuti. Ei kyllä ollut mitän kiusaamista tuo, lasten suussa vaan vääntyi tuoon muotoon.
Jos lapsi näyttää Ruth:lta, go for it.
Vierailija kirjoitti:
L-positiivisilla ihan normi juttu 10-15 lasta
Lapsuuden naapuristossa asui tiukka eläkeläisopettaja Ruht tai Ruut en edes tiedä kumpi, selän takana kyläläiset puhuivat ruudista tyyliin, siinä eukossa on ruutia.
Minulla on kova, kylmä, kipakka, jopa ilkeä mielikuva Ruhtista.
Se on sitten Ruuhi, Ruutti tai Rutku. Tai Pruutti. Kaunista, not. Turha hienostella, ei sovi suomalaisten suuhun tuo Ruth.
Mulle tulee mieleen lapsuuden pihaleikki, ruut ruut kello löi jo ykstoista, keisari seisoo palatsissaan...
Raamattullinen nimi, myös juutalaisten suosima. Ruth nimi tarkoittaa ystävää.
Mieluummin Ruut