Asunto maksettu myin sen
ja aion elää ja nauttia asunnosta saaduilla rahoilla. Vuokraan menee 1100€/ kk vastike oli 320€. Miksi mun ystävät pitävät tätä huonona ratkaisuna. Nyt kun olen vielä n. 5 v työelämässä, pystyn maksamaan vuokran palkastani mutta eläkkeellä tekee tiukkaa. Silloin syön säästöjä. Asunnosta sain 310000€.
Kommentit (17)
Minä tein samoin. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä joku muu ratkaisustani sanoo tai ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla oo lapsia? Monet haluu jättää perintöä lapsilleen, ehkä ystäväsikin.
Asuntojen jättäminen perinnöksi aiheuttaa perijöille ongelmia. Rahaa on helppo periä.
Onpa kallis vuokra. Jopa pk-seudulle.
Itse jätän vain seksileluni perinnäksi
Vierailija kirjoitti:
Onpa kallis vuokra. Jopa pk-seudulle.
Kaksio Helsingissä 56m2. Tota ne täällä maksaa uudemmat siis.
Tuo on hyvä ratkaisu koska jos on 300k laittaa sijoituksiin niin sille saa hyvän tuoton. Asunnossa rahat on kiinni eikä tuota mitään.
🇺🇦🇮🇱
Mulla kans omistusasunto, vanhana vaihdan sen pieneen omistusyksiöön (ettei mulle tulla sanomaan että muutappa pois) ja rahat tuhlaan (osa menee tietty lääkäreihin ja lääkkeisiin mutta loput hurvittelen), jee!
Kaffebulla kirjoitti:
Tuo on hyvä ratkaisu koska jos on 300k laittaa sijoituksiin niin sille saa hyvän tuoton. Asunnossa rahat on kiinni eikä tuota mitään.
Tavallaan ne kuitenkin asunnossa kiinni ollessaan tuottaisivat joka kuu vastaanvan asunnon vuokran ja tämän asunnon vastikkeen välisen erotuksen. Aapeen tapauksessa siis 800€/kk siis noin kymppitonnin vuodessa. Hyvällä tuurilla 300000€ sijoituksista saa enemmän, mutta vähän huonommalla jää reilusti alle. Keskimääräinen tuotto lienee jotakuinkin sama.
Ja tämä pätee siis siihen asti, kun aapee on työssä ja hänellä ON se 3000000€ sijoitettuna. Heti kun eläkkeellä joutuu alkamaan syödä pääomaa vuokriin, tilanne alkaa huonontua eksponentiaalisesti.
Hyvä ratkaisu, tekisin itse samoin, jos olis oma asunto.
Kaffebulla kirjoitti:
Varsinkin kun sijoittaa asuntorahastoihin
Vierailija kirjoitti:
Itse jätän vain seksileluni perinnäksi
Mulla ne aina hajoo joten ei mene edes perintään.
Kaffebulla kirjoitti:
Asunto tuotti 780€ nettotuoton per kuukausi.
Eläkkeellä voi muuttaa melkein mihin tahansa. Töissä on asuttava työpaikan lähellä. Ei välttämättä olisi ollenkaan huono ajatus myydä asuntoa kun jää eläkkeelle.
Toivottavasti rahat on fiksusti sijoitettu, eikä makaa tilillä. Inflaatio tekee sen, että sinun eläkkeesi loppuvuosina se vuokra voi olla helposti 2000 euroa.
Aiotko oikeasti elää pari-kolmekymmentä vuotta tuolla noin 300 tonnilla?
Kaffebulla kirjoitti:
Sinällään, mutta hankala nopeasti sijoittaa tuollaista summaa. Pitää muistaa ajallinen hajautus eli riskipeliä samalla hetkellä laittaa noita rahoja osakkeisiin tai rahastoihin.
Ehkä tiettyihin isoihin yrityksiin, jotka ovat varmoja 5% osingonmaksajia.
Eikö sulla oo lapsia? Monet haluu jättää perintöä lapsilleen, ehkä ystäväsikin.