Voinkohan saada IVF-hoidon ajaksi sairauslomaa?
Työskentelen opintojen ohella fyysisesti rankassa työssä eli siivoojana. Nyt alkavien hoitojen aikana pitäisi kai välttää liikuntaa, mutta työssäni kannan painavia säkkejä ja teen kiertävää liikettä vartalolla. Työ on muutenkin itselleni fyysisesti erittäin kuormittavaa. Voiko lapsettomuuslääkäri kirjoittaa sairauslomaa?
Kommentit (22)
Ota palkatonta vapaata. Mieti hetki asiaa työnantajan kannalta. Miksi työnantajan pitäisi maksaa sinulle palkkaa, kun haluat vapaaehtoisesti olla poissa töistä sinällänsä hienon ja kannustettavan asian takia, mutta joka kuitenkaan ei ole sairaus.
Ei ole sairaus vaan kyseessä on oma valinta lähteä hoitoihin. Itse teet päätöksen jatkatko töissä, irtisanoudutko tai yritätkö neuvotella palkattoman vapaana.
Mitä ihmettä, miksi pitäisi vähentää liikuntaa IVF-hoitojen ajaksi? En ole ikinä kuullut tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Ota palkatonta vapaata. Mieti hetki asiaa työnantajan kannalta. Miksi työnantajan pitäisi maksaa sinulle palkkaa, kun haluat vapaaehtoisesti olla poissa töistä sinällänsä hienon ja kannustettavan asian takia, mutta joka kuitenkaan ei ole sairaus.
Joutuisin olemaan sitten pari viikkoa palkattomalla, ei ole varaa? Kipuja on jo valmiiksi endometrioosin takia. Työsuhteeni on päättymässä neljän viikon kuluttua.
Ap
Sitä ei voi kukaan muu tietää kuin sinun lääkäri. Ei me täällä sulle saikkua kirjoiteta.
Palkatonta saa. Ei palkallista. Työnantaja ei saa tosta Kela-korvausta. T. HR-täti
Olet ihan itse keksinyt, että liikunta olisi kiellettyä ja nyt haluat palkallista vapaata, oikeasti?
Ihme kommentteja täällä, ei voi muuta sanoa. Tsemppiä Ap!
Voi kirjoittaa, mutta se on palkatonta.
Miksi pitäisi liikkua vähemmän ? Nyt on kyllä höpö jutut.
Voit saada, mutta se on palkaton.
Ainoa mahdollisuus on loma tai palkaton vapaa. Vaikka lääkäri kirjoittaisi sairauslomaa, se olisi sinulle palkaton.
Jos noin huonosti menee että ei ole edes varaa olla palkattomalla vapaalla muutamaa päivää, nii millä sä oot ajatellutkaan sen lapsen elättää jos sellainen tulee? Opiskele kunnon ammatti ja sitten vasta yritä lasta!
Ennen toimenpidettä munasarjojen kiertymisriskin vuoksi vältä aktiivista liikuntaa. Toimenpiteen jälkeen aktiivinen liikunta on kiellettyä noin 2 viikon ajan. Hyvä liikuntamuoto sinä aikana on kävely.
https://hoito-ohjeet.fi/fi/Ohjepankki/VSSHP/Munasolupunktio%20ja%20alki…;
Saikkua kirjoitetaan naiselle keräyspäivästä alkaen 3 päivää. Ainakin meillä. En pitänyt kuin keräyspäivän, kun ei ollut ongelmia. En välittänyt liikuntaa, eikä tuolla aktiivisella liikunnalla tarkoiteta ihan tuota siivous hommaa. Ihan kunnon hikiliikuntaa, juoksua yms.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kommentteja täällä, ei voi muuta sanoa. Tsemppiä Ap!
No eihän me voida valehdella, vaan kertoa niin kuin asia on.
Oma valinta joo, mutta minulla on sairaus, jonka takia joudun menemään hoitoihin. En antaisi itselleni anteeksi, jos ne menevät pilalle sen takia, että rehkin liikaa. Ja lisäisin, että en voi itse päättää hoitojen aikataulusta. Menen kun kutsutaan, jonot ovat pitkät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oma valinta joo, mutta minulla on sairaus, jonka takia joudun menemään hoitoihin. En antaisi itselleni anteeksi, jos ne menevät pilalle sen takia, että rehkin liikaa. Ja lisäisin, että en voi itse päättää hoitojen aikataulusta. Menen kun kutsutaan, jonot ovat pitkät.
Ap
Mutta ymmärräthän, että jos kahden viikon palkaton loma vie sinut konkurssiin, sinulla ei ole varallisuutta kasvattaa lasta.
Tosiaan voi mennä 6kk, että pääset hoitoihin. Ensikäyntiin saat ajan ehkä parhaimmillaan parin viikon päähän. Ensikäynnistä odotellaan seuraavat kuukautiset. Siitä 2 viikkoa menee yksistään lyhyen kaavan lääkityksiin, pitkällä kaavalla vielä enemmän. Jos mitään ei ole vielä aloitettu, niin sun työt ehtii loppua ennen keräyspäivää.
Kellään kokemusta?