Voiko kananmuna olla pilaantunut vaikka se ei ole mätä?
Kerran elämässäni olen kohdannut mädän kananmunan. Jopas oli aikamoinen haju! Eli äkkiä vaan vessanpytystä alas se kananmuna. Eihän sitä voinut edes heittää roskikseen tai biojäteastiaan, koska silloinhan haju olisi jäänyt asuntoon. Vessanpytty oli ainoa tapa saada se haju pois asunnosta.
Mutta niin: mulla on kotona kananmunia joiden "parasta ennen päivämäärä" oli yli kaksi vuotta sitten. Jos rikon ne ja huomaan että ne eivät ole mädäntyneitä, niin onko minun "terveydellisesti turvallista" syödä ne?
En tahdo saada ruokamyrkytystä.
Kommentit (6)
No en noin vanhoja söisi, mutta itse syön pari kuukautta vanhoja ja ihan hyviä ne ovat.
Miksi olet säilyttänyt vanhoja kananmunia jopa kaksi vuotta?
Itse läpvalaisen kananmunat ennen käyttöä voimakkaalla taskulampulla. Jos ei päästä valoa ollenkaan läpi tai on varjostumia, kananmuna on pilallinen. Voi palauttaa ehjänä kauppaan takaisin.
2 vuotta vanhoista kananmunista on haihtunut jo vesi pois. Kananmunan kuori on huokoinen, vesi haihtuu siitä läpi.
Sen takia ihan tuoreet munat ei oo parhaita leivontaan.
Vierailija kirjoitti:
2 vuotta vanhoista kananmunista on haihtunut jo vesi pois. Kananmunan kuori on huokoinen, vesi haihtuu siitä läpi.
Sen takia ihan tuoreet munat ei oo parhaita leivontaan.
Aikanaan tuota kersana kokeilemalla kokeilin. Kuori oli tyhjä, sisällä ei juuri mitään, kun neste oli haihtunut. Ja vaikka oli ollut vuosia huoneenlämmössä ei haissut yhtään miltään.
No en 2 v vanhoja sentään söisi. 2 kk kylläkin.