Minkäiläisenä saa vanhuudelle antaa periksi?
Olen nyt 80. Joskus tekisi mieli heittäytyä avuttomaksi, saada apua, neuvoja. Jo autopaikan kolaaminen lumisateilla on raskasta. Nyt jouluna häärin ja laitoin joulun lapsille, ei tosin mitään luksusmallia. Toki auttoivat kattamisissa, itse laittoivat vuoteensa jne. Nyt on pyykit, joulukuusen vieminen, tekisi mieli antaa periksi ja todeta etten jaksa.
Kommentit (8)
Miksi kuusi pitää viedä just nyt? Mulla on kuusi usein Nuutinpäivään asti, mutta jos varistelee neulasia paljon, niin loppiaiseen asti. Mutta siis noin muuten, niin mikä kiire sulla on esimerkiksi pyykkien kanssa? Varmaan voit pestä ne vaikka viikon tai kahden päästä. Sitten, kun jaksat. Ja vastauksena otsikkosi kysymykseen: ihan missä iässä vaan.
Vierailija kirjoitti:
pyydä kunnalta kotiapua silloin tällöin, kun tuntuu, ettei itse jaksa. pari tuntia siivousta ym,maksaa 30-40 e tunti
vaikka joka kolmas tai neljäs kuukausi
Kunnalta ei saa apua kuin kotisairaanhoidon varassa olevat, hekin niitä maksullisia lähihoitajan käyntejä.
Siivous on ostettava siivoustoimistoilta, tosin sen voi saada arvonlisäverottomana iän tai toimiston arvioiman haitan takia.
Voit antaa periksi aina pariksi päiväksi kerrallaan ja sitten miettiä otatko päivän lisää. Tätä itse käytän, vaikka olen jo nuorempi.
Olet sen ikäinen, että ikä jo tuntuu. Sano lapsillesi, ettet enää jaksa, jos et jaksa. On sinun vuorosi istua valmiiseen pöytään jo.
Vierailija kirjoitti:
Voit antaa periksi aina pariksi päiväksi kerrallaan ja sitten miettiä otatko päivän lisää. Tätä itse käytän, vaikka olen jo nuorempi.
Olet sen ikäinen, että ikä jo tuntuu. Sano lapsillesi, ettet enää jaksa, jos et jaksa. On sinun vuorosi istua valmiiseen pöytään jo.
Olen ap. Tuo kyllä on käytössäni. Vetämätön päivä sohvalla välillä. Nytkin olen sohvalla viltin alla kirjan kanssa, dekkari Doggerlandista.
Iltapäivällä ennen hämärää vien roskat, olkoon se tämän päivän työ.
Milloin tajusitte vanhempienne jaksamisen heikentyneen, missä iässä he olivat?
Vierailija kirjoitti:
Milloin tajusitte vanhempienne jaksamisen heikentyneen, missä iässä he olivat?
Äitini kohdalla, kun oli 84v ja isäni kohdalla, kun oli 89v. Vielä viime kesänä isä (täytti tässä kuussa 95v) siivosi itse, mutta sitten mun kehotuksesta hommasi joka toinen perjantai ulkopuolisen siivoamaan. Mutta esim sukujoulut me ollaan siskoni kanssa ensin vuorotellen ja myöhemmin yhdessä järkätty jo yli neljännesvuosisata.
Mun vanhempi 95v. on nyt ottanut suosiolla apua vastaan, tähän asti ollut omatoiminen kaikessa. Tosin tässä piilee myös hänen hyvän toimintakyvyn salaisuus, että on pitänyt kaikesta huolta itse, isosta omakotitalostakin, niin kuntokin on pysynyt hyvänä. Itsellänikin on ollut vaiheita, etten jaksaisi mitään, ja välillä se onkin onkin ok käyttää niitä palveluita, käyttää siivousapua, tilaa ruokaa kotiin jne. Tai vaikka ihan rohkeasti kysyy naapureilta kolausapua, yleensä ihmiset auttavat mielellään.
Olen itse huomannut sen, että vanhemmalla iällä omasta kunnosta huolta pitäminen on erityisen tärkeää. Teen itse pieniä lihaskuntoharjoitteita, venyttelen ja ulkoilen säännöllisesti. Ajattelen, että kaikki pienikin tekeminen on merkityksellistä. Tsemppiä sinne!
pyydä kunnalta kotiapua silloin tällöin, kun tuntuu, ettei itse jaksa. pari tuntia siivousta ym,maksaa 30-40 e tunti
vaikka joka kolmas tai neljäs kuukausi