Potentiaalisen kumppanin koulutus/ammatti, onko merkitystä?
Kun etsit kumppania parisuheeseen, toiveena perheen perustaminen jne, onko kumppanin ammatilla tai koulutuksella merkitystä?
Minulle miehen koulutus ja ammatti kertoo kiinnostuksesta, kunnianhimosta, älystä, ym. Raha tai status ei niinkään ole se juttu. En koe, että minulla olisi mitään yhteistä NHL jääkiekkoilijan kanssa, tai jonkun EU kommissaarinkaan. Normaalin perhearjen kannalta optimaalisin olisi tietysti päivätyö. Jos pohjakoulutuksena ei löydy lukiota, arvostamme eri asioita, eli mielellään lukio ja jotain siihen päälle. Itse olen FM
Kommentit (12)
Suuri merkitys. Yhteinen arvopohja, kiinnostuksen kohteet ja tapa kommunikoida - kaikki toimii paremmin kun ollaan koulutuksellisesti samalla tasolla. VTT
Ei oo väliä. Mutta hyvä, että on aikoinaan ollu laitekuski, ni ollaan samalla aaltopituudella 😎
Perhettä en oo perustamas
Onhan sillä. Jos toinen olisi lentäjä ja vaikka tienaisikin hyvin, on elämä lapsiperheessä käytännössä yh arkea, kun toinen on paljon työnsä puolesta poissa.
Tästä on jo toinen ketju olemassa, mutta tietenkin katsotaan toisen koulutus ja ammatti. Miehen pitää olla se johtaja pidemmässä parisuhteessa. Näin ollen miehellä pitää olla parempi koulutus ja suuremmat tulot mitä naisella.
Suurin yksittäinen ennustaja miehen pettämiselle parisuhteessa on naisen suuremmat tulot.
On sillä merkitys, että on ylipäätään kiinnostus kouluttautua. Tutkinnolla tai koululla ei niinkään ole väliä, mutta se halu oppia ja tietynlainen luonteenlaatu että on pitkäjänteisyyttä opiskeluun. Itse "harrastan" opiskelua, joten olisimme liian erilaisia jos kumppani ei ymmärtäisi tätä osaa elämästäni.
Ei väliä muodollisella koulutuksella, paras työkaverini on koodari, joka ei ole opiskellut päivääkään yläasteen jälkeen. Mutta sivistynyt pitää olla ja käydä töissä.
Kyllähän se työ aina jotain ihmisestä kertoo, ei siitä mihinkään pääse. Itse haluaisin että mies olisi tavallisen fiksu ja sellaisessa tavallisen fiksussa työssä. En ehkä löydä yhteyttä jonkun solututkijan kanssa. Sellainen akateemisuus ja maailma ei ole se missä itse elän ja jos piirit ovat tuollaista, niin kuin ne tuollaisella miehellä varmasti olisivat, niin en tuntisi oloani kotoisaksi. En myöskään ehkä löytäisi yhteistä kieltä jonkun varastolla tyttökalenteria tiirailevan trukkikuskin kanssakaan. Se puhtaasti duunarimaailma tuntuu niin ikään jotenkin tosi vieraalta ja ehkä jopa osin vastenmieliseltäkin. Naisen asema ja arvostus on yleensä siinä maailmassa lähinnä se kodin hengetär tms. Mutta jos mies löytyisi jostain näiden maailmojen välistä. Se voisi olla nyt esimerkiksi vaikka jonkun firman projektipäällikkö, insinööri tai konsultti. Miksei julkiselta puoleltakin vaikka opettaja tai kaupungin arkkitehti.
On ja ei ole. Ei mua kiinnosta minkä oppiasteen ihmisiä on. Ala-valinnat toki kertoo ihmisestä jotakin, mutta eivät ole kaikki kaikessa. Etusijalle menee arvot jne.
Se kuitenkin kiinnostaa, että jos perustaa perheen yhdessä, en halua miestä joka on työnsä takia jatkuvasti pitkiä aikoja työmatkoilla tai on töissä yötä päivää (näin kärjistetysti). Haluan tavallisen arjen, jossa molemmat vanhemmat ovat läsnä lastensa arjessa ja elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen naimisissa pitkässä suhteessa, mutta oli koulutuksella merkitystä. Toki mies oli tutustuessamme vasta opiskelija, mutta hyvin älykäs sellainen. En ole koskaan ihastunut itseäni vähemmän älykkääseen.
Mistä edes löytyisi vähemmän älykäs kun sinä itse ?
Vierailija kirjoitti:
On ja ei ole. Ei mua kiinnosta minkä oppiasteen ihmisiä on. Ala-valinnat toki kertoo ihmisestä jotakin, mutta eivät ole kaikki kaikessa. Etusijalle menee arvot jne.
Se kuitenkin kiinnostaa, että jos perustaa perheen yhdessä, en halua miestä joka on työnsä takia jatkuvasti pitkiä aikoja työmatkoilla tai on töissä yötä päivää (näin kärjistetysti). Haluan tavallisen arjen, jossa molemmat vanhemmat ovat läsnä lastensa arjessa ja elämässä.
No ala kertoo jotain ja olet oikeassa, ettei oppiaste välttämättä suoraan kerro, mutta kyllähän se ns. tehtävätaso kertoo. Sanotaan nyt vaikka autoala esimerkkinä. Jos mies on pelkkä renkaanvaihtaja, niin ei voi väittää etteikö se nyt jotain ko henkilöstä kerro. Jos siitä edetään autonasentajaksi, niin se kertoo taas jotain. On selvästi tekevää sorttia ja vähintäänkin sellainen perusfiksu, että oppii asioita ja ei nyt ihan ole vain se renkaanpyörittäjä. Mutta taas jos mennään siitä eteenpäin työnjohtoon, se kertoo henkilön ambitioista. Jos autoalalla mennäänkin autoteollisuuteen ja vaikka autojen suunnitteluun. Kyllä siitäkin voi heti päätellä ihmisestä jotain, jos on insinööri joka niitä autoja suunnittelee. Tietty ihmistyyppi sellaisiin tehtäviin hakeutuu. Sitten jos taas siitä mennään eteenpäin autotehtaan johonkin päällikkötehtäviin, niin taas se mun mielestä kertoo jotain henkilöstä. Ei siellä jokainen ylene jonkun osaston esihenkilöksi.
Palkka ei tässä mulla ole jutun pointti, vaan se että ammatti kertoo ihmisestä.
Arvostan naisessa koulutusta, mutta se on vain pelkkä indikaattori sivistykselle, joka on sitä mitä rakastan.
Jotkut koulutetut ihmiset ovat sellaisia etteivät muusta puhutaan kuin urastaan ja työstään. Onneksi sellaiset etsivät usein "taloudellisesti riippumatonta" miestä joka en ole :D Sellaiset on siis rasittavia.
Joskus olen pitkään seurustellut tyypin kanssa joka on ylioppilas ja joku amiksen peruslinja käyty läpi (olen siis keski-ikäinen). Täytyy myöntää että vähän rasitti tietyt asiat, kuten se, että naisella ei ollut mitään käsitystä raha-asioista,.vaan oletti minun olevan prinssi joka pelastaa hänet betonikuutiokaksiostaan valkoisen ratsun selässä kartanoonsa palvelevaksi.
Itsepähän jätti, joten en koe omantunnontuskia todeta,.että aika pitkälle ulkonäön ja kymmenen vuotta nuoremman iän takia hänen kanssaan olin.
Minä olen naimisissa pitkässä suhteessa, mutta oli koulutuksella merkitystä. Toki mies oli tutustuessamme vasta opiskelija, mutta hyvin älykäs sellainen. En ole koskaan ihastunut itseäni vähemmän älykkääseen.