Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsokaa nuortenne somenkäytön perään!

Vierailija
29.12.2024 |

Miksi annatte lastenne käyttää kys. sovellusta?

Oikeasti, järkytyin kun itse latasin tämän ja tutkin nuorten profiileja ihan uteliaisuudesta ja heidän ns. uudelleenjulkaisujaan, lähes jokaisella oli siellä viiltelyä, syömishäiriöitä, päihteitä, im ym. ihannoivaa sisältöä. Todella häiritsevää sisältöä. Sukulaistyttöni julkaisee itse tämänkaltaisia videoita, jossa yhdessä lukee ja laulun sanojen mukaan mm. ettei tämä halua herätä enää. Toki ilmoitin tästä hänen vanhemmilleen. Ja tähän samaan lauluun oltiin tehty tuhansia samanlaisia videoita!

Nämä uudelleenjulkaisut näkyvät julkisella tilillä profiilista kaikille, ja yksityisellä tilillä seuraajille.

Ja en usko, että tuollainen sisältö tekee kenenkään mielenterveydelle hyvää. Etenkään heille, jotka noiden asioiden kanssa kamppailevat. Katsokaa hei nuortenne mediankäytön perään.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään miksi nuoret voi huonosti, kun jo olemassa olevien haasteidensa lisäksi viettävät suurimman osan päivästä tuollaisten sisältöjen parissa.

Vierailija
2/8 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 12v ei saa käyttää tiktokia, vaikka sanookin jäävänsä ulkopuolelle, enkä aio antaa lupaa jatkossakaan. Aivot mätänee sitä käyttäessä muutenkin.

M48

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some ei ole mikään sovellus.

Vierailija
4/8 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä stalkkaa

Vierailija
5/8 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TikTok pitäisi kieltää. Ainakin sen käyttö pitäisi rajata enintään puoleen tuntiin päivässä. 

Keskittymiskyky menee. Lisäksi jos tulee video videon perään it's murhaa ihannoivia videopätkiä ja niitä tuijotetaan tuntikausia päivässä, ei se tee hyvää kenellekään.

On siellä paljon hauskaakin, mutta se on liian koukuttava.

Vierailija
6/8 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TikTok pitäisi kieltää. Ainakin sen käyttö pitäisi rajata enintään puoleen tuntiin päivässä. 

Keskittymiskyky menee. Lisäksi jos tulee video videon perään it's murhaa ihannoivia videopätkiä ja niitä tuijotetaan tuntikausia päivässä, ei se tee hyvää kenellekään.

Nykyään se ei todellakaan ole enää mikään hauska tanssisovellus, ja kaikki siellä on niin hemmetin pinnallista. Haasteistakin varoitellaan aina lehdissä. En ymmärrä miksi tuo on vielä sallittu suomessakin

Vierailija
7/8 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 12v ei saa käyttää tiktokia, vaikka sanookin jäävänsä ulkopuolelle, enkä aio antaa lupaa jatkossakaan. Aivot mätänee sitä käyttäessä muutenkin.

M48

Rajat on rakkautta

Vierailija
8/8 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään se ei todellakaan ole enää mikään hauska tanssisovellus, ja kaikki siellä on niin hemmetin pinnallista. Haasteistakin varoitellaan aina lehdissä. En ymmärrä miksi tuo on vielä sallittu suomessakin

Yllättävän hyvin se haarukoi juuri sen materiaalin, mistä käyttäjä pitää. Voin kertoa, että niin kävi myös itselle. 

Oli hauskaa, kun ympäri maailman tuntui olevan ihmisiä, jotka ajattelevat monista asioista kuten minä. Monet olivat läpikäyneet samantapaisia asioita kuin minä. Se oli lohdullista. Paljon nokkelaa huumoria ja myös esimerkiksi lääkäreitä, jotka jakoivat arkeaan.

Nuorison menossa pysyin mukana myös.

Mutta yhtäkkiä, minulla aikuisella, alkoi kulua aikaa TikTokissa tuntikausia päivässä. Se antoi niin paljon dopamiinia, että kaikki tuntui tylsältä sen jälkeen. Siinäpä sitten jumitin sohvalla työpäivän jälkeen ja skrollasin video videon perään. Yhtäkkiä olikin mennyt kaksi tuntia siivillä. Lapset kun sai unille, jatkoin TikTokin parissa.

Myös ahdistus vahvistui. 

Poistin sovelluksen. Vieroitusoireet kesti viikkoja, jos ei kuukausia! 

Minulla on ADHD ja mikä merkillisintä, aloin tietämättäni seuraamaan ihmisiä joilla oli ADHD tai muuta neurokirjoa. Sovellus tiesi muutaman videon jälkeen, että olen lesbo. Siis ennen minua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän