Miksi Iranilla ei saa olla ydinasetta, vaikka Usalla on?
Kommentit (30)
Jos haluat avata typoja vastustavan aloituksen, tee se.
-12-
Jos ei katsos ole omia ajatuksia, eikä juuri tiedä mistään, voi aina yrittää olla nokkela tarttumalla kielioppi/kirjoitusvirheisiin.
Kaikille kun vain ei noita älynlahjoja niin suotu. :)
Vierailija:
Jos haluat avata typoja vastustavan aloituksen, tee se.-12-
Annat huonon kuvan itsestäsi.
Vierailija:
Jos haluat avata typoja vastustavan aloituksen, tee se.-12-
Miksi millään valtiolla pitäisi olla ydinase?
Osalla valtioista sellaista jo pitää hallussaan ja niiltä sen poistaminen on turhan vaikea tehtävä. Miksi mikään valtio tarvitsee oman turvallisuuden puolustamiseksi ydinasetta, jonka " puolustusvoima" perustuu pelotteeseen sen käyttämisestä. Uskooko joku todella 50- ja 60- luvulla vallalla olleeseen sotilasstrategiseen rajoitetun ydinsodan käsitteeseen?
Tämä keskustelu näyttäisi nyt kääntyneen tällaiseksi miksi Yhdysvalloilla on oikeus sanella jotain vaatimuksia tai ei uskonnollisten fanaatikkojen johtamalla Iranilla ole oikeutta hankkia asetta- keskusteluksi. Yhdysvaltojen maailmanpoliisi- politiikkaan tai Iranin demokratian tilaan kantaa ottamatta itse kyllä pidän kaikki (kaksinaismoralistisiakin) pyrkimyksiä rajoittaa ydinaseiden leviämistä toivottavina.
Euroopan valtiosta useimmilla on tieteellinen kyky ja taloudellinen kapasiteetti ydinaseen kehittämiseen, itse asiassa hyvinkin nopeasti. Etelä-Amerikan valtioista ehkä Brasilia ja tietyin varauksin Argentiina ja Chile pystyisivät rakentamaan pienehkön ydinpommin. Aasian tai Afrikan maista en osaa sanoa. Miksi kaikista eri maanosista uuden ydinpommin kehittäminen on tarpeen Lähi-Idässä, jonka turvallisuustilanne on muutenkin täysi kaaos.
Keskusteluissa pitäisi erottaa ydinaseen kehittämisen kieltäminen ja tämän kiellon toteuttamiseksi käytettävät keinot. Minä en itse missään nimessä halua Yhdysvaltojen jatkavan Irakissa esitettyä (kansainvälisoikeudellisesti laitonta) Rambo- politiikkaa Iranissa. Kaikki muut käytettävissä olevat keinot ovat mielestäni sallittuja ja niiden käyttämistä ja maiden niihin sitoutumista tulisi valvoa.
Vielä lyhyenä loppukaneettina: itse uskon ydinaseiden olleen ainoa tekijä, joka esti kylmän sodan muuttumasta lämpimäksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että toivoisin aseiden leviävän kaikkien valtioiden asearsenaaliin.
Minusta älynlahjojen puutteesta kertoo kirjoitustaidon puute! Mistä sinä edes tiedät minun tietämyksestäni? Anteeksi nyt kauheasti kun huomautin kirjoitusvirheistä! Puhu tuota järkyttävää kieltäsi kun ei neuvot kelpaa! Minä taidan lähteä now restauranttiin! Tällaista järkyttävää on kielenkäyttösi!
Lähi-itä! Eikö sinulla ole edes perusasiat hallinnassa?
Vierailija:
Minusta älynlahjojen puutteesta kertoo kirjoitustaidon puute! Mistä sinä edes tiedät minun tietämyksestäni? Anteeksi nyt kauheasti kun huomautin kirjoitusvirheistä! Puhu tuota järkyttävää kieltäsi kun ei neuvot kelpaa! Minä taidan lähteä now restauranttiin! Tällaista järkyttävää on kielenkäyttösi!
Vierailija:
USA hyökkäs Irakiin ja väitti että sillä on joukkotuhoaseita ja oliko niitä?
Mitä näyttöä on oikeesti Iranin fanattisuudesta? ei yhään mitään, mutta USAn ja varsinkin sen pikku paskavaltio Israelin fanaattisuudesta ja sotaisuudesta on esimerkkejä.. kuka hyökkäs Libanoniin? Iran vai?
kirjoitusvirheestäni. Jos olisit lukenut kirjoituksen kunnolla lävitse, olisit huomannut ainakin parissa kohdassa ajatus on kirjoituksessa hieman harhaillut. Ajatuksen esittämisessä on kesken lausetta vaihdettu esittämistapaa ja tämä on tehnyt lauseesta sekavan.
Uusi kiitos kirjoitusvirheen korjaamisesta, nyt voisit keskittyä kommentoimaan esitettyjä ajatuksia. Jotenkin minusta kuitenkin tuntuu siltä, että et edes vaivautunut lukemaan tekstiä lävitse. Ainoa sinua kiinnostanut seikka oli kirjoitusvirheet, jotta saisisit minut provosoitua riitelyyn kanssasi. Olen jo oppinut että harvemmin idiootille kannattaa kertoa hänen olevan idiootti. Voit itse päätellä, mitä tarkoitin tuolla lauseella.
Mutta karu fakta on, että suurvallat lakkaavat toimimasta YK:n puitteissa, jos järjestö ei palvele niiden intressejä. Niin kävi aikoinaan YK:n edeltäjän Kansainliiton!
-12-