Tuttu kouluttautui yli 50-vuotiaana lähihoitajaksi ja on vuoden työkokemuksen jälkeen burnout!?
Ihmettelin kun hän niin halusi alalle muttei aikaisemmin päässyt. Kävi työvoimakoulutuksen hyvin arvosanoin mutta työ ei sovi hänelle. Onko muita vaihtoehtoja kuin ympärivuorokautinen hoitokotityö?
Kommentit (10)
No haloo, kai sille on jo koulussa kerrottu, missä lähihoitaja voi työskennellä?
Oikeeseen burnouttiin sairastuu vain tunnolliset työntekijät. Lorvijat siihen ei voi sairastua.
Ei 50-vuotias enää jaska tehdä vuorotyötä varsinkin, jos ei ole tottunut nuorempana siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ei 50-vuotias enää jaska tehdä vuorotyötä varsinkin, jos ei ole tottunut nuorempana siihen.
Tuota olen ajatellut, että kun ikää tulee, niin kannattaisi vetää suosiolla pelkkää yövuoroa aika paljon, eikä vaihdella edestakaisin. Tai sitten, että viikko aamua ja viikko iltaa. Sydän ei kestä vaihtaa edestakaisin aamusta iltaan ja yöhön.
Burnout ei välttämättä tule pelkästään työn määrästä. Epäselvät, jatkuvasti vaihtuvat tavoitteet, jatkuvat keskeytykset ja epäselvät toimenkuvat rasittavat aivoja yhtä lailla. Vuorotyö ei sovi kaikille. Itse olin muutaman kuukauden paikassa jossa "kaikki tekee kaikkea", ihmiset hyppivät työpisteeltä toiselle ja toisten varpaille ja välillä yksi teki kolmea hommaa yhtä aikaa. Vaihdoin paikkaa.
Se voi olla aivan järkyttävää työtä. Esim. kotihoidossa ei kukaan järjissään oleva kestä olla ainakaan pääkaupunkiseudulla ja pahemmaksi menee.
Uusi ala ja jännitys ja vuorotyö voi olla killeriyhdistelmä. Lähihoitaja voi tehdä vaikka keikkaa ja ansaita sillä 4000 euroa käteen. Ovat niin huonosti palkattuja kuten hoitsut joille 6000 euroa on normiliksa.
Ei sun tartte vaivata päätäs, minne se tuttu seuraavaksi. Vai " kaverin puolesta" kyselet?