Näin videota 1970-luvulta ja voi hyvänen aika kuinka hoikkia naiset olivat
Videolla näkyi naisia rannalla. Todella hoikat, mutta ei kuitenkaan liian laihat vartalot oli muillakin kuin ihan nuorimmilla. Läskiä ei ollut. Kropat olivat sellaisia, joita voisi parhaiten kuvata sanalla normaali.
Aivan järkytyin, koska nykyään näky rannalla on kuin eri maailmasta.
Kommentit (293)
Ennen ihniset olivat laihaläskejä. Nykyään sentään kaupunkilaisilla on lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Oliko miehetkin? Aika plösöjä on miesväki nykyään.
Miehet olivat aika rotevanpuoleisia. En nähnyt siinä niin suurta eroa nykyiseen, vaikka on kai miehilläkin läskiys kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki röökasivat, se piti hoikkana.
Tämäkin pitää ikävä kyllä osin paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät röökanneet, eivät omatkaan vanhemmat enkä minä itse.
Täällä moititaan prosessoituja ruokia (ihan syystä), mutta kai nykyäänkin ruokaa laitetaan itse paljon. Tai syödään ravintoloissa. Ja olihan ennenkin pullaa ja muuta herkkua, eikä silloin todellakaan kai mietitty kaloreita. Telkkaria kai vahdattiin jo ainakin 80-luvulla.
Eli mikä oikein on nykytilanteeseen syynä?
Mulle on sanottu usein että olen liian laiha, vaikka en todellakaan ole jos pituutta on 155 cm ja painoa 51 kg. Aika passeli sanoisin.
Kukaan alle 5 km koulusta asunut ei saanut koulukyytejä. Suurin osa kulki pyörällä tai potkurilla kelin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mennyt vikaan? Kuinka ihmisten vartalot saataisiin taas läskittömämmiksi?
Mutta tissit oli roikkuvia ja jalat kuin jotain paperimassaa, vailla lihaksia, ja sheivausta ei tunnettu, karvat oli kaunistus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät röökanneet, eivät omatkaan vanhemmat enkä minä itse.
Ymmärrätkö yleistyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Täällä moititaan prosessoituja ruokia (ihan syystä), mutta kai nykyäänkin ruokaa laitetaan itse paljon. Tai syödään ravintoloissa. Ja olihan ennenkin pullaa ja muuta herkkua, eikä silloin todellakaan kai mietitty kaloreita. Telkkaria kai vahdattiin jo ainakin 80-luvulla.
Eli mikä oikein on nykytilanteeseen syynä?
Ennen syötiin säännöllisemmin eikä harrastettu välipaloja. Liikuttiin enemmän. Pyöräiltiin ja käveltiin paikasta toiseen. Lapset leikkivät ulkona. Annoskoot olivat pienempiä. Ei rasva yms. haittaa vaan se kuinka paljon niitä saadaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka -70-luvulla syötiin paljon rasvaa, silti oltiin hoikkia. Outo juttu.
Se syöty rasva myös täytti vatsaa, eli syöminen on älytty lopettaa ajoissa. Nyt nämä rasvattomat ja keinomakeutetut ruuat eivät tuo sillä lailla kylläisyyden tunnetta, eli niitä ahdetaan mahaan yli tarpeen.
Nythän on esitetty sellaistakin teoriaa, että ongelmana saattaa olla ne ihanat terveelliset ruokaöljyt, joita myös meihin tungetaan joka mahdollisessa tilanteessa. Lihavuuskäyrät seuraavat turhan kivasti ruokaöljyn kulutuskäyriä eri maissa. Joissain maissa sokerinkulutus on saattanut laskea samalla kun ihmiset vain paisuvat. Asiassa olisi paljon tutkittavaa, mutta kestää aikansa ennen kuin asiasta saadaan kunnolla selko.
Nyt on tarjolla lihottavaa naposteltavaa ihan eri malliin kuin 70-luvulla. Silloin ei ollut tavallista ahtaa herkkuja jatkuvasti mahaa täyteen, eikä valikoima kaupoissa ollut niin suuri kuin nykyään.
Oltiin myös fyysisesti aktiivisempia. Nykyään ajettaisiin autolla ulkovessaankin, silloin käveltiin töihin ja kouluun useita kilometrejä. Toki bussikuljetukset oli järjestetty pidemmältä matkalta tuleville koululaisille ja niissä kulki myös työssä käyviä. Mutta koulun jälkeenkin moni lähti vielä luistelemaan tai hiihtämään.
Eihän kaikki silti olleet silloinkaan hoikkia. Muistan joitakin todella ylipainoisia ihan tuttavapiiristä. Jos oli oikein perso kotona leivotulle pullalle, niin siinä oli yksi vaaratekijä. Siihen aikaan nimittäin leivottiin paljon kotona.
Miksi näissä keskusteluissa aina puututaan vain naisten ylipainoon? Yhtälailla miehet ovat pulskistuneet vuosikymmenien mittaan. Lapsellista aina takertua vain naisten ylipainoon.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ihniset olivat laihaläskejä. Nykyään sentään kaupunkilaisilla on lihaksia.
Nyt kyllä suollat semmoista sontaa, että kukaan ei sinua usko. Ennen ihmiset olivat lihaksikkaita saleilla käymättä, koska joutuivat tekemään paljon fyysistä työtä, jos ei töissä niin kotona ainakin. Ei ollut kaiken maailman tehosekoittimia smoothieiden tekemiseen ja esim. tiskikone aika harvalla ihmisellä. Moni pesi pyykkinsä käsin pyykkilautatekniikalla.
Vierailija kirjoitti:
Säännölliset ruoka-ajat ja annoskoot olivat pienempiä. Ei tietokoneita, minkä äärellä istua. Kävelyä enemmän, tavalliset vanhemmat eivät ostaneet olutta kotiin tai käyneet baareissa. Oliko sipsejäkään vielä? Popcornia tehtiin. Isä toi joskus puoli litraa vaniljajäätelöä koko perheelle.
Kyllä mun vamhemmat osti 70-l "saunaolutta" kotiin, sipsejä oli ja pop corneja tehtiin itse kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Älä laita kuvaa, tai saat heti syytöksiä alipainoisuuden ihannoinnista, vaikka he ovatkin kaikki normaalipainoisia.
Nykyään saa ihannoida vain ylipainoa.
Nykyäään saa ihailla vain epäterveellisyyttä ja epänormaaliuutta, niin elintavoissa kuin suuntautumisissa. Kaikki normaali ja terve, on nykyään pannassa.
Tutkimusten mukaan ihmiset lihovat sitä todennäköisemmin, mitä enemmän ympärillä on lihavia ihmisiä. Kai se on juuri niin, että lihavuus alkaa näyttää silmissä normaalilta ja entinen normaalipainoisuus anorektisuudelta.
THL:
Lähes joka toisella naisella (48 %) ja miehellä (44 %) on vyötärölihavuutta.