Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahvinjuonti kiukuttaa

Vierailija
27.12.2024 |

Onko ketään muita ketä ärsyttää kahvinjuonnin esiintuominen hyvänä asiana ja tapana? Se, että ystävät sanovat aamuisin että tässä vasta kahvia juon... Kuin sitä tulisi nyt sitten odotella pari tuntia että sen jälkeen herää. Ja jotkut juo 2-4 kuppia jotta pystyvät heräämään... Ja sitä kahvia on pakko saada joka päivä joka paikassa vaikka keskellä viidakkoa. Ja kylässä jossa sitä ei muutoin juoda... Muka huonotapaista jos ei kahvetta tarjota ja nisua kylkeen.

Jos aine olisi mitä tahansa muuta kuin kahvia vaikka cokista niin porukka ymmärtäisi miten typerältä tuo riippuvuus vaikuttaa. Eikä kahvi todellakaan ole terveellistä kofeiinineen, sehän on piriste ja hyvin addiktoiva, huume. Silti sen huomista kehutaan ja annetaan pienille lapsillekin. 

Mä olen ihan loppu tohon kahvihommaan ja sillä hienosteluun. En jaksa keitellä sitä vieraille ja kuulla sitten arvosteluja kahvista tai tulkita niitä katseista ja siitä otetaanko kahvia lisää. Itse haluan elää terveellisesti ja juon vettä! 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kahvi on kai siinä mielessä terveellistä, että se vähentää sairastuvuutta erilaisiin tauteihin vanhana. Kahvi kuitenkin vaikuttaa arkeen jatkuvasti negatiivisella tavalla, kuten vähentämällä yöunia ja lisäämällä kortisolin eli stressihormonin tuotantoa. Se että se vähentää hieman todennäköisyyttä erilaisiin syöpiin tai dementiaan ei ole sen arvoista, että kannattaisi heikentää koko elämän ajalta jaksamista arjessa.

Vierailija
2/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä voikin kiukustua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin ongelmat

Vierailija
4/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duodecim

Kahvi on teen ohella yleisin juoma maailmassa. Se on valmistustavaltaan hygieeninen ja siten turvallinen. Siinä ei ole ylimääräisiä kaloreita. Kahvipavussa on tähän mennessä todettu olevan yli 2 000 kemiallista yhdistettä, joiden terveysvaikutuksia tunnetaan rajallisesti. Varsinkin kahvin polyfenolien ja kofeiinin vaikutuksista terveyteemme on saatu lisätietoa. Saamme Suomessa kahvista yli puolet ravintomme antioksidanteista. Kahvia juovien kuolleisuus ja sairastuvuus moniin yleisiin kroonisiin tauteihin (muun muassa tyypin 2 diabetekseen, Parkinsonin tautiin, dementiaan, useisiin syöpiin ja maksan sairauksiin) on pienempi kuin kahvia juomattomien. Kahvi on useimmille ihmisille turvallinen ja jopa terveellinen juomavaihtoehto, vaikka ihan kaikille se ei sovi.

Vierailija
5/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähästä sinäkin ärsyynnyt.

Jos kahvi ei maistu tai on mielestäsi epäterveellistä, jätä juomatta.

Vierailija
6/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin, voi voi, on se tosiaan kauheaa, mitähän tässä nyt pitäisi tehdä, kyllä kahvi tulisi kokonaan kieltää tai edes siirtää Alkon myytäväksi ja 80% ALV kaikkiin kahvinkeittimiin, sekä myös pikakahviin, oi voi kyllä näin on, kyllä onkin kauheaa :(

Vierailija
7/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duodecim

Kahvi on teen ohella yleisin juoma maailmassa. Se on valmistustavaltaan hygieeninen ja siten turvallinen. Siinä ei ole ylimääräisiä kaloreita. Kahvipavussa on tähän mennessä todettu olevan yli 2 000 kemiallista yhdistettä, joiden terveysvaikutuksia tunnetaan rajallisesti. Varsinkin kahvin polyfenolien ja kofeiinin vaikutuksista terveyteemme on saatu lisätietoa. Saamme Suomessa kahvista yli puolet ravintomme antioksidanteista. Kahvia juovien kuolleisuus ja sairastuvuus moniin yleisiin kroonisiin tauteihin (muun muassa tyypin 2 diabetekseen, Parkinsonin tautiin, dementiaan, useisiin syöpiin ja maksan sairauksiin) on pienempi kuin kahvia juomattomien. Kahvi on useimmille ihmisille turvallinen ja jopa terveellinen juomavaihtoehto, vaikka ihan kaikille se ei sovi.

Filterikahvissa ei ole kaloreita, mutta kahvia voi tehdä muullakin tapaa ja silloin siihen tulee pari kcalia rasvan muodossa.

Vierailija
8/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota diapam. Se auttaa.

Vierailija
9/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you ap.

Suomi varsinkin on tällainen maa, jossa kahvia jotenkin palvotaan. Se on ihan hassua ja hullua, miksi? Varsinkin, kun Suomessa juotava kahvi on todella pahaa vaaleapaahtoista, josta ei saa muuta kuin vatsakipuja.

Ehkä syynä on vanhanajan luokkajako. Kahvi on varmaan ollut ylellisyysjuttu ja se istuu junttilandian geeneissä tosi syvällä. 

Itse en ole juonut kahvia 30 vuoteen ja sosiaalisissa tilanteissa saan pitkiä katseita osakseni. Ei kiinnosta, siinähän kyyläävät. Jos on pakko jotain juoda, juon teetä. Yleensä on tarjolla vain jotain Liptonin lattialta lakaistuja roskia ja siksi minulla on omat teepussit mukana.

Vierailija
10/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä? Soitatko ystävällesi siis liian aikaisin ja jo haluaisit nähdä,kun toinen vinkkaa kahvin juonnilla, että on just herännyt ja juo kupin. Sopikaa aika jolloin näette,niin sulla ei tuu fiilistä et odotat pari tuntia.

Vierailija
11/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

😄😄😄

Vierailija
12/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on ap:lla murheet, jos tuollaisesta täytyy valittaa.

Vierailija
13/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I feel you ap.

Suomi varsinkin on tällainen maa, jossa kahvia jotenkin palvotaan. Se on ihan hassua ja hullua, miksi? Varsinkin, kun Suomessa juotava kahvi on todella pahaa vaaleapaahtoista, josta ei saa muuta kuin vatsakipuja.

Ehkä syynä on vanhanajan luokkajako. Kahvi on varmaan ollut ylellisyysjuttu ja se istuu junttilandian geeneissä tosi syvällä. 

Itse en ole juonut kahvia 30 vuoteen ja sosiaalisissa tilanteissa saan pitkiä katseita osakseni. Ei kiinnosta, siinähän kyyläävät. Jos on pakko jotain juoda, juon teetä. Yleensä on tarjolla vain jotain Liptonin lattialta lakaistuja roskia ja siksi minulla on omat teepussit mukana.

Tummapaahtoisen kahvin menekki on ollut jo pitkään suurta ja nythän on jopa trendikästä olla juomatta kahvia, samalla tavalla kuin alkoholittomuus/päihteettömyys on kasvava trendi. Harmillista jos pitää olla omat teepussit mukana mutta kätevähän niitä sinänsä on laukussa pitää, ei paina tai vie tilaa paljon. 

Vierailija
14/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duodecim

Kahvin juonti on usein sosiaalinen tapahtuma, joten parempi terveys voi liittyä siihen kahvin sijaan. Kahvia juomattomat kokevat olevansa porukan ulkopuolella, koska enemmistö juo kahvia. Ihmisen terveydelle kaikista olennaisin asia on hyvät sosiaaliset suhteet ja ryhmään kuulumisen tunne. Tuskin on tehty erikseen tutkimusta yksinäisistä kahvin juojista.

Vierailija
15/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en omista edes kahvinkeitintä, joten enpä keittele vieraille kahvia. Kumppani on tuonut purkin pikakahvia itselleen mun luokse, sitä keittelee halutessaan.

Itse olen lopettanut kahvinjuonnin sekä terveys- että ekologisista syistä, että siitä syystä, etten tykkää kahvin mausta. Join sitä ennen vaan piristävän vaikutuksen vuoksi. Se vieroitusaika on vaikeaa, kun väsyttää paljon, ja itselläni myös koski päähän ainakin viikon ajan, mutta sitten väsymys helpottaa, eikä enää tarvitsekaan kofeiiniannosta ollakseen aamuisin virkeä.

Vierailija
16/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kahvia muttei se mulle mikään jumala ole eikä tule kriisiä ellei saa. Ystävä haluaa kaikessa rauhassa juoda aamukahvinsa ja mikään ongelma se ei ole että heti aamulla ei kannata tavoitella. 

Vierailija
17/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duodecim

Kahvin juonti on usein sosiaalinen tapahtuma, joten parempi terveys voi liittyä siihen kahvin sijaan. Kahvia j

Tuskin? Suomessa asuu n. miljoona ihmistä yksin. Väittäisin että jokainen ei käy kahvilassa toisen kanssa kahvilla tai juo ainoastaan työpaikalla kahviaan. 

Vierailija
18/18 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Must oli kammottavaa kun isossa ja tunnetussa suomalaisessa turistikohtressa oli vain tummapaahtoista tarjolla!

Eihän toi ole mitään p alvekua koska kaikki ei juo tummapaahtoa. Maistuu myrkyltä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan