Voiko sairasloman jatkon kirjoittaa jälkikäteen?
Netistä löytyy montaa tietoa, olisko jollakulla henkilökohtaista kokemusta.
Eli olen ollut 1,5vkoa sairaana. Sain sairaslomatodistuksen viikoksi ja sen jälkeen tuli vapaapäivät. Nyt pitäisi palata töihin mutta olen yhä sairas. Huomenna olen yhteydessä terveysasemalle. Eli jos pyydän huomenna lääkäriä kirjoittamaan sairaslomaa niin voiko hän kirjoittaa sen jo viikon alusta? Kyseessä sama sairaus ja todistus tarvitaan kelan sairauspäivärahaa varten.
Kommentit (7)
Lääkäri voi harkintansa mukaan kirjoittaa sairauslomaa myös takautuvasti, etenkin jos sama sairaus jatkuu. Eri asia on hyväksyykö työnantaja, Kela tai vakuutusyhtiö takautuvasti kirjoitetun sairausloman, riippuu paljon sairaudesta tai vammasta. Kannattaa ainakin pyytää lääkäriä kirjoittamaan sairauslomaa myös takautuvalta ajalta.
Voi! Itselleni lääkäri juuri kirjoitti 3 päivää takautuvasti koska oirekuvani oli sellainen että sairauden on täytynyt alkaa aiemmin.
Miksi et mennyt maanantaina hakemaan lisää sairauslomaa?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lääkäri kieltäytyi antamasta?
Vierailija kirjoitti:
No, lääkäri edellisellä käynnillä kysyi kirjoittaako vielä alkuviikon sairaslomaa. Sanoin että ei tarvitse, vapaat alkoivat ja oletin tervehtyväni pian. Maanantaina olo oli vielä paranemaan päin, vasta tiistaina olo huononi uudestaan. Kokoajan olen siis ollut sairas, sairauden hankaluus vain vaihteli.
-ap
Ei