Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sovitaan ettei muisteta toisiamme Jouluna"!?? No huh huh

Vierailija
26.12.2024 |

Enkä sovi! Kyllä kai Joulusta pitävät lähimmäiset saa muistaa lähellään olleita ihmisiä, ystäviä, sukulaisia yms. Jouluisin jos he haluaa? Miksi pitää viedä toiselta pois antamisen ilo, vain siksi koska itse on haluton tai kykenemätön syystä taikka toisesta muistamaan heitä? Syitähän toki on monella, enkä syytä ketään jos ei kykene olemaan antelias, etenkin jos on köyhä, kipeä, uupunut, mitä tahansa ymmärrettäviä syitä, ilman että olisi välirikkoa tapahtunut heidän välillään. Mutta jos haluaa vain että ei itselle tule jotain outoa syyllisyyttä tai huonoa oloa siitä ettei ole vastalahjaa joka kerta kun joku haluaa hänelle jotain antaa (vaikka joulukukan), niin mielestäni se on jo aivan sairasta! Siitähän siinä on kyse vain, ettei halua että itse jää jotenkin "velkaan" toiselle, ja haluaa kiertää sen oman subjektiivisen huonon omantunnon (tms) väärällä tavalla. Ei kukaan anna joulumuistamista läheiselleen siksi että odottaisi saavansa sen takaisin, heti, tai tulevana Jouluna häneltä (tai ollenkaan ikinä)! Älä vie toiselta pois iloa jos hän on vaikka äkkirikastunut (vaikka saanut Lottovoiton) ja haluaa levittää iloa muille. Lahjan voi heittää vaikka roskiin. Mutta etukäteen sopimiset ja pyynnöt ettei anneta toisille on mielestäni aivan väärä ja kiero tapa. Voihan sanoa että kuule olen nyt taloudellisesti huonossa tilanteessa etten pysty antamaan muille mitään. Kaikki ymmärtää tämän ja se on täysin ok.

Multa meni jouluilo tämmösten pyytäjien kanssa, onko muilla vastaavaa? Musta joulu ilman mitään antamisen iloa kenellekkään. Kuka näin elää, ei kukaan! Jos ei ole niin ei ole, mutta ei toisilta voi Joulua viedä jo itse ei halua elää niin. Eikö Joulupukki ideakin juuri lähtenyt siitä että joku munkki oli antelias ja jakoi köyhille lapsille Italiassa kadulla lahjoja. Sitähän se on, että varakkaampi antaa lahjan köyhälle läheiselle, samaa on Joulupuu-keräykset, Hurstin ruokajakelut., yms.

Kertokaa muut kokemuksia tällaisesta?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä ovat sairaalloisen pihejä ihmisiä. Sitten suu kovana ja silmät katkerina katsovat kun muut pariskunnat avaavat toisilta saamiaan lahjoja. Joskus saattavat jopa valittaa siitä kun puoliso ei halua ostaa heille lahjaa.

En ole pihi. Käytän rahani itseeni ja perheeseeni. Näin toivon myös muiden toimivan. Todennäköisesti kaikki menee tarpeeseen, eikä tule hutiostoja.

Vierailija
22/28 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on esimerkiksi kaveri, joka asuu hyvin pienessä asunnossa, on ympäristötietoinen ja lisäksi harrastaa urheilua tavoitteellisesti, joten ruokavaliokin on tarkka.

Eikä halua lahjoja. Hänelle sellaisen ostaminen olisi lähes aina hänen aliarvostamistaan. Pieniin tiloihin ei halua ymmärrettävästi yhtään ylimääräistä tavaraa. Ympäristötietoiselle olisi enemmän ilkeilyä ostaa lahja, joka pitää heittää pois. (Sama koskee siis myös leikkokukkia, ruukkukukkia taas ei asuntoon pahemmin mahdu kuin ne mitä jo on.) Ei juo alkoholia, herkkuja syö hyvin harvoin. 

Lahjakortin voisi antaa, mutta koska se on aina sidottu määrättyyn kauppaan ja aikaan, ei ole kovin käytännöllinen. Eli toimivin olisi S-ryhmän lahjakortti tai käteistä, mutta hyvin toimeentulevalle siinäkään ei ole järkeä.

Paras lahja on siis yleensä kunnioittaa hänen omaa toivomustaan. (Paitsi joskus jos sattuu tietämään, että on jotain vailla. Kuten kun yksi vuosi huomasin hänen keittiöpyyhkeidensä olevan kulumassa puhki ja tiesin, ettei hänellä ollut kaapissa yhtään lisää. Joten uskalsin ostaa sellaiset. Mutta harva tuntee kaverien tai sukulaisten kaapit niin hyvin, että tietää pyyhkeidenkin määrän.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset voisi muistaa ja kunnioittaa lähimmäisiään ja ihan kaikkia muitakin ihmisiä kaikkena muunakin aikana kuin vain pelkästään jouluna. 

Vierailija
24/28 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä ovat sairaalloisen pihejä ihmisiä. Sitten suu kovana ja silmät katkerina katsovat kun muut pariskunnat avaavat toisilta saamiaan lahjoja. Joskus saattavat jopa valittaa siitä kun puoliso ei halua ostaa heille lahjaa.

Miksi lahja pitäisi ostaa? Voihan sen tehdä itsekin esim. veistää korurasian tai käydä vaikka pesemässä kaverin ikkunat. Mieluummin se ikkunoiden pesu kuin joku tonttu hyllyyn pölyttymään. 

Vierailija
25/28 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ympäristönkään kannalta ei ole järkevää ostaa lahjoja, jotka menevät suoraan roskiin. Aikuiset ihmiset osaavat ihan itse ostaa tarvitsemansa. Harva haluaa nurkkiinsa mitään ihme hilavitkuttimia.

Käänsit heti ajatuksen, että tässä jotain KRÄÄSÄÄ oltaisiin toisten koteihin viemässä. Todellakaan siitä ei ole kyse. Voi olla vaikka seteli /lahjakortti kauppaan kortin välissä, tai joku minkä tietää että köyhä on aiemmin sanonut tarvitsevansa. Juuri tällaisesta tilanteista on kyse. Yksikin oli aiemmin ilmaissut tarvitsevansa joitain tiettyjä tavaroita, koska on pitkään ollut puutteellinen. Olisi julmaa sulkea sydämensä ja olla auttamatta jos sinulla on varaa, ostaa vaikka mikroaaltouuni hänelle, jolla ei ole.

ap

LÄSSYN

EN VIETÄ JOULUA, IHMISIÄ VOI MUISTAA PITKIN VUOTTA.

Vierailija
26/28 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ympäristönkään kannalta ei ole järkevää ostaa lahjoja, jotka menevät suoraan roskiin. Aikuiset ihmiset osaavat ihan itse ostaa tarvitsemansa. Harva haluaa nurkkiinsa mitään ihme hilavitkuttimia.

Käänsit heti ajatuksen, että tässä jotain KRÄÄSÄÄ oltaisiin toisten koteihin viemässä. Todellakaan siitä ei ole kyse. Voi olla vaikka seteli /lahjakortti kauppaan kortin välissä, tai joku minkä tietää että köyhä on aiemmin sanonut tarvitsevansa. Juuri tällaisesta tilanteista on kyse. Yksikin oli aiemmin ilmaissut tarvitsevansa joitain tiettyjä tavaroita, koska on pitkään ollut puutteellinen. Olisi julmaa sulkea sydämensä ja olla auttamatta jos sinulla on varaa, ostaa vaikka mikroaaltouuni hänelle, jolla ei ole.

ap

Luovuttiin noista lahjoista, kun ne rupesivat olemaan lahjakortti/seteli puolin ja toisin. Todettiin, että jouuntoivotukset puolin ja toisin riittää ilman noita lahjan vaihtamisia.

Vierailija
27/28 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä minimalistina saan kotiini esim. tuikkukipon, lasienkelin, tummaa suklaata, mantelikeksejä ja punaviiniä niin kyllähän se harmittaa. En halua koriste-esineitä enkä herkkuja, jotka jäävät kaappeihin pyörimään. Sen sijaan että ostaisin itselleni kauan haaveilemani kasmirneuleen joudun käyttämään neuletta vastaavan summan tuttujen vastalahjoihin. Parempihan se olisi jos neule ylläni ottaisin lasienkelit vastaan ja sanoisin että päätin tällä kertaa panostaa vain itseeni mutta taitaisin vain kerjätä itsekkään kusipäään leimaa.

Vierailija
28/28 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä minimalistina saan kotiini esim. tuikkukipon, lasienkelin, tummaa suklaata, mantelikeksejä ja punaviiniä niin kyllähän se harmittaa. En halua koriste-esineitä enkä herkkuja, jotka jäävät kaappeihin pyörimään. Sen sijaan että ostaisin itselleni kauan haaveilemani kasmirneuleen joudun käyttämään neuletta vastaavan summan tuttujen vastalahjoihin. Parempihan se olisi jos neule ylläni ottaisin lasienkelit vastaan ja sanoisin että päätin tällä kertaa panostaa vain itseeni mutta taitaisin vain kerjätä itsekkään kusipäään leimaa.

Minä tein ihan pokkana noin, kun ei muuten uskottu, että lahjoja ei ostella. Meni vihdoin perille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän