Erityisen tuen tarpeessa oleva lapsi perhetyössä
Näin sosiaalipalvelut määrittivät vauvamme. Vauva oli kuolla synnytykseen ja tarvitsee vielä seurantakäyntejä terveydenhuollossa, mutta yksi toisensa jälkeen on voitu poissulkea lapsen kaikenlaista vaivaa ja lapsi on siis tällä hetkellä muuten täysin terve. Kuitenkin sosiaalitoimi (ei lastensuojelu) määritteli lapsen tällaiseksi vaikka me vanhemmatkin olemme normaaleja emmekä käytä päihteitä tai ole mielenterveysongelmaisia.
Pitäisikö kuitenkin olla huolissaan? Perhetyö käy kerran viikkoon plus psykologi kerran kahteen viikkoon. Pitäisi varmaan tilata myös lapsen paperit. Yritetäänkö tässä kuitenkin jotain jallitusta? Itse en jaksaisi ollenkaan näitä perhetyön yms. apuja varsinkin kun edes jouluna ei säästy tältä "työskentelyltä". Tuonkin ajan voisin käyttää kotihommiin tai opiskeluun.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä käy perhetyöntekijä?
Se on varmaan jokin osien summa joka on jäänyt itsellenikin vielä hämäräksi. Yksi syy on perheen tukeminen arjessa tms. vaikka meillä kumpikin tekee kotihommia, mies käy töissä ja minä olen lapsen kanssa kotona sekä käyn vaunuilla ulkona päivittäin. En siis ole vielä oikein ymmärtänyt tätä hyötyä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kivempi käydä turhaan helpon perheen luona joka ei tukea tartte verrattuna niihin perheisiin joilla on oikeita ongelmia joihin tarttis apua.
En oikein itsekään tajua tätä. Olen jopa miettinyt, että onko meidän vauva vain niin söpö, että sitä halutaan käydä näkemässä tai me niin kivoja...? Tämä tuntuu melkein vitsiltä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan jokin osien summa joka on jäänyt itsellenikin vielä hämäräksi. Yksi syy on perheen tukeminen arjessa tms. vaikka meillä kumpikin tekee kotihommia, mies käy töissä ja minä olen lapsen kanssa kotona sekä käyn vaunuilla ulkona päivittäin. En siis ole vielä oikein ymmärtänyt tätä hyötyä.
ap
Kannattaisi varmaan kysyä tarkennusta palvelun määränneeltä sosiaalityöntekijältä.
Sosialistinen väkivalta on väkivaltaa sadistisimmillaan, kun uhrista etsimällä etsitään ongelmia; kun uhri yritetään "invalidisoida" "erityiseksi" jotta sosialitoimella riittäisi töitä... Erityisen julmaa tästä tekee sen, että se kyseinen väkivalta kohdistetaan lapsiin "tukemisen" nimissä
Ihan vaan perut seuraavan käynnin ja sanot kiitos käynneistä, nyt niitä ei enää tarvita.
Meillä oli synnytyksen käynnistys raskausmyrkytyksen takia ja esikoinen oli kaksi viikkoa nukutettuna teholla synnytyksen jälkeen. Kontrollikäyntejä oli kunnes lapsi täytti 8kk ja kaikki todettiin olevan hyvin.
Ei meillä käynyt perhetyöntekijöitä tai psygologeja. Kerran kävin vähän pakosta sairaalan paygologin kanssa juttusilla, mies onnistui sen välttämään
Eli ei meille annettu sen kummemmin tukea tai mitään muutakaan (ei kyllä tarvittukkaan/haluttukkaan). Sairaalansosiaaliryöntekijä ei osannut auttaa alkuunkaan esim. sairaanlapsen hoitamiseen tarkoitetun tuen kanssa vaan lääkäri ja hoitajat siitä tiesivät antaa infoa
Meidän kokemusta vasten tuo APn tuki vaikuttaa suorastaan ylenpalttiselta. Ehkä äitiysneuvolassa tai synnärillä oli herännyt huoli teistä, ja ovat sieltä päin olleet yhteydessä että tarvitsette lisätukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kannattaisi varmaan kysyä tarkennusta palvelun määränneeltä sosiaalityöntekijältä.
Missä vaiheessa kontakti sosiaalityöntekijään tulee? Jos käynnin kohteena oleva perhe ei edes ymmärrä miksi heillä käy sellainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Missä vaiheessa kontakti sosiaalityöntekijään tulee? Jos käynnin kohteena oleva perhe ei edes ymmärrä miksi heillä käy sellainen?
Voi hyvänen aika. Koska teillä käy perhetyöntekijä, päätöksen siitä on tehnyt sosiaalityöntekijä. Katso papereista nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos kyseessä on lastensuojelun perhetyö niin silloin sosiaalityöntekijä on tavattu ennen perhetyön käynnistymistä ja lapsella on asiakkuus lastensuojeluun ja oma sosiaalityöntekijä jolle voi soittaa.
Jos perhetyö tulee neuvolan tai kotipalvelun kautta niin se on täysin vapaaehtoista ja sen voi koska vaan lopettaa jolle koe sitä tarvitsevansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No johan on tarina. Et tiedä miksi teillä käy perhetyöntekijä?
No kysy! Selvästi ainakin he ovat sitä mieltä että ette pärjää ilman verovaroin kustannettua apua! Varmaan on joku ongelma oltava kun he niin ajattelevat. Ehkä vaikutat siltä, ettei arkiaskareet suju kuten pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos vauva on syntynyt noin ymmärtämättömille vanhemmille niin varmaan ihan hyväkin et joku käy tsekkaamassa miten siellä sujuu.
Onko siis riskinä ollut, että vauva on saattanut vammautua pahastikin synnytyksessä ja seurauksena voi tulla terveysvaivoja ja mahdollisesti jonkinasteista kehitysvammaisuutta? Tällainen olisi aika raskas ja poikkeuksellinen tilanne tuoreille vanhemmille ja varmasti tukitoimenpiteillä halutaan ennaltaehkäistä synnytyksenjälkeistä masennusta. On eri asia kohdata vaikeita tilanteita kun ei ole juuri käynyt läpi yhtä naisen elämän suurinta hormonimyrskyä. Todennäköisesti juuri tästä syystä tilannettanne on tuettu kriittisessä vaiheessa.
Varmasti asiasta kannattaa keskustella, jos kokee esimerkiksi perhetyön turhana tässä vaiheessa. Sen sijaan jos tilanteessa on jotain mitä ette ole käsitelleet kunnolla tai jonkinlaista huolta lapsen tulevaisuudesta (esimerkiksi että myöhemmällä iällä ilmenee kehitysvammaisuutta tai neurologisia haasteita) niin psykologiahan kannattaa hyödyntää nyt. Toki palvelut ovat varmasti saatavilla myöhemminkin.
Täh? Meillä keskosvauva lähes kuoli synnytykseen, joutui olemaan viikkoja sairaalassa ja selvää oli että joku synnynnäinen sairaus on vaikka diagnoosin saaminen kesti vuosia. Meillä ei koskaan käynyt kukaan eikä meiltä koskaan kysytty kuinka jaksamme.
Onko tässä jokin oma-aloitteisuuden ja vastuun kannon puute, kun on ap ei ole osannut selvittää syytä näille? Useampi olisi varmasti jo ekaa käyntiä ehdotettaessa kysynyt, että miksi ja mitä hyötyä tästä on? Viimeistään lopettanut, jos ei ole saanut hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis riskinä ollut, että vauva on saattanut vammautua pahastikin synnytyksessä ja seurauksena voi tulla terveysvaivoja ja mahdollisesti jonkinasteista kehitysvammaisuutta? Tällainen olisi aika raskas ja poikkeuksellinen tilanne tuoreille vanhemmille ja varmasti tukitoimenpiteillä halutaan ennaltaehkäistä synnytyksenjälkeistä masennusta. On eri asia kohdata vaikeita tilanteita kun ei ole juuri käynyt läpi yhtä naisen elämän suurinta hormonimyrskyä. Todennäköisesti juuri tästä syystä tilannettanne on tuettu kriittisessä vaiheessa.
Varmasti asiasta kannattaa keskustella, jos kokee esimerkiksi perhetyön turhana tässä vaiheessa. Sen sijaan jos tilanteessa on jotain mitä ette ole käsitelleet kunnolla tai jonkinlaista huolta lapsen tulevaisuudesta (esimerkiksi että myöhemmällä iällä ilmenee kehitysvammaisuutta tai neurologisia haasteita) niin psykologiahan kannattaa hyödyntää nyt. Toki palvelut ovat varmasti saatavilla myöhemminkin.
Suomessa ei perhetyö käy tuosta syystä.
Et koe tarvetta etkä halua jutella psykologin kanssa mutta psykologikin siis käy teillä kerran kahteen viikkoon? Vai sinä käyt psykologilla?
Eikö sen keskustelutuokion aikana ole käynyt ilmi mikä se syy on miksi juttelette? Mistä juttelette? Ei ole mielenterveysongelmia mutta juttelet säännöllisesti psykologin kanssa??? Ja tämä psykologi tulee myös perhetyön kautta?
Miten voi olla ettet tiedä mistä on kyse... Ehkäpä olet helposti ohjailtavissa? Pitäisiköhän sinun itse ottaa se vastuu ja ohjaajan rooli omassa elämässä niin ei tarvisi tämmöisiä ihmetellä
Alkaa vaikuttaa siltä että AP on vähän yksinkertainen, käy ns. hitaalla. Kyllä on joku syy miksi perhetyö käy ja sen syyn kyllä saa helposti selville. Eikä se toisaalta ole häpeä vaikka perhetyö käy
Vierailija kirjoitti:
Alkaa vaikuttaa siltä että AP on vähän yksinkertainen, käy ns. hitaalla. Kyllä on joku syy miksi perhetyö käy ja sen syyn kyllä saa helposti selville. Eikä se toisaalta ole häpeä vaikka perhetyö käy
JUURI NÄIN. Mutta vielä kerran.. on se nyt kumma juttu kun ei ole asiasta perillä.
Kivempi käydä turhaan helpon perheen luona joka ei tukea tartte verrattuna niihin perheisiin joilla on oikeita ongelmia joihin tarttis apua.