Tiedätkö jonkun narsistisen henkilön? Minkälaisia kokemuksia hänestä?
Kommentit (14)
Puhuu asiat niinku hänelle on parhaimmaksi. Ilmeisesti itse uskoo juttujaan. Unohtelee, mitä kenellekin on puhunut ja " pussittaa" itseään.
Henkilö on todella heikolla itsetunnolla varustettu ihminen. En tiedä, johtuuko siitä, että on ainoa lapsi ja asuu edelleen (24v) kotonaan. Äiti siivoaa jopa hänen huoneensa, tekee ruuat valmiiksi eteen ym. Tätä passausta saanut pienestä pitäen, äiti suojellut ja pitänyt pumpulissa, joten sosiaaliset suhteet jääny ikäistensä kanssa heikoille.
Väkivaltainen ja sairaalloisen mustasukkainen.
Vähättelee muiden kykyjä, osaa toki käyttäytyä korrektisti, mutta paljastaa kyllä todellisen luonteensa. Selitää asiat aina niin, että itse on syytön tilanteeseen kuin tilanteeseen. Parisuhteessa tekee toisen osapuolen arvottomaksi ja täysin toopeksi. Kääntää kuun maaksi ja maan kuuksi.
Empatiakyvytön, kova manipuloimaan, ei itse ole koskaan syyllinen mihinkään, liian ankara lapsilleen (joskus jopa julma), tarvittaessa esittää maailman ihaninta ihmistä, jos se on oman edun takia tarpeellista.
Eivät sietäneet, että muut ihmiset keskustelivat keskenään. Poikkiteloin mentiin milloin mitenkin. Jos ei muu auttanut, niin saatiin ahdistuskohtaus.
Narsisti kuvittelee olevansa muiden yläpuolella mutta on silti epävarma ympäristöstään/ ihmisistä.
Haluaa hallita koko ajan.
Ei tosiaan siedä sitä, että muut ihmiset ympärillään ovat tekemisissä keskenään tai edes keskustelevat ilman tätä narsisti-hallitsijaa.
Hän on erittäin verbaalinen, sosiaalinen ja pätee kaikessa. Hän kerää ympärilleen heikon itsetunnon omaavia hoviksi ja manipuloi erinomaisesti ihmisiä ympärillään. Hänen kanssaan on todella hankalaa tehdä töitä koska hän on aina oikeassa ja tietää kaikesta kaiken. Jos joku asettuu " poikkiteloin" niin hän uhkaa oikeudella, vetää viranomaiset mukaan ja ylipäätään aloittaa ydinsodan vain saadakseen oman tahtonsa läpi ja ympäristön toteamaan, että hän oli oikeassa.
Seinien sisäpuolella hän on kylmä ja käyttää läheisiään surutta hyväksi edistääkseen omia pyrkimyksiään. Jopa hänen omat lapsensa ovat hänen pelinappuloitaan. Viranomaiset ovat joutuneet tekemisiin hänen kanssaan ja onpa hän ollut lehdistössäkin. Hän kykenee antamaan vakuuttavan kuvan itsestään ja lyhyissä haastatteluissa yleensä kuulija on hänen puolellaan. Kuitenkin jos tilannetta aletaan oikeasti tutkimaan ja kuuntelemaan useita asianosaisia niin vasta silloin yleensä ammattilaiset ymmärtävät mistä on kysymys.
On hän ilmeisesti ihan diagnosoitukin, mutta mitä sellaiselle voi tehdä. Paitsi ettei anna periksi ja ei ainakaan äänestä yhteiskunnalliselle paikalle jossa hän voi tehdä vielä enemmän hallaa.
Eli, teidän äänenne on tärkeä, äänestäkää, mutta valitkaa ehdokkaanne huolella.
On vaikutusvaltainen ja oikein karismaattinen ja tarkka ulkonäöstään.
Oikein sulava suustaan ja yrittää olla niin hauska ja huumorintajuinen.
Pitää tälläistä " julkisivua" , mutta todellinen narsistinen persoonallisuus paistaa läpi, kun oppii tuntemaan paremmin.
Haluaa pitää aina ohjat käsissä ja " hallita" muita. Keskusteluissa hän on aina äänessä, kohteliaisuus on vain teennäistä.
Ei ole todella henkilökohtaisesti kiinnostunut muista, haluaa vain hallita ja määrätä asioista. Hän on AINA ja ehdottomasti oikeassa ja jos joku on erimieltä hänen kanssaan, tulee väittely tai tappelu. Kinaa mielellään. Nauttii, kun saa toiset ahtaalle. Piikittelee, piruilee ja kiukuttelee omaisilleen. Neuvoo mielellään muita, itsessään ei ikinä mitään vikaa.
Arvostelee aina muita ja ajattelee toisista negatiivista, mutta pitää aina oikein herttaista julkisivua yllä, ettei paljastuisi.
täydellinen omasta mielestään, älykäs ja kaikinpuolin ulkoisesti ok. Keskustelee sujuvasti, löytää oikeat sanat päättelemällä mutta ei kykene empatiaan tai aitoon rakkauteen. Rakastaa vain itseään. On aina paras ja oikeassa. Haluaa kaiken, mutta ei anna itse mitään...
Tunnekylmä, sitoutumiskyvytön... mitähän vielä. Huonoja puolia riittää, hyviä ei juurikaan ole ainakaan parisuhteen kannalta. Työelämässähän narsistit menestyvät ja pääsevät helposti johtotehtäviin.
ja on tätä nykyä entinen ystävä.
" Ystävyydessä" mentiin hänen ehdoillaan, dominoi niin minua kuin miestäänkin ja muita läheisiä. Tälle naiselle oli kaikki sallittua ja muille tietenkään ei.
Rasittava taakka ja onneksi se on takana niin minulta kuin mieheltään.
Manipuloi minua mennen tullen, valehteli koko avioliiton ajan, haukkui minua ja mursi itsetuntoni. Käänsi asiat aina niin ettei vikaa ollut hänessä vaan minussa ja kaikissa muissa. Teki avioliittomme aikana lapsen toisen naisen kanssa ja käänsi senkin asian niin, että oli minun vikani. Manipuloi myös tätä toista naista ja käytti hyväkseen. Kilpailutti meutä keskenämme kertomalla, kuinka toinen on niin kamala jne. Itsellään ei ollut tunteita tai empatiaa ketään kohtaan. Aina minä minä! Teki itsestään uhrin, jota muut sorsivat ja kerjäsi sääliä. Käytti sumeiletta äidintunteitani hyväkseen ja lastamme pelinappulana jolla kiristi. Pahoinpiteli minut kerran, mutta henkisesti joka päivä. Suhteesta oli erittäin vaikea lähteä ja lopettaa se, koska itsetuntoni oli nollassa ja aloin jo uskoa olevani hullu kuten minulle toitotettiin.
varsinkin numrot 7 ja 15- löysin heti kuvaamannelaisia tyyppejä.
Nrsisti ei ole helppo ystävänäkään-
ei kestä muiden menestystä
haluaa itse olla aina ykkönen...
heikko minäkuva...jota pönkittää miden kustannuksella( jos sen sallii)
jopa vaarallinen, kun suuttuu...
" Narsistinen persoonallisuushäiriö " pähkinänkuoressa"
" Henkilöitä, joilla on narsistinen persoonallisuushäiriö arvioidaan olevan noin 1 % väestöstä ja 2-16 % potilasaineistosta. Narsistinen persoonallisuushäiriö on oireyhtymä, johon kuuluvat muun muassa seuraavat
piirteet: itsekeskeisyys, manipuloivuus, hallitsevaisuus ja tunteettomuus.
Tunnetasolla tällainen ihminen on pinnallinen, impulsiivinen, kateellinen, toisia omiin tarpeisiinsa käyttävä, ihailua vaativa, itsestään ja ominaisuuksistaan suuria kuvitteleva, vastuuton, ei koe syyllisyyden tuntoa ja lisäksi hänellä on empatian puute. Hän ei ota riittävästi huomioon muita ihmisiä tai heidän tarpeitaan ja oikeuksiaan, vaan käyttäytyy ylimielisesti ja röyhkeästi. Hänellä ei ole kykyä tai halua myötäeläytyä toisen tilanteisiin tai tunteisiin. Narsismin avulla hän suojautuu pienuutta, avuttomuutta, keinottomuutta, kateutta ja riippuvuutta vastaan.
Heitä on kaikkialla ja on ollut kaikkina aikoina: kaikissa roduissa, kulttuureissa, yhteiskuntaluokissa ja kaikkien ammattien piirissä. He näyttävät ulkoisesti terveiltä ja ¿meiltä muilta¿ ja usein heillä on paljon älyllistä kapasiteettia. Koska tällainen henkilö hallitsee sosiaalisen käyttäytymisen koodit, hän pystyy näyttelemään oikeita tunteita oikeissa tilanteissa. Hänen käsityksensä oikeasta ja väärästä ovat omanlaisensa. Hänellä ei ole pysyviä arvoja tai tavoitteita elämässä eikä hän tunne pelkoa, stressiä tai painetta. Viimeisiksi mainittujen seikkojen ansiosta persoonallisuushäiriöiset henkilöt menestyvät nykyajan kovassa työelämässä.
Tyypillistä on myös, että tällainen ihminen kokee olevansa kunnossa eikä hakeudu hoitoon.
Yleensä he tulevat hoitoon aivan jonkun muun syyn johdosta. He yleensä ennemmin tai myöhemmin ajautuvat konfliktiin ihmisten kanssa, koska he loukkaavat muita, eivät osaa lukea tunteita tai tunnelmia oikein eivätkä kykene empaattiseen myötäelämiseen. Heille tulee helposti vihamiehiä. Siitä heille tulee pettymyksiä, mikä aiheuttaa masennusta. He saattavat tulla hoitoon masennuksen ja ahdistuksen vuoksi ja sanovat terapeutille, että muut ihmiset ovat niin pahoja ja vainoavat heitä, mutta taustalta paljastuukin, että he ovat se ongelma eivätkä muut.
Suurin osa heistä on vapaalla jalalla: he eivät ole rikollisia, vaan voivat olla hyvännäköisiä, sosiaaliset säännöt tuntevia, älykkäitä, hurmaavia ja hyviä puhumaan. He eivät tee laittomuuksia, mutta heidän ympärillään kärsitään. He manipuloivat, toimivat häikäilemättömästi, syyllistävät muita ja usein liike-elämässä persoonallisuushäiriöisistä piirteistä on vielä hyötyä. Heitä löytyy joka ammattikunnasta, ja erityisesti heitä houkuttaa vallankäyttö. Usein karismaattiset uskonnollisten liikkeiden johtajat ovat persoonallisuushäiriöisiä.
Narsistisen persoonallisuushäiriön on tutkimusten mukaan todettu olevan enemmän kehityksellinen kuin synnynnäinen häiriö. Narsistille on yleensä jäänyt traumoista johtuvia persoonallisuuden vajeita jo vauvana. Tutkimusten mukaan narsistisesti persoonallisuushäiriöisen kasvuperheestä on puuttunut muun muassa positiivinen malli ihmissuhteille, kyky suojella lasta, kyvyttömyys antaa lapselle rajoja, kyky tarjota myönteistä huomioon ottamisen mallia lapselle, kyky antaa lapselle positiivisia ongelmanratkaisukeinoja ja positiivista asennetta ongelmiin hyväksymällä ne väistämättömäksi ja hyväksyttäväksi osaksi elämää sekä kyky tarjota järjestäytynyttä vakaata turvallista ilmapiiriä kodissa. Kodin normiksi on muodostunut kaaos ja konflikti. Näissä perheissä vallitsee korkea ennalta arvaamattomuuden ilmapiiri.
Tilastollisesti naisia on tämän ilmiön piirissä vähemmän eli miespuolisia psykopaatteja on enemmän, mutta ei se ole mikään harvinaisuus naistenkaan kohdalla. Persoonallisuushäiriöisen henkilön tavoitteena on saada rahaa, arvostusta, valtaa tai vapauksia. Rakkauden nimissä he hakevat toisista ihmisistä lämpöä, seksuaalista tyydytystä, turvaa, ruokaa ja rahaa. Heidän tehtäväänsä helpottaa se, että niin moni uskoo järkkymättä ihmisen hyvyyteen" .
Lähde: Mirja Pyykkö, " Jos" ohjelma Yle TV1, 2004"
ja esittää NIIN mukavaa vieraiden aikana