Saako työnantaja PAKOTTAA jouluna töihin?
En löytänyt lakikirjasta vastausta.
Olisi jotenkin hullua, että työnantaja saa vaatia työntekijää tulemaan paikalle aattona tai joulupäivänä. Siitäkin huolimatta, että tuosta työstä saisi "tuplapalkan".
Oikeuttaako joulutyöstä kieltäytyminen työnantajaa muka antamaan potkut?
Kommentit (39)
Palvelualalla yhä kasvavissa määrin ravintoloita ja baareja tehdään töitä joulunakin. En kyllä ole kuullut, että ketään olisi alalla pakotettu. Yleensä se tuplapalkka on niin iso porkkana, että vapaaehtoisia tekijöitä riittää jonoksi asti. Ainakin meillä.
T. Työnantaja
Jos työntekijä ei saavu määrättynä aikana työpaikalleen ilman hyväksyttävää syytä, niin se on kyllä irtisanomisperuste. Irtisanomisaika on tietysti otettava sitten huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen aatto pitää olla vapaa.
Minkä alan työehtosopimukseen tuollainen on kirjattu?
heti ero paperia kirjoittamaan saat viettää koko kesän juhannusta
Kiukku pois, USA:ssa on satojatuhansia työpaikkoja, joissa ei ole päivääkään lomaa vuoden aikana.
Mitä sinä yksinäinen teet vapaapäivillä?
En minä ainakaan pakota yhtäkään työntekijää olemaan töissä minään päivänä. Heillä kaikilla on irtisanomismahdollisuus jos työt ei maistu.
Mitä sinä joulunviettoon haluava sanoisit, kun pa*kavesi ryhtyy tulvimaan kylppärin lattiakaivosta, ja kun soitat putkifirmaan915, niin sieltä vastataan, että "olemme viettämässä joulua, ota uudestaan yhteyttä 27.12."
Monet joulun olen ollut töissä, taksissa se on jopa kivaa kun rahaa tulee ja ihmiset on joulumielellä.
Meillä pomo kysyi syyskuussa, että haluaako joku olla jouluna töissä. Kukaan ei ilmoittautunut vapaaehtoiseksi. Niinpä marraskuun lopussa työvuorolistojen tullessa kaikilla oli joulu vapaa ja pomo kertoi, että poikansa tulee tekemään puolituplavuorot eli 12 h/vrk, hän itse tekee 4 h, jolloin tarvittava 16 h päivystys on OK. Tästä nousi iso haloo - miksi joku ulkopuolinen saa paraspalkkaiset vuorot, miksi ei tarjottu meille vakiväelle.
No kun tarjottiin, mutta kukaan ei halunnut tulla töihin jouluna!
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jos työ on jatkuvaa eli vuorotyötä. Jos työvuorolistalla on merkattuna joulupyhät niin töihin mentävä tai pyydettävä vapaaksi. Se tuskin onnistuu ellei joku muu suostu vaihtamaan vapaitaan.
Jos on joulupyhinä töissä, et voi olla uutenavuonna töissä.
Pitääkö tuo viimeinen virke paikkansa? Minä ainakin olen sekä nyt jouluna että uutenavuotena töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jos työ on jatkuvaa eli vuorotyötä. Jos työvuorolistalla on merkattuna joulupyhät niin töihin mentävä tai pyydettävä vapaaksi. Se tuskin onnistuu ellei joku muu suostu vaihtamaan vapaitaan.
Pitääkö tuo viimeinen virke paikkansa? Minä ainakin olen sekä nyt jouluna että uutenavuotena töissä.
Edeltäjä luulee, että oman työpaikkansa tapa on valtakunnallinen, kun ei itse älyä ajatella asiaa pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mene. Jos vuorolistassa sattuu olemaan sekä joulunpyhät että uusi vuosi töitä, sinne on mentävä. Mikään laki ei tuota kiellä.
Ei laki, mutta on olemassa työehtosopimuksia ja paikallisia käytäntöjä, joissa toimitaan noin. Teollisuudessa on vaihtelua. Ruotsalaisella suklaatehtaalla ajettiin tuotanto alas jouluksi ja kaikki olivat vapaalla, mutta kaivoksessa tehdään töitä joka tunti, joulunakin.
Vierailija kirjoitti:
Kiukku pois, USA:ssa on satojatuhansia työpaikkoja, joissa ei ole päivääkään lomaa vuoden aikana.
Eikö sielläkin ole orjuus kielletty?
Te joilla on työpaikka, kitisette täällä. Kun minulla oli työtä, olin joka joulu työssä, pidin siitä! Olin palvelualalla. Moni saa työnantajalta lounaat, virkistysseteleitä, jouluahjan ym. Minä en saanut mitään noista, silti iloitsin työstäni ja asiakkaista.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Ihan hyvin voi olla tottakin.
Meillä oli viime vuonna kesätyöntekijä joka aloitti kesäkuussa, juhannuksen aikaan kyseli että koska hänellä on muuten kesäloma, ajatteli heinäkuuta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit. Tai mun tapauksessa saat.
- lastenkodin ohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiltä on otettu ihmisoikeudet pois.
Ensin tilanne oli sellainen, että sairaaloiden työntekijöiden nyt on pakko olla jouluna töissä, kun eihän ihmisiä voida jättää kuolemaan vakavan tilanteen tullen. Sen jälkeen tuli ajatus että hei; ravintoloiden ja baarienkin on oltava auki, koska pakkohan sitä nyt on olla kännissä joulupäivänä. Nyt se on jo niin, että kaikki ruokakaupatkin pitää olla auki, koska pakko niitä vihanneksia ja eineksiä on saada joulupäivänäkin.
Jos sama kehitys jatkuu, pian kaikki toimistotkin ovat joulupäivänä auki koska pakkohan sitä nyt on toimisto- ja pankkipalvelua saada joulupäivänäkin. Ja SINÄ "arkityötä" tekevä joko olet töissä jouluna tai saat potkut.
Ja juuri näiden takia keikkatyöhön. Päätän ITSE kaikesta.
- keikkalainen
Meillä ennen piti olla joku päivystämässä, konttorilla.
Sitten joku keksi voisi viettää töissä joulun, jos saataisiin puhelin taukotilaan ja saisi tulla sinne perheen kanssa.
Tää sama kollega oli monta, monta joulua töissä. Tuli perheineen 23.12 ja lähtivät pois 27.12.
Hänen piti olla puhelimen ääressä koko ajan.
Viikkoa aikaisemmin toi joulukuusen, ilmapatjat jne ja lapset piti sitä seikkailuna. Jos jotain jäi, kävi puoliso hakemassa kotoa.
Joka joulu puhelin soi, max 2 krt. Sanoi niin hyvät korvaukset siitä tuli, että kannatti. Jataukotila oli tosi kiva. Nyt ollaan muutettu ja nämä voi tehdä kotoa. Joka vuosi on tunkua päivystäjäksi