Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kultainen 60-luku kohta maaliskuussa

26.02.2007 |

Tervehdys taas, jos aloittelisin 60-lukulaisten pinoa.

Viikonloppuna annoin periksi vasylle, enka eilen montaa tuntia jaksanut edes olla pystyssa. Tuntui ihanalta lukea sangyssa, ja ottaa paivaunia. Mummi oli pienen energiapakkauksen 2 v 8 kk kanssa niin, etta sain levata (mies matkoilla). Tahan asti olen taistellut vasymysta vastaan yrittamalla vain pitaa aktiviteettia ylla - eilen tuli stoppi.

Mietityttaa jatkuva alakuloinen oloni, sita on nyt kestanyt nama pari kuukautta jonka raskaana olen ollut. Tuntuu, ettei oikein jaksa eika halua tehda mitaan... Voivatko hormonit vaikuttaa mielialaan talla tavalla, muiden kokemuksia?

Vasymyskin voi tietty vetaa mielta alas, pitaisikohan aloittaa raudan syonti (rauta-arvoni ovat olleet aina huonot ilman raskauttakin)?

Mutta eikohan se tasta, kun viikot kertyvat...

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jellonamami, minä olin alkuraskaudessa aika väsynyt, joten voi kuulua taudin kuvaan. Samaten myöhemmin sitten taas väsytti ja oli sellainen vetämätön olo, mutta silloin olikin sitten taas hemoglobini tippunut ja olo koheni välittömästi kun aloitin rautakuurin. Taisi olla tuossa 20 viikon tienoilla.

Tänään on rv 26+4. Kivut on alkaneet vaivaamaan toisinaan, olen nyt nukkunut parina yönä tyyny jalkojen välissä kun on yöllä herätessä ja aamuisin ollut lonkan kohdalta kipeä, ja jalkoväli samoin. Mutta vaihtelee päivät, toisinaan on vaivaisempi toisinaan taas ihan normaali. Ei onneksi kuitenkaan ole ollut niin kovia kipuja että normaali elämää haittaisi. Vetää joskus masua kovaksi ja vihloaisee kun reippailee koiran kanssa, menee sitten sellaiseksi köpöttelyksi¿

Ensi viikolla on sitten sokrurasitus, saapa nähdä. Neuvolassa suunnilleen uhkailevat jättivauvalla kun sf-mitta on hieman yli yläkäyrän, ja taas ihmiset ihmettelee kun en nyt vielä niin iso ole. Eihän tuota painoa ole tullut kuin tuohon mahaa, viikko sittten oli vain + 6 kg alusta.

Meillä ei neuvolassa ole kertaakaan ollut lääkäri, joten ei ole mitään tietoa kohdun suun tilanteesta tms. Eikä ole ollut edes puhetta että olisi lääkäriä, aina vain on sama hoitaja kenet tapaan ja kuuntelee sydänäänet, mittailee sf-mitan ja katsotaan veriarvot ja pissa. Mutta ehkä tapaan gynen jossain vaiheessa kun alkaa tihentyä nuo tuokostaipumusseurannat - nyt on vain pari kertaa tavannut sisätautilääkärin joka on katsonut verikokeiden tulokset ja that' s it.

Vielä on kuitenkin pari kuukautta mammalomaan ja pitäisi yrittää tässä kerätä motivaatiota työnteköön. Äkkiä ne viikot tosin varmaan hupenee. Meillä on nuo hankinnat ihan kesken, ostin tosin työmatkalla pari pipoa ja bodyn ja potkarin kun sattui aikaa shoppailuun. Joten nuttujen hankinnan suhteen on nyt myös " peli" avattu. Jospa tuo sukupuoli selviäisi noissa tukostaipumusseurannoissa (kaipa siellä ultrataan) niin olisi paljon helpompaa tuo hankintojen tekeminen. Äitiyspakkausta odotellaan, mutta palkanlaskenta lienee lähettänyt paperit kelalle vasta viime viikolla, joten menee varmaan vielä jonkin aikaa.

Mamma2006 - toivottavasti ultrassa oli kaikki hyvin? Selvisikö kumpi on tulossa?

Hyviä vointeja kaikille!

Vierailija
2/7 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jellonamamille, etta mulle jo annettiin viime viikon laakarireissulla rautatabuja, kun yleiskunto oli nin huono, ja koko ajan sellainen ' puhkuttava' olo, teki sitten mita vaan (rv 10+). Tiedan kylla etta suomessa yleensa ei ennen rv 12 anneta rautaa, mutta nakojaan tarpeeseen saa syoda sen tabun paivassa! Monet kylla kayttaa noita multitabsin raskaanaoleville juttuja...

Oma napa voi hyvin, ei oikeestaan mitaan sanomista siihen.

Joku vois linkittaa viime kertasen pinon tahan jatkoksi?

Voikaa hyvin

- levinia69 ja hope rv 11+2 -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei vaan- mina kylla taysin ymmarran tuon ' masennus' fiiliksen. mikaan ei edelleen huvita eika oikein jaksaisi. yritan kovasti tsempata itseani olemaan pirteampi ja iloisempi, mutta kaipa se tasta pian paranee.

luulen, etta varsinkin jos on oikein huono olo eli siis yrjottaa suuren osan ajasta, niin jotenkin eneriga menee taysin itsensa kasassa pitamiseen. poden huonoa omaatuntoa siita, etta olen kotona huonotuulinen ja jaksamaton (siivoukset ja ruuanlaitot meikkiksella minimissa) ja tyttarelle esim ei oikein meinaa riittaa ymmarrysta ja pinnaa.

toivon, etta tilanne lutviutuu mahdollisimman pian ja voin nayttaa aidosti iloisempaa naamaa varsinkin laheisimmilleni taalla kotona.

toivon paranevia fiiliksia myos teille muille, jos tallaisesta karsitte.

ei ole tarkoitus koko ajan valittaa vaan ihan rehellisesti kertoa fiiliksista.

Vierailija
4/7 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietaa, etta muillakin on naita samoja fiiliksia... olen ollut itseni kanssa aika ihmeessa, enka oikein osannut edes selittaa kenellekaan, milta tuntuu. Kun en ole raskaudestani halunnut viela kertoa edes lahimmille ystaville, ja mies on matkoilla. Yritan vain tsempata paivan kerrallaan, ja aloitan raudan syonnin. Toivottavasti ei iske nyt flunssa, on karhea kurkku tanaan. Ja viikonloppuna edessa viikon tyomatka Isoon Omenaan (mies ja tytto tulevat seuraksi mukaan, kivaa!).

Tsemppia muillekin!

Vierailija
5/7 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tosiaan olin rv27+5 normaalissa rutiinilääkärissä. Kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki! Lähete ultraan, jonne onneksi pääsen jo 1.3! Esikoinen syntyi rv36+5 joten haluavat varmistaa ettei ole muita ennenaikaisuuden merkkejä. Vähän jännittää. Levätä siis pitäisi ettei tulisi suppareita... mutta tuo vuosikas on aika kova menemään.... ja toukokuuhun vielä pitkä matka. Mutta onneksi pääsee ultraan pian....ja onhan siinä sellanen positiivinen asia, että ehkä saamme tietää odotammeko perheeseemme pientä tyttöä vai poikaa!!

Tsemppiä vaan kaikille olette sitten missä raskauden vaiheessa tahansa!

Vierailija
6/7 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli neuvolalääkäri ja kaikki ok paitsi sf-mitta oli vaivaiset 23 (edellisellä kerralla samalla viikolla jo 27!). Saattoi johtua tietty eri mittaajasta tai vauvan asennosta (oli poikittain), mutta vähän laittoi ajattelemaan... no, seuraava neuvola onneksi jo 3 vkon päästä.

Paikat oli vielä kiinni, mutta pitäisi enempi lepäillä kun jonkin verran on jo supistuksia ja epämääräistä jomotusta alavatsalla.

Raudan syönti kannattaa aloittaa, saattaapi jopa parantaa mielialaakin kun ei koko ajan ole kauhean väsynyt! Minulla ainakin on mielialat heitelleet tämän raskauden aikana oikein urakalla ja lähemmäs puoliväliä mentiin ennenkuin osasin kunnolla nauttia! Unet on välillä kans aikamoisia, tosi outoja tai jopa painajaisia. Vähän kaipailen entisiä hyviä yöunia...

Kaikille hyviä vointeja!

t. M rv 27+2

Vierailija
7/7 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja samalla kysyn, mahtuuko vielä yksi odottaja mukaan. En kylläkään ole 60-lukulainen, ikää 35v+, mutta tuntuu helpommalta samaistua tähän ikäryhmään kuin parikymppisiin.

Meille on toinen tulossa, ikäeroa lapsille tulee olemaan noin 3 v, ja tämä raskaus on ollut totaalisen erilainen ensimmäiseen raskauteen verrattuna. Massiivisen raskauspahoinvoinnin jälkeen väsymys tuntuu jääneen pysyväksi olotilaksi. Minäkin aloitin rautakuurin jo hyvissä ajoin, mutta mielestäni se ei ole purrut väsymykseen. Toisaalta on myös aikamoinen työputki takana, joten ehkä sitä on vaan normaalia stressaantuneempi jo lähtökohtaisesti. Kirjoitteletteko te täällä vauva-palstalla vai oletteko perustaneet yksityisempää palstaa esim Yahooseen?

terv maricken & elli 23+5