Uusissa omakotitaloissa on usein suuret ikkunat ihan lattiasta kattoon saakka ja ei verhoja niin
miten niissä voi olla kun kulkijat näkee sisälle?
Kommentit (549)
Vierailija kirjoitti:
Asun tavallisessa 70 luvulla rakennetussa kerrostalossa lähiössä. Pimeinä iltoina näkee vastapäisen talon ikkunoista hyvin selkeästi sisään.
Miten kukaan voi asua kerrostalossa??!!
Voi asua, jos ikkunoista avautuu luontomaisema,eikä vastapäisiä ikkunoita. Helpommin sellaisen kerrostaloasunnon kaupungista löytää, kun ok- tai rivitaloasunto, jossa on vapaa näkymä ulos.
Vierailija kirjoitti:
En itse haluaisi milloinkaan tuollaista asuntoa, se vaikuttaisi jo asuvalintaankin, ei kehtaisi kulkea kotonaan reikäisissä pieruverkkareissa.
Se on niin harmittavaa, kun etsii uutta asuntoa ja kaikki mitä voisi ajatella, on varustettu maahan asti ulottuvilla ikkunoilla. Ei tule kauppoja, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse haluaisi milloinkaan tuollaista asuntoa, se vaikuttaisi jo asuvalintaankin, ei kehtaisi kulkea kotonaan reikäisissä pieruverkkareissa.
Se on niin harmittavaa, kun etsii uutta asuntoa ja kaikki mitä voisi ajatella, on varustettu maahan asti ulottuvilla ikkunoilla. Ei tule kauppoja, ei.
Voiskohan niihin laittaa jälkikäteen jotain omatekoista seinää alaosaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on paikalla kateellisia kauhistelijoita. Asun tällaisessa akvaariotalossa ja mikään täällä lauottu stereotypia ei päde minuun. No okei, ihan hyvät palkat on perheen molemmilla aikuisilla, mutta noin muuten keksitte juttuja ihan omasta päästänne.
No ainakin tuo ylimiellisyys muita kohtaan tuntuu pitävän paikkansa.
Päin vastoin, kauhistelijathan tässä tuntuvat pitävän itseään niiiin paljon parempina kuin lasitaloissa asuvia sivistymättömiä, rahoillaan leveileviä ekshibitionisteja. Pitäisikö minun pyydellä anteeksi sitä, millaiseen perheeseen olen syntynyt ja millaisen koulutuksen hankkinut, ettei kenellekään ohikulkijalle vain tule paha mieli talostani? Vai voitaisiinko vain todeta, että yhden hyvä ei ole toiselta pois ja jokainen asukoon miten voi ja haluaa?
Mie en oo kyllä ajatellut mitään varallisuus- tai koulutustasoja, kun olen miettinyt noita isoja ikkunoita ja niiden ongelmallisuutta. Yksi talo, joka huvittaisi ostaa sijaintinsa yms. takia, sisältää nuo ikkunat. Se huolestuttaa ja estää oston. Mutta se on edelleen myynnissä ya käyn aina välillä katsomassa kuvia ja pohdin, miten ne ikkunat sais pienemmiksi ja pärjäiskö niiden kanssa kuitenkin vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen kävelin tuollaisen vastavalmistuneen talon ohitse ja ihmettelin aivan samaa.
Se on akvaariossa asumista.
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti😂 Miten jotkut saa mielensä pahoitettua liian isoista ikkunoista. Tää keskustelu on yhtä hullu kuin se missä tapeltiin että "kuuluuko" tissiliivit kiinnittää edessä vai takana.
Mieli pahoittuu siinä vaiheessa, kun etsii itselle valmiiksi rakennettua taloa, mutta kaikki uudemmat mitä tarjolla on, on ikkunaa katosta lattiaan ainakin olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se oma okt on cool juttu olipa isot tai pienet ikkunat.
Varmasti aiheuttaa kauteutta kerrostaloasukissa eli koppikansalaisessa.
Okt haluaisi asua 70 % suomalaisista.
oma tupa oma lupa. Siksi okt rules.
Paljon vaan huolehdittavaa. Siksi valinta on ollut kerrostalo.
Vierailija kirjoitti:
Okt herättää kateutta as oy väessä. Se on selvää.
Niitä ikkunoita on asunto-osakeyhtiö isäkin, erillistaloissa ja rivitaloissa. Kerrostaloissa kun. Kaikkialla uudemmissa asunnoissa. Niitä ei pysty välttämään, vaikka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en laittais isoja ikkunoita. Lämmityskustannukset nousee ja onhan ne epäkäytännöllisetkin. Ja tosiaan en ihan haluaisi, että sisälle on niin esteetön näköala vaikka ei kukaan siellä kulkisikaan.
Ja lattia on vtun kylmä, ellei ole varsin kallista lattialämmitystä kaiken lisäksi. Patteri ikkunan alla -ratkaisulle on ihan omat ja kestävät perusteensa.
Uusiin taloihin laitetaan lattialämmitys kaikkiin, koska se on kätevä. Putkistoa tulee hieman tiiviimmin ikkunan eteen eikä ole yhtään vetoa. Uudet ikkunat on tiiviit. Lämpö ei karkaa mihinkään. Lämmitys ei ole kallis vesikiertoisena lattialämmityksenä. Laitoin olohuoneen ikkunat ja monet muutkin kiinteinä, on vain 2 pestävää pintaa. Ei ole pölyä kerääviä pattereita. Olen tosi tyytyväinen.
Miten lattiapatterit korjataan? Ainahan niihin tulee jotain.
Rakennutamme pikkumökkiä ja arkkitehdille päntättiin suoraan ja selvästi, että lattiaan meneviä ikkunoita meille ei tule. Hän vaikutti vähän hämmästyneeltä, mutta kirjoitti sen oikein ylös, että ei sellaisia. Hän on hyvä arkkitehti, mutta ei onneksi mikään kallis kuuluisuus. Jos piirrustuksissa ilmenee ikkunoita lattiaan asti, niin vaihdamme arkkitehtia. Sekä minä että puolisoni olemme ympäristön muotoilun parissa töissä, niin me osaamme toki "pitää puoliamme" tällaisessa asiassa, mutta luulen, että moni vaan hyväksyy sen, kun nyt arkkitehti sanoo, että lattiaan asti menevät ikkunat olisivat hienoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tällainen iso ikkunainen musta lato, nykyajan talo siis. Pienellä tontilla naapureissa ja tiessä kiinni. Verhot aina kiinni. Ei tässä enää kauaa jaksa asua. Miksi näitä hemmetti vieköön tehdään?
Miksi ostit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on paikalla kateellisia kauhistelijoita. Asun tällaisessa akvaariotalossa ja mikään täällä lauottu stereotypia ei päde minuun. No okei, ihan hyvät palkat on perheen molemmilla aikuisilla, mutta noin muuten keksitte juttuja ihan omasta päästänne.
No ainakin tuo ylimiellisyys muita kohtaan tuntuu pitävän paikkansa.
Missä näkyy vastauksen ylimielisyys? Enemmän ylimielisyyttä nähnyt aikaisemmmissa kommenteissa, kuinka muka isoikkunaisissa taloissa asuvat pitävät itseään parempina ihmisinä, eivät ymmärrä mitään energiankulutuksesta, ovat typeriä kun eivät tajua ettei kukaan sellaista taloa enää parin vuoden päästä osta. Lisäksi ovat Dubaissa matkustavia itsensäpaljastelija-pervoja, jotka eivät osaa pitää edes lumilapiota kädessä oikein päin. Sen sijaan kommetti, jossa "maisemaa voi mennä katsomaan ulos ja kotona tuijottaa tauluja" sai reilusti tykkäyksiä.
Ja kaikki tämä ja paljon muuta vain koska ostettu tai rakennettu koti isoilla ikkunoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en laittais isoja ikkunoita. Lämmityskustannukset nousee ja onhan ne epäkäytännöllisetkin. Ja tosiaan en ihan haluaisi, että sisälle on niin esteetön näköala vaikka ei kukaan siellä kulkisikaan.
Ja lattia on vtun kylmä, ellei ole varsin kallista lattialämmitystä kaiken lisäksi. Patteri ikkunan alla -ratkaisulle on ihan omat ja kestävät perusteensa.
Uusiin taloihin laitetaan lattialämmitys kaikkiin, koska se on kätevä. Putkistoa tulee hieman tiiviimmin ikkunan eteen eikä ole yhtään vetoa. Uudet ikkunat on tiiviit. Lämpö ei karkaa mihinkään. Lämmitys ei ole kallis vesikiertoisena lattialämmityksenä. Laitoin olohuoneen ikkunat ja monet muutkin kiinteinä, on vain 2 pestävää pintaa. Ei ole pölyä kerääviä pattereita. Olen tosi tyytyväine
Mikä on lattiapatteri?
Pojan mökillä on iso ikkuna lattiasta kattoon >>upea järvimaisema
Vierailija kirjoitti:
ketä niitä ikkunoita jaksaa pestä
Usko nyt, se ei ole ketä, vaan kuka
Rakensimme 94, talossa vesikiertoinen lattialämmitys. Olohuoneessa korotettu katto, isot ikkunat, muttei ihan lattiaan asti. Ei ole paleltu, kovilla pakkasilla tarvittaessa lämmitetty takkaa. Kesäkuumalla toki aurinko lämmittää liikaa huushollia sälekaihtimista huolimatta. Ilmalämpöpumppu jäähdyttää, mikä näkyy sitten sähkölaskussa.
Naapuritalosta ja naapuritaloon näkee hyvin viimeistään kun laitetaan illalla valot päälle. Sälekaihtimet sitten kiinni, problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi kun lunta sataa paljon, se voi pakkautua lasia vasten ja siitä taas seuraa kaikenmoista ongelmaa.
Aina saisi myös jännittää, juokseeko joku isompi eläin lasia päin tai lapset leikeissään jotenkin onnistuvat kaatamaan jotain lasia päin.
Entä nämä kuumat kesät? Isoista ikkunoista kuumottava aurinko voi kuumentaa sisäilmaa jo talvellakin.
Mitenkäs myrskytuulten aikaan, kun niitäkin on enemmän. Vai onko lasit jotain panssarilasia?
No ei ole lunta pakkautunut, eikä myrsky vienyt. Markiisit estävät liian paahteen ja sälekaihtimet myös
Ihan yksinkertaisia ratkaisuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusiin taloihin laitetaan lattialämmitys kaikkiin, koska se on kätevä. Putkistoa tulee hieman tiiviimmin ikkunan eteen eikä ole yhtään vetoa. Uudet ikkunat on tiiviit. Lämpö ei karkaa mihinkään. Lämmitys ei ole kallis vesikiertoisena lattialämmityksenä. Laitoin olohuoneen ikkunat ja monet muutkin kiinteinä, on vain 2 pestävää pintaa. Ei ole pölyä kerääviä pattereita. Olen tosi tyytyväine
Mitkä helvetin lattiapatterit ?🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan niihin laittaa jälkikäteen jotain omatekoista seinää alaosaan?
Näkösuojaverhoja - tai kalvoja alaosaan
Tietty jos someen jakaa kaiken mahdollisen hampaiden pesusta lähtien ja 10 selfietä päivässä, silloin tällainen näyteikkunakaan ei kai ole mikään ongelma.