Tyhmä kysymys, mutta voiko kuivausrummun asentaa ei-märkätilaan?
Mulla ei oo koskaan ollut kuivausrumpua, ja nyt tulee eteen sellaisen harkinta. Meillä sitä ei pystyisi kyllä asentamaan kuin kuivaan tilaan, ei mahdu vessaan eikä kylppäriin.. Mutta tarvitseeko kuivausrumpu edes muuta kuin pistorasian johon tökätä johto? Vettähän masiina ei tarvinne :D
Koskeeko sitä joku turvallisuusohjeistus tms missä se saa sijaita?
Kommentit (16)
Kuivausrumpu kerää pyykkien vedet, joten se ei ole ihan kuiva laite. Koneessa on käytössä vedentyhjennyssäiliö tai sit sen voi laittaa valuttamaan vedet suoraan viemäriin.
Lämpöäkin siitä vapautuu aikalailla.
En oikeasti tiedä, mihin voi asentaa mutta nuo nyt on hyvä huomioida vähintään
Vesi menee tyhjennettävään säiliöön.
Vierailija kirjoitti:
Kuivausrumpu kerää pyykkien vedet, joten se ei ole ihan kuiva laite. Koneessa on käytössä vedentyhjennyssäiliö tai sit sen voi laittaa valuttamaan vedet suoraan viemäriin.
Lämpöäkin siitä vapautuu aikalailla.
En oikeasti tiedä, mihin voi asentaa mutta nuo nyt on hyvä huomioida vähintään
Lämpöpumpputekniikalla varustetusta koneesta ei vapaudu lämpöä juurikaan. Ja melkein kaikki koneet ovat jo sellaisia
Jos on sellainen malli jossa vesi menee kuivurin omaan käsin tyhjennettävään vesisäiliöön, niin pistorasia riittää. Mutta jos on sellainen malli jossa vedenpoistoletku, niin menee vaikeaksi...
Pyykki kutistuu ja menee pilalle kuivurissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on sellainen malli jossa vesi menee kuivurin omaan käsin tyhjennettävään vesisäiliöön, niin pistorasia riittää. Mutta jos on sellainen malli jossa vedenpoistoletku, niin menee vaikeaksi...
Ne missä on vedenpoistoletku, ovat myös varustettuja säiliöllä. Eli voi valita, kumpaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, mutta kerrostaloasunnossa olen kyllästynyt siihen että pyykkitelineitä on aina levällään siellä sun täällä.
Lakanat on hankala ripustaa kuivumaan telineille.
Ja lisäksi se, että pyykeistä tulee ihan hirveästi tekstiilipölyä huusholliin, kun ne kuivaa telineillä ja kääntää ja viikkaa siitä kaappiin. Kuivausrumpu taas keräisi ne pölyt ja nöyhdät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mikroaaltouunissa tulee säteilyä ruokaan, koronapiikit tappaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, mutta kerrostaloasunnossa olen kyllästynyt siihen että pyykkitelineitä on aina levällään siellä sun täällä.
Ja lisäksi se, että pyykeistä tulee ihan hirveästi tekstiilipölyä huusholliin, kun ne kuivaa telineillä ja kääntää ja viikkaa siitä kaappiin. Kuivausrumpu taas keräisi ne pölyt ja nöyhdät.
Ap
Käytännössä se ei toimi noin. Meillä ihan yhtapaljon kuivataan telineillä vaikka on noin.
Huomioi kuitenkin että se voi olla kovaääninen.
Kiitos! Tätä laitettaminäkin olen kaivannut kotiini, mutta kylppäri on niin mini, ettei sinne mitään enää mahdu. Saisin sen vaikka keittiöön 🤩
Ne kuivurit, joissa vesi kerääntyy vain säiliöön, ovat tosi kalliita. Normaalihintaisista vai osa kerääntyy säiliöön ja osa haihtuu ilmaan. En siis laittaisi huoneeseen, jossa ei ole vesieristystyötä ja poistoilmahormia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käytännössä se ei toimi noin. Meillä ihan yhtapaljon kuivataan telineillä vaikka on noin.
Huomioi kuitenkin että se voi olla kovaääninen.
Miten niin yhtä paljon kuivataan telineillä vaikka "on noin", selitätkö....? Jos kuivaan vaikka edes puolet pyykeistä kuivausrummussa, niin sehän olisi puolet vähemmän telineillä kuivattavaa, eikä "yhtä paljon"?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pyykkiä ei saa kuivata asuinhuoneissa! Se vesi haihtuu siitä ilmaan ja kun ei ole vesieristystä, eikä poistoilmahormia, menee rakenteisiin ja aikaansaa pikkuhiljaa kosteusvaurion. Olen opiskellut isännöijäksi ja kurssilla kiinteistölakimies luennoi, että taloyhtiöllä on jopa oikeus ottaa asunto haltuun, jos asukas kuivaa pyykkiä asuinhuoneissa. Se on niin haitallista rakenteille ja ne rakenteet omistaa taloyhtiö, ei osakkeenomistaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pyykkiä ei saa kuivata asuinhuoneissa! Se vesi haihtuu siitä ilmaan ja kun ei ole vesieristystä, eikä poistoilmahormia, menee rakenteisiin ja aikaansaa pikkuhiljaa kosteusvaurion. Olen opiskellut isännöijäksi ja kurssilla kiinteistölakimies luennoi, että taloyhtiöllä on jopa oikeus ottaa asunto haltuun, jos asukas kuivaa pyykkiä asuinhuoneissa. Se on niin
No tämä käytännössä ei nyt ihan liene kuitenkaan näin... Meillä näin talvisin niin rutikuiva sisäilma, että pyykit ovat kuivat telineellä jopa parissa tunnissa, en usko että ehtivät aiheuttaa rakenteisiin mitään.
Lisäksi kysymys: jos huoneistossa ei ole tilaa kuivausrummulle, eikä koko talossa ole pyykkitupaa/kuivaushuonetta, niin missä ihmeessä ihmisten oletetaan pyykkinsä kuivaavan? Kylpyhuone on niin pieni ja aina kostea kun siellä perhe käy päivittäin suihkussa, ettei siellä voi kuivata yhtään mitään. Eli miten tämän ratkaisisit sen kurssisi opeilla? Kysyn ihan ystävällisesti, mielenkiinnosta.
Se voi olla missä vain. Vesi kerääntyy säiliöön josta se kaadetaan pois