Kuinka nopeasti pianoa oppii soittamaan kunnolla?
Olen tavallinen töissäkäyvä aikuinen, jolla on rajallinen määrä aikaa eikä koko elämä pyöri musiikin ympärillä. Harkitsen pianotuntien aloittamista kansalaisopistossa tammikuussa. Sitä kautta olisi mahdollisuus saada 30 min yksityisopetusta n. 25 kertaa vuodessa kohtuuhinnalla. Tiedän että sen lisäksi täytyy harjoitella kotona. Kuinkahan hidasta/nopeaa edistyminen on, jos uhraan kotona tapahtuvalla harjoittelulle vaikka tunnin tai pari viikossa ympäri vuoden? Tahtoisin vähintään osata soittaa esim. Kultaisen laulukirjan ja Suurten toivelaulukirjojen tyyppisiä kappaleita suoraan nuoteista melodiaa myöten (ei siis pelkkiä sointuja). Kuulostaako realistiselta tavoitteelta ja kuinkahan kauan sellaisen tason saavuttaminen kestää? Onko tällaisella harjoittelumäärällä yleensäkään järkevää aloittaa pianotunteja vai pitäisikö harjoitteluun varata enemmän aikaa?
Kommentit (33)
Soitan kaikkia soittimia sujuvasti. Eri asia kestääkö kenenkään korvat kuunnella. Nuotit on roboteille tehty koodi.
Jos on musiikillisesti lahjakas, niin päivässä. Jos ei ole, niin ei koskaan.
Minulla kesti noin 23 vuotta että olin taitava ihan täysin. Tosin olin itseoppinut, mutta kuitenkin musikaalisesti lahjakas .
Piano on siitä jännä soitin että aluksi soittaminen on helppoa ja myöhemmin vaikeutuu
Vierailija kirjoitti:
Piano on siitä jännä soitin että aluksi soittaminen on helppoa ja myöhemmin vaikeutuu
Ei nyt niinkään. Aloittelija voi testata mitä tapahtuu, kun saa eteensä jonkun vaikean nuotin.
Ei sillä ole mitään tekemistä soittamisen kanssa. Sen verran kun kuntoa riittää että pysyy tuolilla ja pitää käsiä ylhäällä niin se riittää. Taitoa tarvitaan enemmän kuin kuntoa.
Free jazz pianistiksi olet heti valmis. Antaa paukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko musiikillisesti lahjakas?
Vaikea sanoa kun en ole ikinä soittanut mitään. Paitsi koulussa oli aikoinaan pakko opetella vähän nokkahuilua ja kitaraa.
No helposti. Oktaavissa on 7 nuottia. Kappaleet liikkuu n kolmella oktaavivälillä pianon koskettimilla.
Katsot vain nuottivihosta mikä pallura vastaa mitäkin kosketinta ja ei kun soittamaan. Etköhän jo 3 kkdessa työssäkäyvänä ihmisenä soita jonkun helpon kappaleen valkoisilta koskettimilta.
T. Pianonsoittaja absoluuttisella sävelkorvalla
Vierailija kirjoitti:
No helposti. Oktaavissa on 7 nuottia. Kappaleet liikkuu n kolmella oktaavivälillä pianon koskettimilla.
Katsot vain nuottivihosta mikä pallura vastaa mitäkin kosketinta ja ei kun soittamaan. Etköhän jo 3 kkdessa työssäkäyvänä ihmisenä soita jonkun helpon kappaleen valkoisilta koskettimilta.
Jonkun helpon kappaleen oppii soittamaan ensimmäisellä tai viimeistään toisella pianotunnilla. Sen jälkeen ei tietenkään osaa soittaa nuoteista mitään muuta, ainakaan sujuvasti.
10000 h pienonsoiton harjoittelua
Unohda koko juttu ja osta nokkahuilu
Ei tarvitse olla musikaalisesti lahjakas. Pianolla soittaminen on kiinni lihasmuistista. Jos on hyvä muisti niin oppii nopeasti. Pitkät sormet auttaa myös. Pianolla soitto on tekniikkalaji. Säveltämiseen tarvitaan musikaalisuutta.
Todennäköisesti et ikinä.
Mutta jos olet superlahjakas niin muutamassa kuukaudessa peset 99% muista soittajista.
No mikset kokeilisi? Oppiihan sen, mutta mikä kiire?
Vierailija kirjoitti:
Unohda koko juttu ja osta nokkahuilu
Minä en ole oskaan oppinut soittamaan nokkahuilua, mutta pianolla helposti jotain yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kyselen. Oletko syntynyt tuon absoluuttisen sävelkorvan kanssa vai onko se tullut harjoituksen myötä? Olen aina miettinyt ja ihmetellyt mitä se on. Voitko kertoa esimerkein millaista se on, kuuntelisin tai no lukisin tästä mielelläni.
Olen opetellut itsekseni soittamaan ja melodian soittaminen nuoteista on mielestäni se helpoin osuus. Perussoinnut oppii tietysti myös nopeasti, nämä olin itse joskus kakarana opetellut ja ne menivät heti sujuvasti kun aloin nyt aikuisiällä opettelemaan pianonsoittoa enemmän tosissani.