Missä kunnossa olevan parketin voi vielä hioa?
Meillä on n. 35 vuotta vanha mosaiikkiparkettilattia. Hiottu tietääkseni kerran edellisen asukkaan aikana. Lattia on pääosin hyvässä kunnossa, mitä nyt kellastunut ajan saatossa.
Meidän oli tarkoitus hiotuttaa parketti ensi vuoden alussa, mutta se ei valitettavasti onnistu, menee syksylle. Huomasin, että joidenkin parkettilaattojen reunat ovat nousseet hieman (max 1 mm), tarkoitan siis, että eivät ole niin tiiviisti enää kiinni toisissaan ja lakkapinta on kulunut. Tämä ei johtu kosteudesta, sijaitsevat keskellä huonetta pääosin ja luulen, että muusta remontista johtuva tavaroiden siirtely ym. vaikutti asiaan.
Nyt vain alkoi stressaamaan, että saako tälläisen parkettilattian vielä hionnalla ja lakkauksella kuntoon, vai täytyykö lattia uusia? Se olisi aika paljon kalliimpaa, 70 neliötä alaa. Keittiössä meillä on muutamassa kohdassa kulumaa ja yhdessä tummentumaa, kun lattialle on joskus kaatunut vettä. Tästä asiantuntija sanoi aikanaan, ettei ole ongelma, kun on pinnassa vauriot.
Kommentit (3)
Onhan siihen 10mm jäätävä ehjää että kestää.
Kyllä mosaiikkiparketin voi hioa monta kertaa, lautaparketin pinta on yleensä niin ohut että ne voi hioa vain kerran.
Kun hiotte, niin älkää imuroiko kaikkea purua pois. Sekoittamalla sitä hiontapölyä liimaan saatte erinomaisen kittimassan, jolla parkettiin syntyneet raot voi kitata, ja se on tasan oikean väristä. Sitten lakkaa päälle ja hyvä tulee.
Saahan sen hiottua mutta siihen tarvitaan sellainen isompi parketinhiomakone. Itse olen hionut sellaisia lattioita. Niitä koneita saa vuokrattua jostain.