Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykylapset osaa lukea kirjoittaa

Vierailija
15.12.2024 |

Poikani poika oli meillä mummolassa. Ville 7v esitteli aapistaan. Kokeiltiin mitä osaa. Osaa lukea vain helppoja sanoja auto talo kissa. Pitkät sanat ei suju. Pyysin Villeä kirjoittamaan. Se oli vaikeaa.

Kelkka oli keka

Pulkka oli puka

Kameli oli Kali

Kannustin kyllä poikaa oppimaan edelleen. Onhan kesästä edistytty. Mutta itse luin 50v sitten jo 4v. Pojan äidiltä ehkä tulleet lukihäiriöt.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Hilla on 7v ja lukee jo hyvin.

Vierailija
2/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ville tuntiopetuksessa. Ehdota tätä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina toi "mää luin jo 4 v". Hienoa. Itse en lukenut enkä kirjoittanut 4 v, mutta kiipeilin puissa ja vielä silloinkin, kun muut mieluummin luki jotain koulukirjoja. Sitten vaihdoin puussakiipeilyn katoille kiipeilyyn ja suosikkini oli ne kolme kerroksiset vanhat talot. Sitten kun olin liian iso ja ymmärsin, että katolle ei kannata kiivetä, aloin jo selailemaan koulukirjoja. 

Vierailija
4/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina toi "mää luin jo 4 v". Hienoa. Itse en lukenut enkä kirjoittanut 4 v, mutta kiipeilin puissa ja vielä silloinkin, kun muut mieluummin luki jotain koulukirjoja. Sitten vaihdoin puussakiipeilyn katoille kiipeilyyn ja suosikkini oli ne kolme kerroksiset vanhat talot. Sitten kun olin liian iso ja ymmärsin, että katolle ei kannata kiivetä, aloin jo selailemaan koulukirjoja. 

Lisätään, että mä myös tykkäsin häipyä kesken koulupäivän koulun ikkunasta ja opin silti lukemaan sekä kirjoittamaan. Olin joka tapauksessa sekä ala- ja yläasteella siihen aikaan koulujen ahkerin lintsari juurikin. Menin yleensä kiipeilemään puihin tai leikkimään. Häivyin vissiin jo ekana koulupäivänä kesken päivän. 

Vierailija
5/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikosta päätellen ei AP myöskään osaa kirjoittaa.

Vierailija
6/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa aikaa vielä. Sinä olet oppinut 4v, koska joku on jaksanut opettaa. Jos poikaa ei ole aiemmin kukaan opettanut, hän oppii siinä tahdissa kun mitä koulussa opetetaan. Ei koulussa meillä ainakaan ensimmäisen luokan puoleenväliin mennessä oltu käyty läpi edes kaikkia kirjaimia. Sujuvaa, ilman tajuttamista lukemista vaaditaan vasta kakkosluokan lopulla. Se, että tässä vaiheessa ei osaa vielä lukea täydellisesti, ei kerro vielä mitään lukihäiriöstä tai erityisemmistä vaikeuksista - päin vastoin, jos itse luit jo 4-vuotiaana olit vain poikkeuksellisen hyvä. 

Vierailija
7/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuisetkaan osaa ja AP antoi siitä hyvän taidonnäytteen

Vierailija
8/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä toi muu tekstikään nyt kovin kummosta ole. Että eiköhän Villen taidot ole ihan perittyjä.

Vierailija
9/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pojan isä on vanha (yli 30v), tulee pojalla todennäköisesti olemaan ongelmia.

Vierailija
10/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ilmeisesti on myös "nykylapsi", koska ei osaa kirjoittaa.

Vierailija
11/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuossa aikaa vielä. Sinä olet oppinut 4v, koska joku on jaksanut opettaa. Jos poikaa ei ole aiemmin kukaan opettanut, hän oppii siinä tahdissa kun mitä koulussa opetetaan. Ei koulussa meillä ainakaan ensimmäisen luokan puoleenväliin mennessä oltu käyty läpi edes kaikkia kirjaimia. Sujuvaa, ilman tajuttamista lukemista vaaditaan vasta kakkosluokan lopulla. Se, että tässä vaiheessa ei osaa vielä lukea täydellisesti, ei kerro vielä mitään lukihäiriöstä tai erityisemmistä vaikeuksista - päin vastoin, jos itse luit jo 4-vuotiaana olit vain poikkeuksellisen hyvä. 

Ei minua kukaan opettanut, mutta opin lukemaan nelivuotiaana. Isompien sisarusten koulukirjoja itseopiskelemalla.

-eri

Vierailija
12/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pojan isä on vanha (yli 30v), tulee pojalla todennäköisesti olemaan ongelmia.

Ja ne on kaikki peritty ap:lta, joka on i d i o o t t i

Vierailija
13/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

7v on yleensä ensimmäisellä luokalla ja harvemmin jouluun mennessä vielä osaa lukea, keväällä jo varmasti sujuu.

Vierailija
14/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periytynyt huono luku-ja kirjoitustaito.

Vierailija
15/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua kukaan opettanut, mutta opin lukemaan nelivuotiaana. Isompien sisarusten koulukirjoja itseopiskelemalla.

-eri

Itseoppimisiin kirjoista vaaditaan yksi taito ennenkuin se on mahdollista, se on absoluuttinen pullonkaula, se taito on nimeltään lukutaito.

Sinä olet ap valehtelija.

Vierailija
16/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mummokaan osa kirjoittaa niin ei ole poika kauas puusta pudonnut.

Vierailija
17/17 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ap osaa itsekään kirjoitaa suomen kieltä.