Eikö nykylapset osaa lukea kirjoittaa
Poikani poika oli meillä mummolassa. Ville 7v esitteli aapistaan. Kokeiltiin mitä osaa. Osaa lukea vain helppoja sanoja auto talo kissa. Pitkät sanat ei suju. Pyysin Villeä kirjoittamaan. Se oli vaikeaa.
Kelkka oli keka
Pulkka oli puka
Kameli oli Kali
Kannustin kyllä poikaa oppimaan edelleen. Onhan kesästä edistytty. Mutta itse luin 50v sitten jo 4v. Pojan äidiltä ehkä tulleet lukihäiriöt.
Kommentit (17)
Aina toi "mää luin jo 4 v". Hienoa. Itse en lukenut enkä kirjoittanut 4 v, mutta kiipeilin puissa ja vielä silloinkin, kun muut mieluummin luki jotain koulukirjoja. Sitten vaihdoin puussakiipeilyn katoille kiipeilyyn ja suosikkini oli ne kolme kerroksiset vanhat talot. Sitten kun olin liian iso ja ymmärsin, että katolle ei kannata kiivetä, aloin jo selailemaan koulukirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Aina toi "mää luin jo 4 v". Hienoa. Itse en lukenut enkä kirjoittanut 4 v, mutta kiipeilin puissa ja vielä silloinkin, kun muut mieluummin luki jotain koulukirjoja. Sitten vaihdoin puussakiipeilyn katoille kiipeilyyn ja suosikkini oli ne kolme kerroksiset vanhat talot. Sitten kun olin liian iso ja ymmärsin, että katolle ei kannata kiivetä, aloin jo selailemaan koulukirjoja.
Lisätään, että mä myös tykkäsin häipyä kesken koulupäivän koulun ikkunasta ja opin silti lukemaan sekä kirjoittamaan. Olin joka tapauksessa sekä ala- ja yläasteella siihen aikaan koulujen ahkerin lintsari juurikin. Menin yleensä kiipeilemään puihin tai leikkimään. Häivyin vissiin jo ekana koulupäivänä kesken päivän.
Onhan tuossa aikaa vielä. Sinä olet oppinut 4v, koska joku on jaksanut opettaa. Jos poikaa ei ole aiemmin kukaan opettanut, hän oppii siinä tahdissa kun mitä koulussa opetetaan. Ei koulussa meillä ainakaan ensimmäisen luokan puoleenväliin mennessä oltu käyty läpi edes kaikkia kirjaimia. Sujuvaa, ilman tajuttamista lukemista vaaditaan vasta kakkosluokan lopulla. Se, että tässä vaiheessa ei osaa vielä lukea täydellisesti, ei kerro vielä mitään lukihäiriöstä tai erityisemmistä vaikeuksista - päin vastoin, jos itse luit jo 4-vuotiaana olit vain poikkeuksellisen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Otsikosta päätellen ei AP myöskään osaa kirjoittaa.
Eikä toi muu tekstikään nyt kovin kummosta ole. Että eiköhän Villen taidot ole ihan perittyjä.
Jos pojan isä on vanha (yli 30v), tulee pojalla todennäköisesti olemaan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa aikaa vielä. Sinä olet oppinut 4v, koska joku on jaksanut opettaa. Jos poikaa ei ole aiemmin kukaan opettanut, hän oppii siinä tahdissa kun mitä koulussa opetetaan. Ei koulussa meillä ainakaan ensimmäisen luokan puoleenväliin mennessä oltu käyty läpi edes kaikkia kirjaimia. Sujuvaa, ilman tajuttamista lukemista vaaditaan vasta kakkosluokan lopulla. Se, että tässä vaiheessa ei osaa vielä lukea täydellisesti, ei kerro vielä mitään lukihäiriöstä tai erityisemmistä vaikeuksista - päin vastoin, jos itse luit jo 4-vuotiaana olit vain poikkeuksellisen hyvä.
Ei minua kukaan opettanut, mutta opin lukemaan nelivuotiaana. Isompien sisarusten koulukirjoja itseopiskelemalla.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Jos pojan isä on vanha (yli 30v), tulee pojalla todennäköisesti olemaan ongelmia.
Ja ne on kaikki peritty ap:lta, joka on i d i o o t t i
7v on yleensä ensimmäisellä luokalla ja harvemmin jouluun mennessä vielä osaa lukea, keväällä jo varmasti sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Otsikosta päätellen ei AP myöskään osaa kirjoittaa.
Periytynyt huono luku-ja kirjoitustaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kukaan opettanut, mutta opin lukemaan nelivuotiaana. Isompien sisarusten koulukirjoja itseopiskelemalla.
-eri
Itseoppimisiin kirjoista vaaditaan yksi taito ennenkuin se on mahdollista, se on absoluuttinen pullonkaula, se taito on nimeltään lukutaito.
Sinä olet ap valehtelija.
Jos ei mummokaan osa kirjoittaa niin ei ole poika kauas puusta pudonnut.
Meidän Hilla on 7v ja lukee jo hyvin.