Kuinka mielipidekysymykseen tulisi vastata?
Arvon palstalaiset, olen tässä pohtinut kuinka täytyisi vastata kysymykseen, jossa puoliso/kaveri/sukulainen kysyy mielipidettä? Kysymys voisi olla esimerkiksi "Mitä mieltä oot naapurin violetista valaistuksesta?"
Kommentit (7)
Rehellisesti ja ystävällisesti. Joko kehut naapurin tyylikästä valaistusta tai sitten vain toteat neutraalisti, ettei valaistus ole sinun makuusi. Mikä tässä oli vaikeaa?
Vastaamisessa kysymykseen ei ollut mitään vaikeaa, vaan lähinnä senjälkeisessä tilanteessa. Kysyjä vain veti herneen syvälle nenäänsä vastauksestani ja alkoi moittia minun valaisuratkaisuja omassa kotonani ja tilanne eskaloitui pahemmaksi riidaksi, koska sanoin kuulleeni samat moitteet jo aiemminkin.
Vastasin siis: "Itse en tykkää, koska kaikki asiat näyttää oudolta värillisissä valoissa", enkä millään koe moittineeni häntä tai vastanneeni epäasiallisesti, jolloin voisinkin ansaita haukut vastauksestani.
Diplomaattisesti, naapurin valaistus ei mitenkään minulle kuulu. Naapuri saa toimia omassa kodissaan haluamallaan tavalla.
Onko kaverillasi jokin erityinen suhde sinun naapuriisi vai miksi hän on niin kiinnostunut naapurisi valoista?
"Itselleni en laittaisi, mutta sopii teille."
Vierailija kirjoitti:
Onko kaverillasi jokin erityinen suhde sinun naapuriisi vai miksi hän on niin kiinnostunut naapurisi valoista?
Tuskin on mitään erityis suhdetta. Valot loistivat ulos asti violetteina poiketen muiden tavallisista valoista ja hän päätti kysyä mielipidettäni, josta ei tykännytkään ja alkoi moittia :D
Esimerkiksi:
Mielestäni se sopii hyvin.
Tai esimerkiksi:
Sopii sinne hyvin, itselleni en voisi kuvitellakaan vastaavanlaista omaan kotiini.
Vastaisin mahdollisimman aidosti ja rennosti mutta kohteliaasti kuitenkin.