Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus. Onko muilla jatkuvia yöheräämisiä, liittyykö siis masennukseen?

Vierailija
11.12.2024 |

Oli paljon stressiä, kaikkea kuormaa ja töitä, sitten tuli hermoromahdus ja masennus, josta sairaslomalle.

Öisin herään noin 2-3 aikaan. En saa unta pariin tuntiin tai sitten en välttämättä nuku enää ollenkaan. Esimerkiksi tänä yönä olen herännyt kolmen jälkeen enkä pystynyt nukkumaan. Loppuyö meni itkussa ja kaikenlaisissa huolestuneissa ja itselleen haitallisissa ajatuksissa. 

Sanoin taannoin tästä hoitajalle kun kyseli tilannettani. Sanoi, että pitäisi liikkua päivisin mutta ei liikaa, että siitä johtuu. 

Ennen minulla on ollut todella hyvät unenlahjat mutta nykyään nukun ihan miten sattuu ja nuo yöheräilyt on aika vakioksi tullut. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi on kyllä varma herättäjä öisin, mutta muita syitä voi olla verensokerin lasku/heittely eli onko iltapalassa riittävästi kuituja ja proteiinia. Toinen mahdollisuus on keskitalvi, jolloin pimeys sotkee ihmisen luontaista unirytmiä. 

Olen ollut samanlainen stressikimppu ja valvonut yöni. Minä en edes yrittänyt pyöriä sängyssä, vaan kirjoitin yöpäiväkirjaa, siivosin laatikoita (se jostakin syystä rauhoittaa minua ja vie ajatukset pois ahdistavasta olosta), join kamomillateetä ja katselin jotakin elokuvaa, mutta en päästänyt itseäni vain pyörimään sängyssä tuskissani. 

Joku antoi ihan hullun neuvon, mutta joskus se toimi: mieti vaikka makkaravoileipää. En itse söisi niitä, mutta kun pakotin ajatukseni rakentamaan makkaraleipää ja miltä se näyttäisi nukahdin.

Vierailija
2/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllisiä heräämisiä voi tulla kenelle tahansa. Ei siis liity varsinaisesti siihen masennukseesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se liittyy. Mä tuossa tilanteessa oon käyttänyt ketipinoria iltaisin. On ollut ihan ok lääke, saanut reseptin helposti ja helppo lopettaa käyttö.

Vierailija
4/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöllisiä heräämisiä voi tulla kenelle tahansa. Ei siis liity varsinaisesti siihen masennukseesi.

Silloin kun itkee yöllä huolia niin vahvasti liittyy masennukseen...

Vierailija
5/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin.

Vierailija
6/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea, ylipaino, keski-ikä/vaihdevuodet tai kuten jo oli ilmeisesti sanottukin eli fyysinen passiivisuus.

Lisäksi kahvit, teet ja kofeiinit kokonaan pois nyt alkuun.

Vierailija
7/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö kofeiinia tai muita piristeitä. Jätä nyt ainakin ne pois. Illalla ei pidä myöskään urheilla ja työt pitää lopettaa kellonlyömään työajan tullessa täyteen.

Työtahän ei tarvitse stressata. Jos jokin jää kesken, seuraavana päivänä voi jatkaa siitä. Se on lopulta aina työnantajan ongelma, jos sinun aikasi ei riitä työn suorittamiseen.

Vierailija
8/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa stressiltä ja ahdistukselta. Muista Ap että ajatukset eivät ole totta, pelkästään oman pääsi sisäistä ääntä. Ehkäpä mietit liikaa tulevaisuutta etkä osaa olla läsnä tässä hetkessä. Onko sinulla asiat oikeasti huonosti? Voitko vaikuttaa huonoihin asioihin? Mistä huono olo kumpuaa?  

Vierailija
9/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet jos olet 40v kieppeillä, voi alkaa n. 10 v aiemmin kuin vaihdevuodet.

Vierailija
10/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi tekee mulla tuota. Ei siihen auta muu kuin yrittää eroon siitä stressin aiheuttajasta.

Vierailija
11/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa stressiltä ja ahdistukselta. Muista Ap että ajatukset eivät ole totta, pelkästään oman pääsi sisäistä ääntä. Ehkäpä mietit liikaa tulevaisuutta etkä osaa olla läsnä tässä hetkessä. Onko sinulla asiat oikeasti huonosti? Voitko vaikuttaa huonoihin asioihin? Mistä huono olo kumpuaa?  

On oikeasti huonosti. Ainakin omasta mielestäni. Olen yksinäinen, talousasiat on kuralla, syytän itseäni siitä etten jaksa ja että olen masentunut. Olen vihainen itselleni monesta asiasta. Näen jopa painajaisia että edesmennyt isäni tulee ilkkumaan minua unissani. Asunto missä asun on persoonaton eikä minulla ole vahvaa identiteettiä. Minulla on paljon traumoja ja elämä ollut selviytymistä aina. En oikeastaan pidä elämästäni ja yöllä nämä kaikki eri asiat herättävät minut ja itken lohduttomasti välillä. Tätä jaksaisi kyllä välillä, jaksaisi jos vain joskus olisi masennusta tai jos vain joskus tuntuisi vaikealta mutta kun se on jatkuvaa niin on epätoivoinen olo ja koen itseni ihmisenä huonoksi ja epäonnistuneeksi ja syytän kaikesta itseäni tai syytän itseäni siitä miten reagoin asioihin. 

AP

Vierailija
12/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei liitymasennukseen, vaan kusihätään...

Vierailija
13/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En heräile öisin, mutta aamuisin on stressitila päällä tai kamala aivosumu.

Vierailija
14/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun itkee yöllä huolia niin vahvasti liittyy masennukseen...

Jokainen ihminen huolehtii yöllä enemmän kuin päivällä. Kun aamu koittaa, niin pelottaa vähemmän.

Stressi valvottaa.

Vierailija
15/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oikeasti huonosti. Ainakin omasta mielestäni. Olen yksinäinen, talousasiat on kuralla, syytän itseäni siitä etten jaksa ja että olen masentunut. Olen vihainen itselleni monesta asiasta. Näen jopa painajaisia että edesmennyt isäni tulee ilkkumaan minua unissani. Asunto missä asun on persoonaton eikä minulla ole vahvaa identiteettiä. Minulla on paljon traumoja ja elämä ollut selviytymistä aina. En oikeastaan pidä elämästäni ja yöllä nämä kaikki eri asiat herättävät minut ja itken lohduttomasti välillä. Tätä jaksaisi kyllä välillä, jaksais

Auts, syyllisyys on paha asia ihmisen elämässä.

Vierailija
16/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oikeasti huonosti. Ainakin omasta mielestäni. Olen yksinäinen, talousasiat on kuralla, syytän itseäni siitä etten jaksa ja että olen masentunut. Olen vihainen itselleni monesta asiasta. Näen jopa painajaisia että edesmennyt isäni tulee ilkkumaan minua unissani. Asunto missä asun on persoonaton eikä minulla ole vahvaa identiteettiä. Minulla on paljon traumoja ja elämä ollut selviytymistä aina. En oikeastaan pidä elämästäni ja yöllä nämä kaikki eri asiat herättävät minut ja itken lohduttomasti välillä. Tätä jaksaisi kyllä välillä, jaksais

Okei, ensinnäkin hienoa että tiedät mistä paha olosi johtuu tämä auttaa sinua jo paljon.

Olet yksinäinen, onko se huono asia? Jokainen meistä tuntee yksinäisyyttä se on normaalia. Voitko tehdä asialle jotain? 

Talousasioissa sanoisin että aloita pienistä asioista mitä voit parantaa jos edes pystyt. Jos et voi vaikuttaa niin käytä rahasi kuten parhaaksi näet tuntematta liikaa syyllisyyttä.

Painajainen jossa isäsi ilkkuu sinua. Kuulostaako tämä hyvältä isältä? Onko tämä sellainen isä jonka haluaisit omille lapsille? Tekisikö oma edesmennyt isäsi sinulle oikeasti näin? Painajaisesi selvästi kertoo huonosta olostasi.

Asunto persoonaton. Mieti mistä sinä pidät. Kuulostaa että olet elänyt koko elämäsi muita varten, muita miellyttäen ja olet hylännyt itsesi. 

Ap, älä ole niin ankara itsellesi, rakasta itseäsi mitä ikinä se sinulle tarkoittaa ja jos et tiedä, ei hätää sinulla on aikaa itsellesi koko loppuelämä. Kaikkea hyvää<3 koita jaksaa.

Vierailija
17/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea, ylipaino, keski-ikä/vaihdevuodet tai kuten jo oli ilmeisesti sanottukin eli fyysinen passiivisuus.

Lisäksi kahvit, teet ja kofeiinit kokonaan pois nyt alkuun.

Tuo fyysinen passiivisuus  ei ainakaan minulla ollut syynä jatkuviin yöheräämisiin. Nukuin pahimmillaan 15 minuutin pätkissä yöt ja heräilin varmaan sen 30 kertaa yössä. Ja kyllä kuntoilin. Fyysisesti raskas työ ja sen päälle koiran lenkitys, talvisin hiihtoa useita kertoja viikossa ja 2-3 x viikossa kansalaisopistossa 1,5-2h jumppa ja vielä uintiakin jossakin välissä pari kilomertiä kerralla. 

Korona lopetti nuo jumpat ja sen jälkeen sairastuinkin vakavasti, enkä ole noita jumppia jatkanut, mutta uimassa käyn edelllen. Tunti uintia ja 30min vesijumppaa ja huomaan, ette saa nukuttua seuraavana yönä oikeastaan ollenkaan. Lenkkeilen joko koiran kanssa tai ilman, mutta minulla ianakaan liikkuminen ei auta unettomuuteen yhtään. 

Ja nyt olen huomannut, että ne päivät, kun käyn  uimassa ja vesijumpassa niin seuraavana yönä en nuku juuri ollenkaan. 

Jos univaikeudet johtuu masennuksesta niin olen ollut masentunut viimeiset 20v. Univaikeudet ainakin minulla alkoin lasten syntymistä ja jatkuvista yöheräämisistä. Sen jälkeen en ole nukkunut enää koskaan kunnolla ja vaihdevuodet pahensi asiaa niin, että joudui turvautumaan korvaushoitoihin. Nyt olen lopettanut nekin ja huonounisuus jatkuu. Tuskin enää koskaan nukun kunnolla. 

Vierailija
18/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tuo aika yöstä milloin heräät ja se että vainajat vierailee unissasi kertoo että nämä on henkimaailman asioita, olet henkimaailman hyökkäyksen alla. Mikäli et ole ottanut Jeesusta vastaan se kannattaa nyt sinun tehdä ja voit vapautua kaikista näistä. Kun olet kutsunut Jeesuksen Kristuksen sydämeesi pelastajana, kadu syntejä ja rukoile aina nukkumaan mennessä Isä meidän rukous, vaikka useaan kertaan. Ota vierellesi Raamattu auki, lue Sanaa ääneen kotonasi eli julista, laita seinille lauseita Raamatusta jotka rohkaisevat sinua ja sopivat tilanteeseesi. Etsi elävässä uskossa olevia ihmisiä elämääsi, katso esim. Noah Hines -kanavalta videoita joissa häädetään henkiä jotka vastaavat kokemasi ongelmia. Näin saat todellista apua tilanteeseesi, sillä ainut kuka antaa rauhan tässä maailmassa on Jeesus Kristus. Rukoilin puolestasi, Herran haltuun.

Vierailija
19/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri melskaa/tolskaa. Ihme napsauksia, silloin tällöin pauketta ja kohta taas jotain "tippuu". Tätä souvaamista aamuöisin. Kyllä on hermo pinnassa, sanoisin.

Vierailija
20/25 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tuo vainajat vierailee ei mennyt nyt ihan oikein, koska ei ne vainajia ole vaan vainajahenkiä, demoneita jotka vain esiintyy vainajina. Näiden tehtävä on aina aiheuttaa pahaa, tuhota ihminen ja lopulta viedä helvettiin. 

Johannes 10:10

The thief comes only to steal and kill and destroy; I have come that they may have life, and have it to the full. "I am the good shepherd. The good shepherd lays down his life for the sheep. The hired hand is not the shepherd who owns the sheep.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi