Säästättekö / sijoitatteko lapsilisät lapselle?
Vai käytättekö lapsen hankintoihin?
Kommentit (12)
Vierailija:
ne menevät ihan normaalitilille, mutta joka 3. vuosi laitan sivuun molemmille sen lahjaverottoman määrän 3 399.
Vaikka tili on lapsen nimellä, verottaja saattaa silti kiinnostua kun lapsesi saa rahoihin käyttöoikeuden ja vaatia koko summasta lahjaveroa.
Ja välillä vähän isompikin summa, viimeksi ostin molemille lapsille 600,- rahastoja.
Höpöhöpö. Otas vähän asioista selvää. Soita vaikka rahastoyhtiöön tai pankkiin. Ei tilillä tarvitse mitään merkintää mistään olla.
rahat menee suoraan lapsen tilille eikä niitä edes muista. tv-lupa maksetaan kyllä sieltä tililtä..mutta nyt tilillä siis jotain 1100e. lähinnä siksi säästetään että jos tulee jotain isoa, (sairaalakeikka tai jos lapselle pitää hommata jotain kallista). ei siis säästetä 18-vuotiaaksi asti vaan siihen asti kun haluaa hommata lapselle jotain oikeasti tärkeää&järkevää&kivaa. en ostele hullun kiilto silmissä merkkivaatteita lapselle joka ei merkeistä mitään tajua. okei nyt eksyin aiheesta.... jäin vähän kiehumaan kun luin aikaisempia viestiketjuja.... sorry
kolmi henkinen perhe+kissa
samoin menee joka kuukausi säästöön omalle tilille 100 ¿
Kunhan palaan töihin niin sit menee lapsien tileille heidän lapsilisät ja aina vähän muutakin rahaa.
Ja ei verottaja kyllä anakaan lapsen nimellä olevaan tiliin, jolle esim lapsilisät on meneet sano mitään. Ei ainakaan mulla puuttunut.
On aivan sama kuinka paljon lapsen tilille rahaa siirtää, siihen tiliinhän teillä on nosto-oikeus siihen asti kuin lapsi täyttää 18 v. Ja sen jälkeen ei verottaja todellaan kysele että kuinka paljon rahaa sulla on tilillä ja mistä olet ne saanut.
Tuo lahjaveron määrä on vain tuollainen. Se koskee kiinteää omaisuutta, sitä verottaja pystyy seuraamaan, ei osakkeita eikä rahastoja.
Itse olen säästänyt jo 11 vuotta lapselle ja nyt toisellekin lapselle rahastoja ja osakkeita. Lapseni saavat näistä mukavat rahat sen ensimmäisen mopon tai asunnon ostamiseen.
Olen kysynyt rahastoyhtiöstä näitä juttuja. He sanoivat todellakin että aivan vapaasti voi säästää lapsille, ei kukaan niitä kysele, koska suomessa on pankkisalaisuus. Ja vielä tuosta rajasta, se on per lahjoittaja. Jos vaikka lapsi saa 10 lahjoittajalta kerran 3 vuodessa tuon 3400 euroa, niin verottajan silmissä se on ihan ok. Vanhin poikani on saanut isoisovanhenmiltaan, isovanhemmilta ja meiltä vanhemilta asunto-osakkeen osuuksia. Joten nämäkin on ihan ok, vaikka on 6 lahjoittajaa.
Sillä ostan sitten ruokaa, vaatteita, leluja jne aina kun käyn kaupassa... välillä maksan jonkun lomamatkan ja siirtelen rahaa lasten tileille ja sijoituksiin jne.. Eli ihan elämiseen se raha menee...
JOs olisi ollut fiksu niin olisi varmaan alusta alkaen ollut fiksua laittaa lapsilisät johonkin lasten yhteiseen tilille tms -> lasten opiskeluihin, omiin asuntoihin, ajokorttiin, aútoon jne...
Mutta menemme nyt tätä rataa mihin tähänkin asti. Miehen kanssa laitamme siis omalta tililtämme lapsien tilille säännöllisesti rahaa sen verran kuin laki sallii sen enimmäisrajan.
Äitini säästi aikoinaan lapilisät minulle. Kun kotoa pois muuttaessani välit äitiin menivät lähestulkoon poikki, noiden rahojen avulla hän yritti pitää minua, aikuista tytärtään, otteissaan. Tyyliin: mietippä kenelle ne rahat oikeasti kuuluvat. Ikäänkun minun olisi pitänyt " totella" niiden vuoksi... Mitäs säästi.
ne menevät ihan normaalitilille, mutta joka 3. vuosi laitan sivuun molemmille sen lahjaverottoman määrän 3 399.