" @" MARRASMURUJEN PE-SU HÖPINÄT " @"
Kommentit (35)
Eka galluppeja:
Tupakointi: en polta. Ikinä en ole polttanut " oikeasti" , tosin seurassa olen saattanut polttaa yhden tupakan jos joku on tarjonnut. Mutta nyt lapsekkaana ei sitäkään vähää. Ikinä en vois polttaa lasten nähden tai mennä tupakalta haisevana lasten luo.
Kotityöt: Inhoan yli kaiken kuivien pyykkien viikkaamista kaappiin...
Väsymyksen merkit: Sopivan väsyneenä tyttö haukottelee ja silmät toljottaa hassusti kaukaisuuteen, kun laittaa tutin suuhun niin tyttö nukahtaa sitten minne vaan. Mutta jos tähän väsymykseen liittyy myös nälkä, niin meillä on piru irti ;) Eli sitten on turha kuvitella, että tytön saisi tissillä nukahtamaan tai että ruokailun jälkeen nukahtaisi jonnekin nätisti. Aika kovalla huudolla eka syödään ja sitten vielä kovemmalla huudolla nukahdetaan. Ikävä kyllä meillä tuo nätisti nukahtaminen ei tarkoita sitä, että nukkuisi sitten nätisti myös. Herää sisällä päiväsaikaan tunnin unien jälkeen, ulkona vaunuissa nukkuu 3-4h unet. Ja jos yöunille yrittää saada omaan sänkyyn, niin vaikka nukahtaisikin sinne niin vartin päästä herää ja millään ei saa enää sitten uudestaan nukahtamaan sinne sänkyyn, vaan syliin/kainaloon pitää päästä.
Muutenkin meillä on nyt 3 yötä ollut aika levotonta, tiedä sitten johtuuko vielä niistä hampaista, jotka ei vieläkään ole läpi tulleet, vaikka ne näkyy niin selvästi jo ikenistä! Tissiä, tuttia, taputteluja ja ties mitä kaiken yötä.
Istumisesta vielä, meillä esikoinen istui ilman tukea 6kk iästä lähtien. Samaan aikaan otettiin sitten syöttötuoli käyttöön. Puoli-istuvassa asennossa rattaissa pidettiin muistaakseni n. 5kk iästä, se johtui enemmänkin kevätilmoista :) Eli ei ollut enää niin kylmä, että vauva olisi pitänyt pitää syvällä vaunujen suojissa :) Mutta tässä istumisessa vauvat on tosiaan yksilöitä kuten kaikessa muussakin!
Mutta eipäs tässä kai tänään muuta... Tosiaan ihanaa, jos nää paukkupakkaset olis historiaa ainakin hetkeksi! Oli ihanaa kun päästiin vihdoin tänään koko perheellä ulos, meillä vain vauva on ulkoillut tuolla terassilla kovilla pakkasilla...
Marrastoive
Joelaa, teillä on varmaan meneillään sellainen tiheän imun jakso jolla vauva tilaa lisää maitoa. Meillä oli sellainen pari viikkoa sitten kun Sofia oli tasan 3 kk. Lähes viikon ajan söi hereillä ollessa melkein tunnin välein, ehdin jo miettiä pitäisikö sittenkin ne soseet aloittaa aiemmin kuin 4 kk iässä, mutta sitten imetys taas tasaantui ja nyt syöttövälit ovat 2-3 h jos hereillä, unet saattavat pidentää väliä. Eli täysimetyksellä mennään ainakin 4 kk ikään....
ihan tyhmäähän se on muiden mietteistä välittää mutta ehkä 4 kk jälkeen aloitelen joitain sosetta ihan vähän, vaikka pari teelusikallista muutamana päivänä viikossa niin voin äidilleni sanoa että olen aloittanut... vanhempieni mukaan jo 3kk ikäinen tarvitsee muuta kuin pelkkää maitoa... vaikka ei minun pitäisi heidän mietteistään välittää...
Sofia nukahtaa tutin ja rätin kanssa kiltistä sänkyynsä. Unisena kitisee, hieroo silmiä ja haukottelee... Ja kyllä minä näen sen unisuuden ihan kellostakin... jos on kulunut 2 h viimeisistä unista niin neiti on väsy.
Jos vaikka vastailis muutamaan:
Tupakointi: Poltin enemmän ja vähemmän n.10 vuotta, mutta siis mun enemmän oli n 5 savuketta/pvä. Sitte kun plussasin, niin sinä aamuna, kun testin tein, poltin vielä tupakan ja lopetin. Raskausaikana poltin vissii kahdet tai kolmet jämät. Nyt sitten viime tiistaina poltin kaverin tupakasta vähän, ja hui hitto, kun pisti pään sekaisin. Eiköhän tuo nyt sitten ole historiaa. Isäntäkin on tyytyväinen =o) (vaikkei tuo hirveesti olekaan valittanut)
Nukkumisesta: Meillä väsymyksen huomaa silmien hieromisesta j ajoskus on pientä kähinää, joka loppuu, kun laittaa tutin suuhun ja sitte noin kahden minuutin päästä ollaan jo unessa. Sitte on yleensä myös silmät ihan puolitangossa ja kun siitä vie sänkyyn, niin sinne nukahtaa. Illalla nukahtaa ilman itkuja joko meidän viereen tai omaan sönkyyn. Yleensä meidän viereen, koska nukkuu ensin vaan jonkun tunnin verran ja haluaa sitten tissiä. On näppärä syöttää, kun on siinä vieressä ja nostan sitten omaan sänkyyn, kun on syönyt.
Ennenhän meillä myös nukuttiin koko yö, mutta nyt noin viikon verran on poika herännyt syömään kahden ja neljän välillä kerran. Ei taida enää jaksaa maidolla illasta aamuun, kun on jo niin iso poika =o)
Mutta eipä tuo haittaa, kun nukahtaa heti uudestaan, kun on syönyt.
Päivällä usein nukahtaa sitteriin tai mobilen alle lattialla. Tulee ihan surkea olo, jos olen itse vaikka keittiössä ja poika leikkii olohuoneessa ja sitte kun tulen katsomaan poikaa, niin onkin nukahtanut kesken leikkien =o( Onhan se hyvä, että nukahtaa itsekseen, mutta tuntuu niin reppanalta, jos äiti ei ole huomannut toisen olevan väsynyt.
Tulipa tarinaa, ja kappas, nythän tuo vesseli on taas nukahtanut tuohon sitteriin, pitää vissii kantaa hänet sänkyyn =o)
Sitte uusi galluppi: Oletteko vieneet vauvoja jo saunaan? Meillä ollaan käyty kolme vai neljä kertaa. Siis istumassa lauteilla, ei missää kovassa kuumuudessa, niinku varmaan jokainen ymmärtää =o)
Kovasti poika tykkää siellä olla, hymyilee vaan. Suihkussakin nauttii olostaan.
Meil on tapana, kun on sauna päivä, niin kylvetetään poika samalla ja jos kumoikaan vanhemmista ei ole ehtinyt saunoa ja peseytyä ennen kun poika olis jo valmis, niin sitten Vili istuu pyyhkeeseen ja peittoon käärittynä sitterissä pesuhuoneessa, niin kauan kun jompi kumpi meistä on peseytynyt. Hauskaa oli Vilillä tänäänkin, kun pesuhuonessa on kaikkia jänniä ääniä.
Mutta nyt lopettelen tämän romaanin ja vien ton poitsun sänkyynsä nukkumaan.
Hyvää yötä muillekin muruille ja murujen perheille =o)
Annitanni80
Joelaa: Meillä Helmiina syö myös melkein 1-2 tunnin välein,jopa öisin vaikka on viikon vanhasta nukkunut lähes kaikki yöt läpeensä.Pari päivää olen ollut ihmeissäni mutta muistin kakkosen tehneen samoin 3kk ikäisenä..ja meidän neiti täytti 3kk kaksi päivää sitten.Toivottavasti ei tule tavaksi neidillä tuo yösyöminen :)
Kotitöistä ja siivouksesta en tykkää mutta pakollista touhua päivittäin.
Tupakasta,en polta (astma) mutta mies minunkin puolesta.
Mitähän muuta oli? Pää on vähän laho kun kaksi viikkoa sairasteltu flunssaa.Oli ollut täällä monella muullakin.Meidän pikkuneiti inhoaa jo yskänlääkettä ja sylkee vauhdilla ulos..saa nähdä miten rotarokotteen kanssa käy kun suuhun laitetaan.
Onko " Come Clarity" kirjoitellut,kiva olisi kuulla Ranskan kuulumisia!
Monellako lähtee hiukset päästä?Aamulla kun herää on tyyny täynnä hiuksia ja lattialta saa imuroida jatkuvasti.On ollut joka kerta sama juttu parin-kolmen kuukauden kuluttua synnytyksestä.Taitaa olla imetyksen haittapuolia vai onko joku vitamiinin puute?
Meillä on noita tiheän imun kausia ollu myös, olisko edellinen ollut juuri silloin 3kk iän kieppeillä? Silloin sai olla koko ajan imettämässä, mutta vajaassa viikossa meni ohi. Nyt kun tyttö on 4kk niin parin tunnin välein suurin piirtein hän syö, paitsi päivällä nukkuu yhdet 4h (joskus jopa 5h) unet ja yön tilannetta en oikein edes tiedä, kun tyttö nukkuu vieressä.
Ihanaa kun paistaa aurinko,on mielikin heti paljon virkeempi=)!
SAUNOMISESTA: Meillä ei poitsu vielä oo saunonu,ollaan aateltu että se rasittaa sydäntä liikaa jotan katotaan leikkauksen jälkeen.
EFFICA: Ei oo vielä leikkauspäivä selvinny,ens vkolla tulee joku ylilääkäri töihin ja se kattoo niitä leikkausaikoja,joten puhelin soittoo ootellessa=)!
Mua rupes häiritteen...tuli perjantaina pojan epikriisit sairaalasta,kun mä toimitan ne vakuutusyhtiölle (vak.hakemusta varten) ja siinä oli mm. näin... " synnytys 38+4 rv:n jälkeen...lapsivesi tavallista, hartioiden ulosautto vaikea,takaraivotarjonta... Ajoittaista narinaa (?)..." Miksei ketään puhunu mulle, että mistä se johtu että mä repesin niin pahasti???
Oli kyllä muutenkin aika järkkyä luettavaa (vaikken ihan kaikkea ymmärtäny), kun ymmärsi että kuinka huonossa kunnossa toi pikkumies oikeesti oli sillon vuoden alussa...=(...
Mutta onnex nyt jakselee muuten tosi kivasti ja kehittyy päivä päivältä=)! Nyt on muutaman päivän kieppunut kyljeltä toiselle lattialla ollessaan,saas nähdä koska mennään ympäri!
On muuten aika hassu toi pikkunen...muutamana aamuna on tosiaan syönyt n.klo 06 ja sitten pullolle simahtanut,no mies on herännyt n.klo 07 ja käynyt kattomassa poikaa(nukkuu siis omassa huoneessaan) ja siellä tää on ollut ihan rauhassa ja kattellu ympärilleen=)! Herättää äitinsä vasta n.klo 08...aika hassua...=)!
Mutta nyt pikkumiehelle sapuskaa ja sitte ulos=)!
Tiitiäinen78 ja nauravainen poitsu=)!
Mulla lähtee tukkaa ja paljon! Aina jos haroo hiuksia, niin niitä jää kouraan vaikka kuinka monta. Ei nyt sentään ihan tuppoja lähde, mut paljo kumminkin! Aamulla kävin suihkusssa, ja kun tukkaa kuivasin, niin pyyhe oli ihan hiuksissa, samoin kuin sitten lattiakaivokin... Vähän rasittavaa. Onneks mulla on kuitenkin paksu tukka, niin en heti kaljuunnu. :) Mut tosiaan ärsyttävää, kun niitä hiuksia on sitten joka paikassa. Monta kertaa päivässä joutuu pelastaan niitä pojan käsistäkin, ettei se vie niitä sitten suuhun.
Ei oo poikaa vielä tosiaankaan saunotettu. Luultavasti menee vielä monta kuukautta, ennekö lähetään sen kanssa saunaan. Kun omaa saunaa ei ole, vain taloyhtiön sauna tuolla kellarissa...
Vielä galluppeja... En polta (joskus nuorena kokeillut), kun on tuo astma. Siinä suuri syy, etten ravintoloissakaan viihdy... Mies poltti vielä muutama vuosi sitten, mutta lopetti. Ei tosin polttanut silloinkaan kuin muutaman päivässä, mutta kuitenkin.
SAUNOMISESTA: On käyty saunassa ja tykkää. Siis alalauteilla. Molemmat pojatkin aloittivat saunomisen 3kk iässä, kun vauvauintiin mentiin. Siellähän lämmitellään saunassa uinnin jälkeen. Mutta siis kunnon löylyihin ja tosi kuumaan saunaan en veisi. Ja tietty sitten katotaan, ettei tule kylmä pesun jälkeen. Meilläkin taloyhtiön sauna, joten kerran viikkoon peseytyy neitisemme. On myös tosi kuivakkaa sorttia, joten ei montaa kertaa viikossa lutrailla.
SYÖMISESTÄ: Luulisin myös JOELAA, että teillä tiheän syönnin kausi. Lisätilausta maidolle. Sanoisin, että rinnat tottuu, sillä minulla myös vähentynyt maidon suihkuaminen ja liivinsuojien kastuminen. Joka kerta käynyt näin ja aina on vauvat kasvaneet ja maitoa saaneet. Siksi en asiasta huolestu. Ja vaikka välillä tuntuu, että imetään ½-1tunnin välein, niin se on ohimenevää. Tosin edelleenkään Tiiti ei syö niin usein kuin veljensä ja silti on reippaasti maitomakkaroita :-O
Täällä yrittää taas uusi flunssa kotiutua meille :( Itse olen kuin jyränallejäänyt, vaikkei kuumetta liiemmin olekaan (harvemmin on). Toivottavasti pienet säästyvät. Ulos en viikonlopun aikana ole jaksanut... :-(
Meilläkin tyttö saattaa herätä aamusta itsekseen seurustelemaan ja on sitten niin aurinkoa, kun häntä menee katsomaan :-) Ja muutenkin viihtyy hyvin itsekseen, kun hänelle sopii. Sitten on kyllä aikoja, kun haluaa olla vain sylissä ja toiminnan keskellä.
Nyt on taas mentävä...
TalviSalama
Kauheasti juttuja ollut kun on vaan lukemassa käynyt, eikä ehtinyt kommentoida... Josko jotain muistaisin.
Täysimetetty Sinna 3,5kk syö päivisin parin tunnin välein, yöllä välillä taukoa on 7-8h, mutta yleisimmin syö ennen yhdeksää (eli ennen nukahtamista), sit kahden-kolmen kieppeillä, kuuden maissa ja kahdeksalta (noustaan ylös). Mut rytmit vaihtelee jonkin verran vielä eikä se haittaa. Suurinpiirtein samanlaisia on päivät kuitenkin, joten tietty ennustettavuus meidän elämässä on. Väsymyksen näen kellosta sekä tytön käninästä ja pään hankauksesta. Nukahtaa omaan sänkyynsä helposti, joskus parilla tutin laitolla, joskus tarttee käydä useammin.
Istumisesta. Kuten jo todettukin, niin kukin on oma yksilönsä tässäkin asiassa. Noin puolivuotiaana sais alkaa istuttaan tuettuna, mutta sylissä toki jo aiemmin. Kunhan ei koko painollaan anna olla lantionsa päällä vielä. Meillä ainakin Sinna punkee kamalasti istumaan sylissä ja on vielä aika kippurassa, oten annan hänen olla pystyssä mutta tuen kyl kovasti joka puolelta ja kannattelen kainaloista... Itselle rankkaa mut neiti ei enää selällään viihdy. Onneksi sit vastapainoksi viihtyy aika hyvin lattialla. Jossa ei kyllä paljoa vielä liiku. ;)
Meillä jäi kolmen kuukauden neuvola välistä sairastelun (flunssan) takia. Seuraava aika saatiin sit vasta päivää vaille neljän kuukauden ikää. Reippaasti tyty on kasvanut, mutta samalla allergiaepäilyt jyllää, ja olenkin maidottomalla, munattomalla ja pähkinättömällä. Viime viikolla söin piirakkaa missä oli munaa, ja yhden pullan missä oli mantelia päällä. Nyt on tytön naama aika kaunis ? ;) ? Ja ihottumalänttejä käsivarsissa ja jaloissa sekä olkapäissä. Tämä imetysdieettaaminen on inhottavaa ja aika hankalaa kun koskaan et tiedä mistä vauvelin oireet johtuu. Ja vältätkö kenties turhaan esim. maitoa. Ja meidän lääkärin mielestä näin vähäisten oireiden ollessa kyseessä ei lisätutkimuksi tarvita, varsinkaan kun tämä on jo kolmas allergikkomme. Pyh!
Sairasteluista puheenollen meillä (niinkuin monillam uillakin) on jyllännyt ensin se flunssa ja sit perään oksennustauti. Esikoinen oksensi viikko sit, minä to-pe yönä, keskimmäinen viime yön ja isäntä makaa nyt taudin kourissa. Tuon keskimmäisen kans oli aika hankalaa kun hän ei osaa viel ilmottaa millon tulee, vaan se vaan tulee. Tällä pojalla on pitkät, lapaluiden alle asti ulottuvat hiukset, ja niitä sit yöllä pariin otteeseen pestiin kun olivat ihan siinä itessään. Ja illalla kylvetin pienen miehen ihan puhtaaksi. No, onneksi ei enää ole oksennellut. Ja toistaiseksi ainakin Sinna on välttynyt taudilta, paitsi kyllä hänelläkin oli ripulintapaista.
Siitä puheenollen: onko kenenkään vauva tehnyt aivan tummanvihreää, kuusenneulasen väristä kakkaa? Meillä sellaista oli perjantai-aamuna vaippa täynnä. Oli aika hurjan näköistä. Mutta onneksi jo normalisoitunut, niin ei äippä huolehdi turhia. Neuvoöasta sanoivat sen voivan liittyä kasvupyrähdykseen ?! Minusta koko eitin elämä on ollut yhtä kasvupyrähdystä, joten jos siitä on kyse niin mitähän ne neuvolan mitat mahtavat ensi kerran näyttää? ;)
Mut nyt en muista muuta ja alkaa hartiaan ottamaan tämä näpytys, joten...
Ps. Onko kukaan kuullut Mekku85:sta? Olikohan tuo numero oikein..? Eikös hän ollut ainkain yksi rakentajista...?
Piti tulla pikaisesti kommentoimaan... Meilläkin neiti juuri tällä hetkellä naamaltaan punoittava, kuiva, *rupinen*, karstainen... ja iho muutenkin kauttaaltaan huononee koko ajan. Kuivia plänttejä tulee jatkuvasti. No, leuanalus nyt on varmasti kuiva ja punoittava ihan vaan kuolan takia, mutta hartiat, selkä kyynärpäät, taipeet... Ei tuo kovasti huutele, mutta silti epäilyttää. Meillä kanssa esikoisella oli todettuja allergioita ja kakkosella epäiltyjä. Nyt kyllä molemmat vetelee ruokia aika monipuolisesti, mutta silti uskon, ettei kaikki ainakaan suurissa määrin sovi. Mutta tämän neidin kanssa en ole (taaskaan) varma. Millään dieetillä en ole, kun tosiaan oireet niin pieniä. Ja kakkosenkin kanssa helpotti ennen kuin kunnolla saatiin mistään selvyyttä. Voisihan sitä kokeilla maidotonta&munatonta, mutta jos välttää turhaan, kun nuo iho-oireet nyt voi tulla melkein mistä vaan...
Meillä tämä täysimetetty neiti vetelee tisua keskimäärin 2-4 tunnin välein. Illalla saattaa olla tunnin välein pari syöntiä. Kuitenkin yölläkin on nyt ollut sellainen rytmi, että syö yhdeksältä, yhdeltä, viideltä ja sitten aamulla joskus 7-8 aikaan. Eli ei sen pitempiä unia. Pitäisi varmaan yrittää tuttiharhautusta...
Nyt nuo pojat kuriin, tai huusholli repeää... tai jompikumpi huutaa ihan kohta :-/
TalviSalama
Palailtiin hiihtolomalta monta pinoa oli lukematta ja ne nyt lueskelin läpi Veetin mentyä nukkumaan. Isommat katsoo tuolla tanssii tähtien kanssa ja kuulemma haluavat sen katsoa loppuun ennen iltatoimia. Pitäisi vaan alkaa taas tottumaan ja arkeen ja nukkumaanmeno aikoihin joista lomalla nyt vähän joustettu tietty.
Täällä oli pelottava lukea kun pikkuiset joillakin olleet niin kipeinä tietty unohdin nimimerkin vaikka sen mieleeni panin.
Swehina on tehnyt meille upean listan, kiitos ja kiva kun palailit palstoille vähän sua jo kaivattiinkin. Päivitän omat tietoni listaan kun ollaan keskiviikkona käyty 3 kk neuvolassa.
G:t olen tupakoinut noin 10v. Ekan raskauden aikana en pystynyt kokonaan lopettamaan vaan vähensin rutkasti, en esim polttanut töissä koskaan. Vauvan synnyttyä tupakka jäi kun itsestään imetysajaksi. Imetyksen loputtua saatoin polttaa silloin tällöin muutaman lähinnä seuran vuoksi esim kylässä mutta kun aloin odottamaan toista lastani loppui polttaminen kokonaan ja nyt helposti, sen jälkeen en edes ole maistanut, eli polttamatta nyt n 7 vuotta. Kurja tapa mutta vaikea siitä on luopua aikaisemminkin yritin lakkoa mutta huonoin tuloksin.
Vauvan väsymyksen minäkin huomaan kellosta se pari tuntia on meilläkin aikas maksimi ja kitinästä myös. Nukahtaa parhaiten sänkyyn tai vaunuihin (sisälläkin) tutin ja rätin kera itsekseen.
Minä teen yleensä kotitöitä mielelläni, tykkään kun on siistiä ym. pyykki on minunkin inhoni, kyllähän minä pesen ja kuivumaankin ripustan mutta kun joku sitten viikkaisi ja veisi kaappiin.
Maidon riittämisestä ja syöttöväleistä. Meidän täysimetetty syö noin 2-3 tunnin välein (kai) en kauheesti seuraa, nyt on noin viikon ajan jättänyt yhden yösyötön pois nukkuen noin klo 21-05 välisen ajan heräämättä. Iltaisin joskus tankkaa tiheämmin. Minä uskon myös että (taas unohdin nim.merk) teillä on kysymys juuri sellaisesta tiheän imun kaudesta, maidon määrähän ei vähene eikä hiivu noin vain jollei sitten vähennä imetystä jostain syystä radikaalisti. Maitomäärä siis pysyy ennallaan vauva vain tarvitsee kasvaessaan ehkä hieman enemmän ja " tilaa" tosiaan lisää tiheällä imullaan ja tissien (hitaat) koneistot alkaa tuottamaan lisää syöttövälit saattavat taas pidentyä. Se että maitoa ei enää valu taikka liivin suojia ei tarvitse on myös täysin normaalia ja liittyy juuri siihen maitomäärien tasaantumiseen ja myöskään rintojen koolla ei ole mitään merkitystä. Olen pienirintainen itsekkin ja kolme (kohta) vauvaa olen täysimettänyt hienosti.
Häviääköhän teksti taas kun poikkesin välillä laittamaan isoja lapsia nukkumaan.
silvain ja veepukka ja muut
Meillä alko hiihtoloma kurjissa merkeissä: keskimmäisellä on korkea kuume, nuha ja yskä...olisikohan sitä A-virusta? Esikoisella taas korvaongelmia. Koko viikonloppu on ollut ihan yhtä tuskaa. Korvatulehduksesta ei ole kyse, vaan siitä, että korvien ilmastointiputket ovat irronneet ja alkoivat toden teolla haitata korvakäytävässä. Laitoin korvalääkärin ohjeen mukaan Remowax-tippoja ja siitäpä syntyi ihan hirveä kipu ja kirvely korvassa. Kuulokin katosi hetkeksi ja tyttö käveli kumarassa kivun vuoksi. Onneksi pääsemme huomenna lääkäriin, josko hän saisi ne putket irrotettua siitä kiteytyneestä vaikusta. Särkylääkettä olen antanut, eipä tässä ole muuta voinut tehdä.
Vauva on onneksi vielä terveenä ja on nukkunutkin tänään paremmin kuin viikonloppuisin yleensä. Toivottavasti unta riittää vielä yöksikin :-)
G: Olemme pari kertaa ottaneet vauvan saunaan lämmittelemään kylvyn jälkeen. Ei ole pahakseen pistänyt ;-)
Iho tällä meidän kolmannella on kuin samettia ja olenkin uskaltanut kylvettää häntä joka toinen päivä (puklaa paljon ja haisee sen mukaisesti)...noilla meidän vanhemmilla lapsilla onkin molemmilla tosi atooppinen iho ja välillä se on ihan rikki, jollei ole muistanut rasvailla.
Maidon riittävyydestä: Kaipa se riittää. Neiti syö päivällä 3h välein, mutta iltaa kohden suorastaan asuu tissillä. Yöllä ei syödä kuin kerran ja sekin aamukuudelta...eli ei voi sanoa yösyömiseksi :-) Rinnat ovat minullakin iltaisin kuin tyhjät pussukat, mutta kaipa niistä jotain irtoaa, kun tyttö nukkuu noin hyvin ;-)
Jaasa: Meillä poika kakkasi aikoinaan ihan myrkynvihreää kakkaa, joka haisi ihan hirveälle. Poika itkikin ihan hiestä märkänä selkä kaarella kaiket illat... Liittyi suolistoperäiseen maitoallergiaan. Tuolloin oli siis jo korvikkeet meillä käytössä ja pojalla ikää 3½kk.
Meillä on myös tyttö kuin aurinko aina herätessään ja tykkää heräillä rauhassa sängyssään. Hihkuu siellä ihan itsekseen ja ihailee mobileaan. Kun joku tulee hakemaan pois, saa häneltä osakseen valloittavan hymyn ja neiti meinaa ihan nahoistaan irrota :-)
swehina: Ihan mahdollistahan se on, että olisit raskaana...täällä ollaan vähän samoissa tunnelmissa, vaikka olisihan se tosiaan hieno juttu.
Jätimme ehkäisyn kokonaan pois muutama viikko sitten kun satuimme rakastelun päätteeksi nukahtamaan sylikkäin...ei ole vieläkään kondomia löytynyt...missä lienee ;-)? totesimme, että kumien kanssa plärääminen ei ole meitä varten ja nyt olemme sillä kannalla, että tulee jos on tullakseen.
-Kiitos muuten kasvulistan tekemisestä!
Nyt pitää lopettaa ja mennä lääkitsemään muksut...
Kanelisokeri
Allergiaepäilyt ovat juu inhottavia, kun tässä vaiheessa ei oikein voi tietää mistä ne johtuu. Aiemmat lapset ovat reagoineet pelkästään ihollaan, mutta jos neiti alkaa enempi vihreitä kakkoja tekeen, niin reagoi sit ilm. ihollaan ja suolistollaan. Meilläkään tyty ei turhia itkeskele, eikä pojatkaan vauvoina. Olisikohan yksityisellä käynnistä mitään hyötyä? Saisikohan ne mitään selville?
Nyt nukkumaan, mahatauti verottaa edelleen voimia vaikka toissayönä puklasin. Toivottavasti ensi yönä ei kukaan oksenna. Nukuttiin tänään lasten kans piiitkät päiksyt kun viime yö meni aikas huonosti. Öitä!
Minkälaiset syöttövälit on teillä jotka vielä täysimetätte? Kun täällä välillä tankataan jopa tunnin välein! Et kai se on normaalia? Mä vaan mietin, et voisko olla, et maitoo ei tuu enää tarpeeks ison miehen tarpeita tyydyttämään? Entäs vaikuttaako rintojen koko maidon tuotantoon? Muistelin kuulleeni, että ei, mutta kaikkee tyhmää sitä tosiaan tulee mietittyä! :) Meinaten vaan, kun mulla on alunperin A-kupin tisut, jotka tosin paisu noin pari kokoo isommaks tän raskauden ja imetyksen myötä... Aikasemmin mulla myös päivittäin kastu liivinsuojukset montakin kertaa, mutta enää ei kastu oikeastaan yhtään! Vai olisko se maidontuotanto sit vaan niin tasaantunut.. Tossa yks yö, kun jätkä nukku jopa viis tuntia putkeen ja siihen perään vielä kolme tuntia, niin sillon oli toinen tissi aika pinkeenä maidosta, kun sillon yöllä herätessään söi vaan toisesta tissistä. Eli kyllä sitä maitoa tulee, mutta kysymys herää, et tuleeko tosiaan enää tarpeeks ton miehen tarpeisiin.
Siis oikeastaan kysymys voisi olla myös, että mistä sen huomaa, kun maidontulo alkaa hiipua / maitoa tulee, mutta ei riittävästi?
Yöt on nukuttu ihan ok, välillä syö useammin, välillä voi tosiaan nukkua jonkun 4-5 tuntiakin putkeen.
KOTITÖISTÄ: Mua ei jaksa siivoominen kiinnostaa... Lattioiden luuttuaminen on mulla se ei mukava homma, siispä mies hoitaa sen! :) Se jopa jaksaa valittaa, jos oon joutunu peseen lattiat (mies esim. ei kotona, jos siivoan) en kuulemma osaa... :) Pölyjen pyyhkiminen on toisaalta ihan kivaakin, kun siinä kans hyvin näkee sen työnsä jäljen, mut jostain syystä ei vaan tuu pyyhittyä kovinkaan usein... :) Keittiö on semmonen minkä pyrin pitään siistinä. Eilen just tulikin siivottua roskakaappi, johan se olikin likanen. Niin ja yks mikä on päässy unholaan on liesituulettimen suodatin! Se on varmaan ihan hirveessä kunnossa... Pitäs ottaa se tässä joku päivä asiaks. Ja hellaakin pitäs siirtää, ties mitä sielläkin jo kasvaa...
joelaa ja Niklas (päikkäreillä ulkona)