Roskamainen kipu silmässä ja välillä silmän takana
Roskamainen kipu silmässä ja välillä hermokipu silmän takana. Ei kuitenkaan näkömuutoksia. Voiko tämä olla näköhermon tulehdusta vai voiko olla jotain muuta? Voiko tällaista olla muussa kuin ms-taudissa? Myös randomia lihasnykinää ja eri lihasten kramppaamista. Käden puutumista välillä yöllä, mutta asentomuutos palauttaa tunnon heti. Ei muita puutumisia. Satunnaisia kylmiä pistetuntemuksia sekunnin ajan.
Ei havaittavissa lihassurkastumia, tasapaino hyvä, hemoglobiini aavistuksen yli normin, kalsium ok, tulehdusarvot ei koholla, kilpirauhas-, maksa-, munuaisarvot normaalit, tumavasta-aineet ei koholla, ruokavalio normi ja täydennetty magnesiumilla ja monivitamiinilla.
Kommentit (32)
Voisko olla ihan vaan kuivasilmäisyyttä? Apteekista saa ilman reseptiä kostutustippoja.
Kuivasilmäisyys aiheuttaa roskan tunnetta silmässä, kipu voi olla jopa lamauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla ihan vaan kuivasilmäisyyttä? Apteekista saa ilman reseptiä kostutustippoja.
Kuivasilmäisyys aiheuttaa roskan tunnetta silmässä, kipu voi olla jopa lamauttavaa.
Tuntuuko se välillä myös silmän takana? Siis aivoissa?
MS-tautiin liittyvä näköhermotulehdus ei oireile silmätulehduksena, vaan näön osittaisena sumentumisena. Voi tuo kyllä olla esimerkiksi iriitti, tai jokin muu vakavampi silmätulehdus. Menisin kyllä sinuna lääkäriin, eivät parane itsestään.
Olet siis käynyt lääkärissä. Kannattaa varmasti pysyä lääkärikontaktissa.
Vierailija kirjoitti:
TIA -kohtausta enteilee.
Ei mielestäni sovi.
Menisin itse yleislääkärin kautta neurolle noilla oireilla. Nykyään MSään tosi tehokkaita ja hyviä lääkkeitä että ei enää niin paha kuin aiempina vuosikymmeninä.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis käynyt lääkärissä. Kannattaa varmasti pysyä lääkärikontaktissa.
Joudun odottamaan seuraavaa tapaamista suht pitkään, koska ko. lääkärille on hyvin vähän aikoja tarjolla. Muuten tietysti menisin heti.
Terve, tässä vauvapalstan päivystävä lääkäri. Suosittelen, että varaat ajan ihan livelääkärille. Oireidesi perusteella en uskalla nyt etädiagnoosia antaa!
Voi olla ihan mitä vaan. Jotain vakavaa ja vaarallista, tai sitten melko harmitonta. Tutkimalla vain selviää, mistä kyse.
Olen käyttänyt tyrniöljykapseleita ja se on auttanut kuiviin silmiin. Iriitin hoitoon käytetty kortisonia on ollut ikävä käyttää ennestään kuivaan silmään. Podettuani iriittejä tunnistan oireista heti, kun se ilmoittautuu 🥴
Toivottavasti pääset oireiden jäljille ja tervehdyt 💚
Ms tauti oireilee alussa samalla tavalla
Onko niin, että kyseessä ei voi olla minkääntasoinen näköhermon tulehdus niin kauan kuin näköoireita ei ole? Vai voiko olla tuo myös ilman näköoireita lievänä?
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt tyrniöljykapseleita ja se on auttanut kuiviin silmiin. Iriitin hoitoon käytetty kortisonia on ollut ikävä käyttää ennestään kuivaan silmään. Podettuani iriittejä tunnistan oireista heti, kun se ilmoittautuu 🥴
Toivottavasti pääset oireiden jäljille ja tervehdyt 💚
Samoin. Tervehdy sinäkin.
En tiedä onko miten yleinen oire, mutta minulla reikä verkkokalvossa oireili tuollaisena roskan tunteena. En muista että juuri mitään näköoireita olisi ollut, mutta toisaalta olen muutenkin tosi likinäköinen ja migreeneihin taipuvainen, niin ehkä en olisi huomannutkaan. Se korjattiin laserleikkauksella eikä ole tullut takaisin.
Mutta tosiaan, lievemmästä päästä samanlaista roskan tunnetta tulee myös ihan silmien kuivumisesta. Se tosiaan ainakin minulla tuntuu "koko silmässä", siis ihan kuin takanakin olisi roska.
Ensiavuksi silmävoidetta tai geeliä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko miten yleinen oire, mutta minulla reikä verkkokalvossa oireili tuollaisena roskan tunteena. En muista että juuri mitään näköoireita olisi ollut, mutta toisaalta olen muutenkin tosi likinäköinen ja migreeneihin taipuvainen, niin ehkä en olisi huomannutkaan. Se korjattiin laserleikkauksella eikä ole tullut takaisin.
Mutta tosiaan, lievemmästä päästä samanlaista roskan tunnetta tulee myös ihan silmien kuivumisesta. Se tosiaan ainakin minulla tuntuu "koko silmässä", siis ihan kuin takanakin olisi roska.
Okei. Oletuksena nyt kuitenkin, että minulla jotain aivoperäistä johtuen noista muista oireista. Tämä silmäasia ei ole ollut ns. koko ajan vaan tullut nyt. Tiedän että ms oireilee näin alussa. Mutta voiko olla jotain muuta ehkä? Minulle on nyt aika iso taakka tuo, että joudun odottelemaan lääkärille pääsyä. En pysty olemaan ajattelematta tätä.
Ap taitaa pelätä ms-tautia, ei kuulosta siltä.
TIA -kohtausta enteilee.