Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotste irti hellan levyistä? Apua?

Vierailija
27.11.2024 |

Miten saan ruosteet irti vanhasta (valurauta?) hellan levystä? Asun vuokralla ja liesi varmaan 70-luvulta, mutta olisi mukava saada ne kuntoon itse käyttöön.

Kommentit (7)

Vierailija
2/7 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon edellisen puhdistusvinkin lisäksi hellan levyjen käsittely Ferro liesimustalla,sitä saa esim K raudasta ja Puuilosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai mikään estä käyttämästä hiekkapaperiakaan, jos itse rautalevy on ruosteessa. Älä silti raavi emalia. Hiukan epäilen lähteekö puhdustusaineilla, kun ei ole likaa. 

Vierailija
4/7 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saippuavillalla hankaat. Sitä ennen pehmität likaa ja ruostettä uunin puhdistusaineella ja kelmulla pari tuntia. 

Vierailija
5/7 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pata Pata toimii.

Vierailija
6/7 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin etikkaa ja vaikka tiskiainetta ja hankaisin pata padalla tai muulla vastaavalla sienellä. Nopea huuhtominen, koska etikka kyllä poistaa ruostetta, mutta myös altistaa metallia ruostumiselle, eli se pitää huuhtoa nopeasti pois. Tämän jälkeen talouspaperiin öljyä, ja sillä ohut pinta levylle. Ikkuna auki ja levy päälle. Kun savu hälvenee voi sivellä ohuelti lisää öljyä. Tarkoituksena tehdä levyyn samanlainen suojaava pinta kun valurautapannuissa. Ja siis ei paljon sitä öljyä, ettei pala koko talo.

Vierailija
7/7 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieden lämmityksen jälkeen, lieden ollessa kädenlämpöinen, kaada hellalevyyn ruokaöljyä, levitä ja anna olla seuraavaan lämmityskertaan asti. Ennen lämmitystä pyyhi öljyä pois niin paljon kuin lähtee voipaperilla.