Siis mitĂ€ ketkua #&&@% đȘđŁ Pyjamat maksaa jo jotain 50-80 âŹ!!!
Ei missÀÀn laatukaupassa vaan jotain LindexiÀ, Cubus ym.
Milloin nĂ€istĂ€ nĂ€in kalliita on tullut? đŹ
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
SiinÀ vaiheessa, kun ihmisille on tÀytynyt palkankorotuksetkin maksaa.
Ei mulle ole mitÀÀn tullut đ
NiinpÀ, samaa mietin. SÀhkö kallistui niin huomattiin hyvÀ markkinarako ja alettiin ahneiksi.
Nuku alasti niinkuin normaalit aikuiset. SÀÀstyy rahat.
No jos mietit mitÀ maksaa niiden materiaalien tuotanto pellosta kankaaksi ja sitten ompelijan koulutus ja työ, kuljetus jne niin ihan kÀypÀ hinta on. HyvÀkin ettÀ hinnat nousee, niin loppuu se ylikuluttaminen. Kuinka usein pyjama pitÀÀ edes aikuisen vaihtaa? Kotonahan sitÀ lÀhinnÀ pidetÀÀn, niin voi olla reikiÀkin tai tahroja ilman ettÀ tarvitsee heti uutta ostaa.
PitÀkööt tunkkinsa. MÀ haen kangasta ja ompelen ite.
Vierailija kirjoitti:
Nuku alasti niinkuin normaalit aikuiset. SÀÀstyy rahat.
Ei voi. Kuumat aallot. Menee sÀnky vesisÀngyksi.
Vierailija kirjoitti:
No jos mietit mitÀ maksaa niiden materiaalien tuotanto pellosta kankaaksi ja sitten ompelijan koulutus ja työ, kuljetus jne niin ihan kÀypÀ hinta on. HyvÀkin ettÀ hinnat nousee, niin loppuu se ylikuluttaminen. Kuinka usein pyjama pitÀÀ edes aikuisen vaihtaa? Kotonahan sitÀ lÀhinnÀ pidetÀÀn, niin voi olla reikiÀkin tai tahroja ilman ettÀ tarvitsee heti uutta ostaa.
Joo joo, kiinalaistehtaan ompelija saa varmaan 20 snt per pyjama.
Vierailija kirjoitti:
Tilaan Amazonista tai Temusta
Tilaa nyt edes joltain eurooppalaiselta mieluummin. Esim. Bonprix on ihan edullinen.
Puuvillan hinta vain nousee siksi, ettÀ se on vesisyöppö kasvi ja maapallolla tuotetaan 10 miljardia vaatekappaletta vuodessa. Suurin osa kierrÀtyskelpoisesta tekstiilijÀtteestÀ jÀÀ kierrÀttÀmÀttÀ. KierrÀtettyÀ puuvillaa on vaikea löytÀÀ ja toiseksi se on myös hintavaa.
Vaikka pyjaman tekisi polyesterista, tulee sille hintaa ainakin tehtaan osalta yhtÀ paljon saumojen ompelun, tukikankaiden ja erityisommelelementtien vuoksi. Sen lisÀksi kuminauha ja vyötÀrönauha. Viimeistely, pakkaus ja lajitelmien pakkaus.
Itse nukun ohuissa collareissa, jotka ostin kirpparilta1 eurolla ja 5 euron t-paidassa. Kotivaatteet on muutenkin aina vÀhÀn nuhjuisempia, niissÀ uskaltaa kokata eikÀ haittaa vaikka menisi rikki, kun en vielÀ toistaiseksi missÀÀn kartanossa elele palvelijoiden kanssa. Ja vaikka elÀisin kartanossa mulla olisi varmaan siellÀkin collarit, koska mulla on aina kylmÀ.
Silkkipyjamat löytyy myös, mutta kun asutaan tÀÀllÀ kylmÀssÀ Suomessa en tarkene niissÀ hillua.
Nuo on vielĂ€ edullisia. Tervetuloa herkkĂ€ihoisen maailmaan jossa mm. vaatteen materiaalilla on todellakin vĂ€liĂ€. NimimerkillĂ€ pelkĂ€t olo/yöhousut (chambres) 125⏠đ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa nyt edes joltain eurooppalaiselta mieluummin. Esim. Bonprix on ihan edullinen.
Ei niitÀ Euroopassa tehdÀ.
Nukuin vuosia nukkantuneissa teepaidoissa. Sitten tapasin avopuolisoni ja lopetin niiden kÀyttÀmisen. Ostan Tokmannilta ja se kestÀÀ Pari v.
Ne vanhat teepaidat, ompelin niistÀ alushousuja. Löysin kirppikseltÀ sopivaa kuminauhaa ja hain muutaman teepaidan kierrÀtyskeskuksen ilmaisosastolta. Luottokaava kÀytössÄ, kuminauhapaketista tuli n 20 kpl. Olen jo leikannut seuraavan satsin valmiiksi, kuminauhaa vain odotan.
Ei noin paljon maksanut, löysin Tokmannilta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta laatu on edelleenkin sitÀ samaa kuin siinÀ parinkympin vaatteessa. ReiÀt ilmaantuu alta aikayksikön ja kyllÀ ne tahrat pestÀÀn, ei sen takia vaihdeta.
Esim miesten pyjaman housuista saisi halvempia, jos niistÀ jÀtetettÀisi taskut pois. En ymmÀrrÀ, miksi muutamassa vuodessa tÀmÀ ilmiö on yleistynyt. MikÀ tarkoitus taskuilla on? Pesun jÀlkeen kuivuminenkin kestÀÀ paljon kauemmin, kun ne paksut taskut ovat kauan mÀrkinÀ.
Ompelen itsekin ja olen pyjamiakin ommellut ja kyllĂ€ se taskujen tekeminen lisÀÀ työvaiheita aika paljon.đ
Tokmanni, Ellos, Citymarket, Prisma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitÀ Euroopassa tehdÀ.
Mun paita oli ommeltu Portugalissa.
Mut joo, vaikka ois Kiinasta niin eurooppalainen firma on vastuussa myrkyttömuudestÀ jne. eli siten turvallisempi kuin Temu.
SiinÀ vaiheessa, kun ihmisille on tÀytynyt palkankorotuksetkin maksaa.