Siis, mitä eihän nämä Kelalaiset joudu jouluna 24-26.12. olemaan töissä?
Vuosilomat on ihan erikseen ja niistä ja niiden ajankohdasta päättää aina työnantaja. Itsekin olen sellaisella alalla, ettei noiden pyhien lisäksi lomapäivä saa, mutta sitten kun sesonki on ohi, niin toki lomaillaan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6a003b2d-27c9-42fd-b5a0-a613f5ded85b
Kommentit (10)
Käsittääkseni Kela on "töissä" 24/7, koska esim. Kela-taksi päätökset tehdään tapauskohtaisesti tilauskeskusessa, muussa tapausessa asiakas maksaa norm taksimaksut. Pelkkä lääkärintodistus ei vielä oikeuta Kela-taksiin, vaan tarvitaan päätös. Lisäksi Kelan viranomaispäätökset.
Eivät tietenkään tee töitä joulunpyhinä, mutta monet perheelliset ottavat lomapäiviä silloin kun lapsetkin ovat lomalla koulusta. Pisimmillään vanhempienkin joululoma alkaa joulua edeltävällä viikolla ja jatkuu loppiaisen yli. Ja tukihakemusten käsittely seisoo. Siitähän tässä on kyse.
Työtahti ja työn tehokkuus on vähän eri kuin yksityisissä firmoissa.
Onko se Kela sellainen instituutio ja viranomainen jolloin työntekijöillä on oletus lisävapaista.
Eihän muillakaan ole vapaata ennen joulua! Eikä muillakaan kuin harvoilla vapaata välipäivinä.
Olen itse yrittäjä eikä ole koskaan vapaata, vain silloin kun on pakko pitää muutama päivä ettei terveys romahda.
Joulunpyhät vapaaksi vain kristityille. Kirkkoon kuulumattomille ne päivät ovat vain normaali työpäiviä, tai ainakin pitäisi olla. vai koskakohan ei kristityt alkaa niistäkin vaatia korvauksia?
Mikään hallitus ei ole saanut yksinkertaistettua tätä tukiviidakkoa, josta huolehtimiseen ei yksinkertaisesti voida palkata riittävästi ihmisiä. Mihin on jäänyt kansalaispalkan kehittäminen? Ja miksi esimerkiksi ikääntyneitä monisairaita ei pistetä eläkkeelle, vaan pyöritetään viimeiset vuodet ennen eläkeikää työkkäri-lääkärinlausunto-kelan sairaseläkehakemus-työkkäri pyörteessä? Voin kuvitella, millainen pettymys nuorelle vastavalmistuneelle sosionomille on, kun Kela osoittautuukin työnantajaksi, jolla pitää hosua käsittämätön määrä päätöksiä joka ikinen työpäivä.
Niin minäkään en ihan tajunnut tätä itkua. Ei missään normaalissa työpaikassa voi pitää itsestään selvänä, että saisi haluamiaan arkipäiviä vapaiksi.
Ei saa meidänkään työpaikalla joulun aikaan lomia. Missä lehdistö? Monena vuotena ollut näin. Listalla muutenkin ylimääräisiä vapaapäiviä, niin ei riitä työvoima, jos on vielä lomia.
Sairaanhoitaja
Eruoikeutettujen myrsky vesilasissa. Mitään oikeaa ongelmaa ei ole.
Siis he eivät saa käyttää vuosilomiaan tuolla välillä, eivät menetä niistä yhtäkään.
Kyse on tärkeistä ja erityisesti vähävaraisille kiireisistä, elintärkeistä päätöksistä ja lakisääteisesti ihmisille kuuluvista tuista.
Kelan päätökset eivät vain voi jumittaa vielä ylimääräistä kuukautta kun muutoinkin tuolloin heidän kiireaikaansa.
Ei missään muuallakaan voida myöntää vuosilomia juuri silloin, kun työntekijöitä eniten tarvitaan.
Kaikki normaalit arkipyhät heilläkin on kuitenkin vapaita. Joskus ne asettuvat työntekijän kannalta paremmin, joskus huonommin.
Monilla niillä ihmisillä, joita varten nämä etuoikeutetut turhasta valittajat siellä Kelassa töissä ovat, elämä on 24/7/365 todella rankkaa.
Tämä on vastaava ongelma kuin se, kun suomenruotsalaiset saivat sydänkohtauksen, kun Ikea aikoi poistaa ruotsinkieliset kyltit Suomen myymälöistään.
Eivät ne siellä töitä tee. Minun hakemuksessa meni 4 viikkoa ja sain sitten 6 euroa toimeentulotukea. Yksin asuvana minun hakemus on yksinkertainen ja siinä meni 4 viikkoa ja silti ne laski kaiken väärin joten valituksen olen tehnyt. Laskut oli kuukauden myöhässä kelan takia joten jouduin hakemaan täydentävää tukea.