Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko neuvolakäynnit työaikaa?

21.02.2007 |

Tässä pähkäilen. KVTES:in mukaan olisi mikäli ei voi niitä työajan ulkopuolella tehdä. Muistan hämärästi että aikoinaan olisi vain lääkärikäynnit olleet työaikaa mutta nyt kyllä selkeästi ymmärsin että kaikki terveydenhuollon henkilökunnan tutkimukset liittyen raskauteen voi tehdä työajalla ilman työajan pidennystä. Näistä vain pitäisi ilmoittaa työnantajalle etukäteen enkä tosiaankaan haluaisi vielä pariin kuukauteen kertoa kenellekään. Tulin juuri töihin monen vuoden tauon jälkeen hoitovapaalta ja nyt sitten taas tämä yllätysraskaus. Kiva kertoa että sori, meikä häippäsee taas.

Eli miten muut samaa työehtosopimusta noudattavat äidit olette tehneet. Olis tässä tiedossa sokerirasitustestiä sun muuta ja työmatkat pitkät joten poissaoloa työstä tulee kyllä.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki raskauteen liittyvät neuvola- ja lääkärikäynnit ja raskauteen liittyvät tutkimukset sisältyvät työaikaan, eikä todellakaan pidä niiden vuoksi tehdä pitempää päivää! Siis nimenomaan KVTESiä noudatettaessa, en tiedä onko muilla aloilla muunlaisia käytäntöjä. Itse kävin juuri viime raskaudessa sokerirasituksessa ja puoli päiväähän siinä meni, mutta ei voi mitään. Se mitä työntekijä voi tehdä, on yrittää saada aikoja niin että olisivat joko aamulla tai myöhään iltapäivällä, ettei tarvitsisi kesken työpäivän lähteä ja näin kuluttaa matkoihin enemmän aikaa. Ainakin minun työpaikassa myös siirtymäajat kuuluivat automaattisesti siihen neuvolakäyntiin eikä niistä tarvinut vääntää kättä. Vaikka työpaikkani oli eri paikkakunnalla kuin neuvola. Naapurikunnassa tosin mutta silti ajomatka vei jonkin verran aikaa.

Muistelen vielä, että neuvolan täti sanoi tuolloin että laki takaa JOKAISELLE naiselle työaikaan sisältyvät raskaudenajan hoitokäynnit, työnantajasta riippumatta. Taisipa kaivaa jonkun pykälänkin esille aiheesta.

Vierailija
2/2 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee työmatkaan ruuhk-aikoina puolisentoista tuntia,teen lyhennettyä päivää mutta työmatkojen takia en sittenkään ehdi neuvolaan sen aukioloaikana kunnolla iltasellakaan. Lisäksi on kahden lapsen päiväkotiin viennit ja haut sekä ekaluokkalaisen vienti aamulla kouluun (alkaa yhdeksältä) ja iltiksestä haku joten tuollainen määrä lisätyötä mulle olisi romahduttanut perheemme systeemit täysin. Elikkä kiitos sinulle vastauksestasi. Kai se on sitten kerrottava pomolle ettei ihmettele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla