Ylen juttu lounasruokaloista
Syötkö enää lounasta ravintolassa tai ruokalassa? Miksi/miksi et?
Minulla jää nykyään useimmiten välistä, koska hinta-laatusuhde ei enää kohtaa. Pari vuotta sitten kovatasoinen kiinalainen paikka pyysi 15€ ja sen maksoin pari-kolme kertaa kuussa mielelläni, koska pöydästä löytyi mm. ankkaa. Sitten hinta pomppasikin 19€ paikkeille, sitä ankkaa näkyi aina vaan vähemmän ja säästötalkoot alkoivat näkymään mm. henkilökunnan vaatetuksessa (aiemmin siistit ja virallisemmat työasut, nyt kollareita ja huppareita ilman yhtenäistä teemaa). Lisäksi pienet jutut, kuten kanapalleroiden maustaminen (aiemmin sitruunaa ja pippuria), jäivät uupumaan.
Jännä kun tässä maassa kaikki paikat yrittävät samaa "enemmän hintaa, vähemmän laatua"-tyyliä kulujen noustessa?? Alkaako seisovien pöytien aikana olla ohi, pitäisikö jonkun alkaa tekemään kympillä silakkapihvejä ja muusseja?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkaan miehelleni eväät lähes jokaisena päivänä kuusta. Joskus ilmoittaa että menee työkavereiden kanssa esim. sushille tai pitsalle, mutta harvakseltaan. Pakkaan ihan tavallista kotiruokaa annoksen, mukaan vähän kasviksia ja ehkä hedelmä. Tänään hänellä on makaronilaatikkoa, salaattia sekä pensasmustikoita. Ikeasta saa kivoja lasisia eväsrasioita, hintaa kansineen alle vitosen/kpl.
Pakkaat? Eikö miehesi osaa tehdä tuota? Puetko hänelle vaatteetkin aamulla päälle?
Onpas sinulla hyökkäävä asenne. Pakkaan ne eväät ihan omasta tahdostani, olen työttömänä kotona niin koen että se nyt on vähintä, mitä voin tehdä.
Todennäköisesti sinä ne ruuat olet valmistanut. Aika hassua, jos miehesi tekee ruuat
Kokkaillaan 50-50 arjessa, sanoisin. Mies osaa kyllä pakata itsekin eväänsä, minä nyt vaan tykkään tehdä sen. Homma vie ehkä 2 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on se syy, miksi nykyliitot eivät kestä: ihan tavalliset pienet palvelukset (sukupuolesta huolimatta) koetaan hirveäksi uhkaksi ja kyykyttämiseksi. Joku pakkaa puolisolleen eväät, toinen vaihtaa hänelle renkaat, kolmas keittää kupin kahvia. Hyi hyi miten alistavaa! Lol.
Jos minun miehltä kysytään kumman hän haluaa, valmiin ruuan odottamassa kun hän tulee töistä vai eväiden pakkaamisen, niin aivan varmasti hän valitsisi vaihtoehdon, jossa pääsee suoraan syömään. Mies itse osaa pakata eväät rasiaan, kun tietää, millainen päivä on tulossa ja millainen määrä ruokaa tarvitaan.
Ja taas väännellään sanoja.
Minäkin teen ruoan valmiiksi kun mieheni tulee töistä (se ei siis ole vaihtoehto eväiden pakkaamiselle), jos on vuoroni kokata.
Vierailija kirjoitti:
Toimistolla ollessa syön aina alakerran lounasravintolassa, 8,50 € ja runsas salaattipöytä, ihan hyvät lämpimät ruuat ja hedelmä tai jälkkäri kuuluu hintaan. En ole mikään ruokahifistelijä, kotona en todellakaan tekisi viittä eri salaattia, papuja, hedelmälohkoja, lämpimiä kasviksia ym., mitä konttorilla saa.
Onpa hyvä hinta! Ja laatukin näyttää olevan kohdillaan. Saanko udella, missäpäin Suomea?
Puolisolle tuli sairaus, jonka saa pysymään oireettomana vain syömällä lähes suolatonta ruokaa. Ihan pakko on ollut itse ruveta tekemään ruuat, ja oikeastaan vointi on parantunut, kun laitetaan paljon kasviksia ja kohtuullisesti hyvää rasvaa ruokiin. Enää ei tekisi mielikään mihinkään lounaspaikkohin tai ravintoloihin mennä syömään. Monesti annokset ovat kalliita ja se houkuttelee monia syömään "koko rahan edestä", vaikkei tarvitsikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testasin ulkosuomalaisena muutaman tämmöisen lounaskuppilan kun kävin Suomessa. Eipä ollut hinta-laatusuhde ollenkaan kohdallaan. Jotain eineksiä ja pakasteista tehtyjä ruokia. Lihat lilluivat vallan omituissa sooseissa ja ruoka oli suorastaan pahaa ja ruman näköistä.
Minä taas kokeilin japanilaisia lounaspaikkoja hiljattain. Noin viidellä-seitsemällä eurolla sai kattavan setin, jossa oli riisin lisäksi esim. pala kalaa, kasviksia ja lihaa eri tavoin valmistettuna. Usein kananmunaa jossain muodossa. Pieni jälkiruoka, joka sisälsi yleensä sesongin hedelmiä.
Eipä ole kauheasti maistunut kinkkukiusaukset sen jälkeen!
Syö sinä vaan japanilaista, kiinalaista tai Thaimaan ruokia. Minä ulkosuomalaisena halusin syödä suomalaisia ruokia pitkästä aikaa, enkä mitään kinkkukiusauksia enkä muitakaan kiusauksia. Selvää suomalaista kotiruoan tapaista ei vaan löytynyt, kaikki oli jonkinlaista pikaruokaa, muusia pussista, soosia purkista/tuubista, salaatit pitkäveteisiä ja sitä maissia oli lykätty salaatteihin. Suomipitsat liian rasvaisia ja liikaa sotkua päällä. Paistopisteen pullat pahoja nekin. Ainoa mikä oli hyvää oli kauppahallista ostettu saaristolaisleipä ja artisaaninen ruisleipä. Torilta sai sinipallasta joten jotain syötävää sentään oli mikä maistui.
Mä mietin juttua lukiessa, että minulla on itse asiassa lisääntynyt lounasruokalassa syöminen tällä vuosikymmenellä. Syön nyt yleensä kerran viikossa, kun on toimistopäivä, ennen vein aina eväät. Meillä oli ennen pieni ruokala työpaikalla, nyt saa lounasedun (sen vähintään 75 % maksaa itse) mihin vain.
Kerran viikossa maksan siis noin kympin omasta palkasta ja työpaikan lähellä on hyviä lounasravintoloita, joissa on paljon kasviksia eri tavalla laitettuna salaattiin ja muutama pääruokavaihtoehto, jotka on ihan ok yleensä, myös jälkkäri kuuluu hintaan. En maksaisi pelkästä silakasta ja muusista, koska nämä on mulle kotiruokaa (tänäänkin sattumalta syön), jota saan neljä annosta edullisemmin kuin yhden lounasruokailun ravintolassa.
Kyseessä on inflaatio. Jos jonkun mielestä lounasravintolat ovat liian kalliita ja ahneita, perustakaa kilpaileva lounasravintola ja myykää halvemmalla parempaa ruokaa.
Itse en ole koskaan herännyt aamulla ja ajatellut että perustanpa tästä ravintolan jotta voin rikastua silmittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkaan miehelleni eväät lähes jokaisena päivänä kuusta. Joskus ilmoittaa että menee työkavereiden kanssa esim. sushille tai pitsalle, mutta harvakseltaan. Pakkaan ihan tavallista kotiruokaa annoksen, mukaan vähän kasviksia ja ehkä hedelmä. Tänään hänellä on makaronilaatikkoa, salaattia sekä pensasmustikoita. Ikeasta saa kivoja lasisia eväsrasioita, hintaa kansineen alle vitosen/kpl.
Pakkaat? Eikö miehesi osaa tehdä tuota? Puetko hänelle vaatteetkin aamulla päälle?
Feministisotanorsu hyökkäs heti :D
Ihmettelen aikuista, joka ei osaa pistää itse ruokaa rasiaan. Varmaan hän on ihan pulassa itsepalvelutiskeillä ja työkavereiden pitää annostella ruoka hänen lautaselleen.
Noinhan sen parisuhteen oikeasti pitäisi toimia. Kumpikin tekee toisen eteen arkisia asioita, joissa on itse hyvä. Olen ollut kolmessa parisuhteessa ja oikeasti se toimi vain ulkomaalaisen naisen kanssa kunnolla. Suomalaisen naisen kanssa on miehen työt ja sitten jaetut työt (naisen työt), mutta mielestäni ei ole kohtuutonta, että nainen hoitaa enemmän kotia, jos minä käyn kaupassa, hoidan auton ajamisen ja huollot ym. teen enempi niitä ns. miehen töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testasin ulkosuomalaisena muutaman tämmöisen lounaskuppilan kun kävin Suomessa. Eipä ollut hinta-laatusuhde ollenkaan kohdallaan. Jotain eineksiä ja pakasteista tehtyjä ruokia. Lihat lilluivat vallan omituissa sooseissa ja ruoka oli suorastaan pahaa ja ruman näköistä.
Minä taas kokeilin japanilaisia lounaspaikkoja hiljattain. Noin viidellä-seitsemällä eurolla sai kattavan setin, jossa oli riisin lisäksi esim. pala kalaa, kasviksia ja lihaa eri tavoin valmistettuna. Usein kananmunaa jossain muodossa. Pieni jälkiruoka, joka sisälsi yleensä sesongin hedelmiä.
Syö sinä vaan japanilaista, kiinalaista tai Thaimaan ruokia. Minä ulkosuomalaisena halusin syödä suomalaisia ruokia pitkästä aikaa, enkä mitään kinkkuki
Sitä suomalaista kotiruokaa ei ole lounasravintoloissa, kun sitä saa ihan kotona itse tehdä. Nykyään kinkkukiusaus on suomalaista ruokaa, ei kanaviillokkia tai tillilihaa enää tehdä.
Syön kyllä 2-3 krt/viikko. Vaihtelen lounaspaikkoja ja itsellä kyllä ihan hyvät kokemukset pääasiallisesti.
Kiva syödä lämminruoka päivällä. Kotona ei ole enää lapsia eli eipä tarvitse illalla sitten syödä, kun jotain kevyempää.9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö sinä vaan japanilaista, kiinalaista tai Thaimaan ruokia. Minä ulkosuomalaisena halusin syödä suomalai
En viitsinyt ruveta perustamaan kotia neljäksi viikoksi Suomessa. En syö tillilihaa enkä kanaviillokkia ole kai koskaan elämässäni syönyt. Kai sitä nyt voisi odottaa, että edes muusi olisi tehty potuista eikä jauheesta? Pakasteesta sitkeää lihaa lisäksi. Suomalaista gourmeeta? Vähään olette tyytyväisiä näköjään Hesburgeriin ja Mäkkäriin jonotettiin lipovin kielin Suomessa, katselin jonossa tuhtia porukkaa, kaikilla ylipainoa keskimäärin 20 kg.
10-12€ tai enemmänkin on liian kallista. Täytyy mennä omilla eväillä työpäivät.
Joskus käyn 12e buffassa, jos on hyvää lihaa. Ja joo, syön vain lihaa ja kalleimpia tuotteita kuten hyviä monipuolisia salaatteja oikein kunnon lastit. Makaroonit, nuudelit, riisit, perunat tai muut kotiruokiin kuuluvat halpikset ei todellakaan mun buffaniittaukseen tule.
M 195cm, 120kg, fyysinen työ
Käyn pari kertaa kuussa pienen matkan päässä lounasravintolassa, vaihtelen kahden paikan välillä aina silloin tällöin. Ihan hyvää perusruokaa, 12€ maksaa. On vaan tosiaan sen verran pitkällä, ettei viitsi joka päivä käydä, puolen tunnin ruokkis venyy noilla reissuilla tunnin mittaseksi.
Haluaisin käydä enemmänkin, ja tässä lähempänä työmaata on kyllä useampikin lounaspaikka, mutta kaikki on turkkilaisten omistuksissa, eli tarjolla lähinnä pitsaa ja kebabia, lounasbuffetit sitten on sellasta kuraa, ettei siitä viitsi maksaa. Kaipaisin ihan kunnon peruskotiruokaa, mutta noista paikoista sitä ei saa. Ihan muutaman kilsan päässä työmaalta oli aiemmin sellanen aivan mahtava paikka, jossa tarjoiltiin kunnon ruokaa, ja siellä olen esim. yhden parhaimmista karjalanpaisteista syönyt. Sitä piti pari suomalaista naista, kokkasivat itse kaiken. Aivan mahtava. No, lopettivat yrittämisen ja paikka myytiin turkkilaiselle, sama nimi jäi, mutta ruokalista koostuu enimmäkseen mistäs muustakaan kuin pitsasta ja kebabista.
Muuten sitten omat eväät mukana. Onhan se kustannustehokkaampaa näin.
Mietin myös aloittajan kympin riisuttua ruokaa, niin aika moni varmaan syö lounasaikaan jonkinlaisella lounasedulla, jos siis syö ravintolassa. Ainakin tässä mallissa, joka itselläni on, lounas maksaa edulla ostettuna vähintään 8,50 ja sen päälle menevästä osasta saa työnantajan osittaista tukea 13,50 euroon asti, jonka jälkeen kaikki loppu menee työntekijän piikkiin .
Eli sillä, että maksaako lounas ravintolassa kymmenen euroa vai 13,50 euroa, ei ole tällaisen asiakkaan kannalta niin suurta eroa, koska työnantaja maksaa tuosta kalliimmasta hinnasta 25 % ja kymmenen euron lounaasta vain 15 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimistolla ollessa syön aina alakerran lounasravintolassa, 8,50 € ja runsas salaattipöytä, ihan hyvät lämpimät ruuat ja hedelmä tai jälkkäri kuuluu hintaan. En ole mikään ruokahifistelijä, kotona en todellakaan tekisi viittä eri salaattia, papuja, hedelmälohkoja, lämpimiä kasviksia ym., mitä konttorilla saa.
Onpa hyvä hinta! Ja laatukin näyttää olevan kohdillaan. Saanko udella, missäpäin Suomea?
Meillä tuo sama Kuopiossa. 8,50 euroa jää siis itselle maksettavaksi, työnantaja maksaa vitosen.
Tässä on se syy, miksi nykyliitot eivät kestä: ihan tavalliset pienet palvelukset (sukupuolesta huolimatta) koetaan hirveäksi uhkaksi ja kyykyttämiseksi. Joku pakkaa puolisolleen eväät, toinen vaihtaa hänelle renkaat, kolmas keittää kupin kahvia. Hyi hyi miten alistavaa! Lol.
Jos minun miehltä kysytään kumman hän haluaa, valmiin ruuan odottamassa kun hän tulee töistä vai eväiden pakkaamisen, niin aivan varmasti hän valitsisi vaihtoehdon, jossa pääsee suoraan syömään. Mies itse osaa pakata eväät rasiaan, kun tietää, millainen päivä on tulossa ja millainen määrä ruokaa tarvitaan.