Mikä joululaatikoista on suosikkisi? Mulla oli lapsena aina lanttulaatikko, nyt aikuisena imelletty perunalaatikko.
Kommentit (40)
Omatekoinen lanttulaatikko joka on tälle tulevalle joululle jo tehty samoin kuin muutkin laatikot ja leivonnaisetkin pipareita lukuun ottamatta. Ehkä torttuja vielä teen lisää.
Minä olen suuri laatikoiden ystävä, oikeastaan kaikki paitsi lanttulaatikko menevät. Ehdoton suosikkini on maksalaatikko, se perinteinen, itse tehty, rusinoiden kera. Ai että. Harmi että monesta koulupöydästä maksalaatikko on kadonnut. Se kuuluu kuitenkin ehdottomasti jouluun, possun teurastamisesta otetaan lihan lisäksi yleensä talteen pää, sydän ja maksa.
Päästä tehdään sylttyä, sydän pakastetaan ja vuollaan käristyksenomaiseksi, mutta laitetaan tarjolle keittona, mutta vasta sydäntalvella. Maksa jauhetaan ja siitä tehdään maksalaatikkoa. Maksalaatikko ja syltty ovat ehdottomasti jouluruokia, sanokoot nirppanokat ihan mitä tahansa.
Lanttulaatikko! Yritin tehdä imellettyä perunalaatikko viime vuonna mutta epäonnistuin. Jotenkin alkoi käydä, paha maku.
Laatikoista ainoa mitä meillä syödään on chili-bataattilaatikko. Meillä ei muutenkaan kukaan tykkää joulusapuskoista ollenkaan.
Porkkana ehdottomasti tai sitten juureslaatikko, missä on porkkanaa, perunaa ja lanttua kaikkia samassa suhteessa.
Lanttulaatikko ehdoton ykkönen.
Kakkosena imelletty perunalaatikko itse tehtynä. Yön yli imellettynä tietysti.
Muista joululaatikoista en välitä.
Bataattilaatikko. Myös porkkanalaatikko tuoreella inkiväärillä on hyvää
Pataattilaatikko on ihan ykkönen. Sitten tulee porkkana, imelletty ja lanttulaatikot.
Äsken vedin just ropposellisen pataattilaatikkoa.
Porkkanalaatikko. Tykkään muistakin juureslaatikoista, mutta porkkanalaatikko on ehdoton lempiruoka jouluna. Teen kyllä ympäri vuoden tuota itse.
Vierailija kirjoitti:
Lanttulaatikko! Yritin tehdä imellettyä perunalaatikko viime vuonna mutta epäonnistuin. Jotenkin alkoi käydä, paha maku.
Imelletty perunalaatikko ei ole helppo tehdä. Vaikeus tulee paljolti siitä kun ohjeita on niin moneen lähtöön. Siirappiahan ei saisi käyttää.
Kokeilusi luultavasti hapantui. Se ei ole imellytyksen päämäärä.
Lanttulaatikko. Edelleenkin. Lapsena ja nuorena jo söin jouluisin vain lanttulaatikkoa ja äidin/mummun säilömiä mauste-etikka-kurkkuja. Kinkusta en välittänyt enkä vieläkään välitä. Saaristolaisleipää ja silliä sensijaan sekä graavilohta myös. Oli myös suutarinlohta, sitäkin söin mielelläni. Useita laatikoita oli lapsuuskodissa jouluna, nykyään itse teen vain lanttulaatikoita pari.
Nuorempana lanttu- ja porkkanalaatikkoa meillä vain oli. Nykyään ostan perunalaatikoita joulun tienoolla, se on suosikkini.
Uskokaa tai älkää, mutta joulupöytääni kuuluu janssoninkiusaus. Sitä ja porkkanalaatikkoa.
Silakkalaatikko 🥳