Mammografia/mikrokalkki
Kävin 50-vuotta täyttäessäni elämäni ensimmäisessä seulonta-mammografiassa. Eilen tuli soitto, että joudun/pääsen tarkempaan kuvaukseen ja ultraääneen, koska rinnasta löytynyt mikrokalkkia.
Puhelimessa oli hoitaja, joka ei juuri lisätietoja antanut. Luonnollisesti menetin yöuneni ja olen nyt aika paniikissa. Googlettanut olen, mutta eipä se juuri pelkoa lievitä. Onko muilla kokemusta tällaisesta ja miten on jatkotutkimukset menneet? Mahtaako olla yleistä?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Siskolla tuo johti rinnan poistoon, mutta syöpä ei ole levinnyt tai uusiutunut.
Hmm. Hoitaja sanoi, että ei olisi välttämättä edes syöpää vaan voi olla ihan hyvälaatuinenkin muutos tai väärä hälytys. Ei auta kuin toivoa parasta. :'(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Hoitaja sanoi, että ei olisi välttämättä edes syöpää vaan voi olla ihan hyvälaatuinenkin muutos tai väärä hälytys. Ei auta kuin toivoa parasta. :'(
Suurin osa varmaan onkin hyvälaatuisia, joten kannattaa uskoa siihen, ennen kuin muuta tietoa on. On se niin hyvä, että näitä tutkitaan!
Oma kokemus: syövän esiaste löytyi sieltä rintatiehyistä, joissa tuota mikrokalkkia oli. Molemmat rinnat on poistettu perinnöllisyystekijän vuoksi. Tästä on jo yli 10 vuotta aikaa. Ensi otettiin neulanäytteitä ja ainakin kahdenlaisessa koneessa olin kuvattavana.
Mutta eihän tämä ole kuin yksittäinen tilanne. Monella tutulla mikrokalkin vuoksi on tehty jatkotutkimuksia, mutta hyvälaatuisiksi on todettu.
Viidesosa mikrokalkkinäytteistä on pahanlaatuista.
Itsellä röntgenlääkärin mukaan hyvin pieni DCIS. Eli paikallinen syövän esiaste. Poisto-operaatio noin kuukauden päästä. Selvityksessä on perinnöllisyystekijät, joka antaa omat pohdintansa.
Vierailija kirjoitti:
Viidesosa mikrokalkkinäytteistä on pahanlaatuista.
Itsellä röntgenlääkärin mukaan hyvin pieni DCIS. Eli paikallinen syövän esiaste. Poisto-operaatio noin kuukauden päästä. Selvityksessä on perinnöllisyystekijät, joka antaa omat pohdintansa.
Minulla ei ole rintasyöpää ollenkaan tai syöpiä ylipäätään juurikaan suvussa, joten perinnöllisyys ei varmaan tapauksessani tule tutkittavaksi - oli sitten pahanlaatuinen tai ei.
Kuinka kauan vastausten saaminen kestää suunnilleen? Jossain sanotaan muutama päivä ja toisaalla muutama viikko.
Kalkkitablettien syömisessä on vaaransa, voi tulla syöpä.