Millaisia skismoja teillä ollut pk:n/pph:n kanssa?
Olen aina pitänyt poikani hoitajaa arvossa ja jotenkin kaverinakin, mutta nyt viime aikoina on tullut jotenkin outo olo. Ihan kuin hän vihjailisi että se tai tämä asia ei ole kunnossa, että poika ei kehittyisi hyvin, että tahallaan toisin hänet kipeänä hoitoon yms. Ei ikinä mitään selkeää, vain jotain töksäytyksiä joita jään suu auki miettimään.
Olen aika iäkäs äiskä ja yh:kin joten en ole varmaan mikään tyypillinen punaposki-pullantuoksu-mamma mutta en nyt niin kauhean erikoinenkaan mielestäni. Suhtaudun hoitopaikkaan niin että he ovat perheiden " palveluksessa" tai ei ainakaan toisinpäin, ja että ei minulla ole mitään velvoitetta tehdä tiliä perheeni ihmissuhdeasioista tai hoitokäytännöistä tai ruokavalioista tms. Olen vain miettinyt että onko siinä syy suhtautumiseen - pitäisikö alkaa " esittää mallivanhempaa" (mielestäni olen ihan tavallisen ok äiti), selitellä kaikenlaista, viedä lapsi hoitajan mieliksi jo puoli kahdeksalta hoitoon jne.
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia.
- Mannis
Kommentit (3)
Siis " kaveri" oli tälläinen leikkipuistotuttu ja se oli ihan vihonviimeinen tikki!! Oli tosi vaikea sanoa mistään epätyydyttävästä asiasta ja piti vaan teeskennellä että kaikki hyvin. Olen ollut paljon tyytyväisempi päiväkotiin.
niin esitä sinä puolestaa tyhmää (hieman yksinkertaista) ja sano: ANTEEKSI, NYT EN AIVAN YMMÄRTÄNYT. Silloin hänellä on pakko selventää mitä on oikein tarkoittanut. Ja jos vastaukseksi tulee ei mitään, niin sitten tiedät että ei ole ollut oikeasti mitään asiallista sanottavaa.
Ihmettelen vain miksi hoitaja ei ole ihan suoraan ottanut puheeksi jos hän kerran on niin huolissaan lapsesi/perheesi asioista? Jos hän on kunnallinen pph niin voithan soittaa hänen esimiehelleen ja keskustella hänen kanssaan asioista.
Ystäväni toimi muutama suosi takaperin pph:na ja hän sanoi että heillä pitäisi olla ainakin kerran vuodessa vanhempien kanssa kehityskeskustelu. Eli jossa käydään kaikkea lapseen liittyviä asioita läpi, koski ne sitten ruokailua tai esim. perhesuhteita. Mutta tätä ei ilmeisesti kaikkialla vaadita.
Pitäisi osata kysyä suoraan. Sitä kai vain haluaa välttää avoimia konflikteja. Pahempaa on ehkä että pph:n työtoverit, siis toiset pph:t ja päiväkodin väki tuntuvat katsovan " hitaasti" joskus eikä ole aavistusta miksi - vaikutanko siltä että en välittäisi lapsesta? Meillä on oikeasti oikein hyvä suhde, neuvolankin mukaan. Poika on luonteeltaan sellainen että ei tykkää että vieraat tulevat lääppimään, alkaa valittaa heti jos joku täti tuosta vain kaappaa syliin. Epäilen vähän että hoitajat luulevat ao käytöstä merkiksi kiintymyssuhteen puutteellisuudesta. Itse ajattelen että seon vain hänen luonteensa ja kenties liittyy siihenkin että poika ja minä ollaan oltu liikaa yhdessä, kun hän vain muutaman kerran oli lastenvahdin hoidossa ennen päivähoitoon menoa.
Minusta vain minä olen " systeemin" asiakas, eikä minua ole oikein kohdella epäkohteliaasti siltä taholta.