Nostaako niukka tai vähäinen syöminen munuaisarvoja
Olen ollut nyt syksyllä vähäisemmällä ruokavaliolla (omalla sellaisella). Voiko se vaikuttaa kyseisiin arvoihin? Olen syönyt suht tavallista ruokaa, mutta vähän.
Kommentit (4)
Nälkiintyvällä/kuihtuvalla ihmisellä krea-arvo yleensä pikemminkin laskee johtuen lihasmassan menetyksestä. Minullekin tuli mieleen lähinnä nestehukka mahdollisena syynä vähän syövän munuaisarvon nousuun.
Ok. Näitä juttuja itsekin olen pähkäillyt. Olen siis menossa leikkaukseen ja otettiin verikokeita ja munuaisarvo oli hieman koholla. Arvoa en tiedä, mutta olen nyt tosiaan ollut kolmisen kuukautta niukalla syömisellä. Paino on tippunut 15 kg. En ole noudattanut mitään ketoruokavaliota tms vaan ihan syönyt tavallista ruokaa, mutta paljon vähemmän kuin normaalisti. Lähes kaikki roskaruuat ym. karkit olen jättänyt pois. Olo on ollut tosi hyvä. Ei heikotuksia, ei kramppeja, ei päänsärkyjä. Juoda pitäisi varmaan enemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ok. Näitä juttuja itsekin olen pähkäillyt. Olen siis menossa leikkaukseen ja otettiin verikokeita ja munuaisarvo oli hieman koholla. Arvoa en tiedä, mutta olen nyt tosiaan ollut kolmisen kuukautta niukalla syömisellä. Paino on tippunut 15 kg. En ole noudattanut mitään ketoruokavaliota tms vaan ihan syönyt tavallista ruokaa, mutta paljon vähemmän kuin normaalisti. Lähes kaikki roskaruuat ym. karkit olen jättänyt pois. Olo on ollut tosi hyvä. Ei heikotuksia, ei kramppeja, ei päänsärkyjä. Juoda pitäisi varmaan enemmän.
Ap
Kehosi kyllä koittaa kertoa, ettei kaikki ole nyt kunnossa. Yleensä krea tosiaan laskee niukan ravinnon vuoksi, mutta niukka ravinto voi tuhota taas muuta kautta niin paljon, joten mahdollista on, että tä.ä johtuisi ravinnostasi. Olisin sinuna kyllä huolissaan, sillä krea arvo ei nouse kovinkaan herkästi, vaan vasta silloin, kun toisen munuaisen teho on menetetty. Eli sinulla toimii munuaisen enää vain alle 50%. Vaadi siis asiaan selvitystä.
Riippuu mitä syöt ja erityisesti juotko tarpeeksi ja millainen on elektrolyyttitasapainosi. Toki jos keho menee ketoosin, munuaisarvot nousevat.