Anoreksia ja joulu
Surettaa hirveesti kun aina joulu on ollut mulle tärkeä ja oon oottanut sitä innolla.. no tänä vuonna oon vaan kauhulla viimeisen kuukauden miettinyt että miten "selviän" jouluruokailuista suvun kanssa ja ahdistaa koko joulu :(
Takokaa mulle nyt pliis jotain järkeä päähän, miten saan psyykattua itseni siihen mennessä. Olisinpa terve.
Kommentit (9)
Toivoisin, että mieleesi mahtuisi muutakin kuin syömisen tarkkailu ja oma keho. Voisit miettiä, mitkä asiat ovat elämässäsi hyvin. Onko sinulla vielä isovanhempia elämässä. Voisitko auttaa heitä. Onko perheenjäsenet terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Älä harrasta mokomaa hömppäjuhlaa, ota iisisti.
Vähän vaikee kun vanhemmat järjestää kaiken, sisarukset on innoissaan ja isovanhemmat tulee meille. En voi vaan jäädä mököttämään omaan huoneeseen siksi aikaa. -ap
Mikä siinä tilanteessa ahdistaa eniten? Syöt just sen verran kun pystyt ja jaksat! Jos et halua syödä mitään niin ei sun oo pakko syödä. Voit syödä vaikka myöhemmin ihan omassa rauhassa jos muiden kanssa syöminen tuntuu pahalta. Sä selviät kyllä ja mitään pahaa ei tule tapahtumaan Mulla oli nuorena kanssa paljon ahdistusta ruokailuun liittyen, joten ymmärrän ahdistuksesi
Kai saat hoitoa anoreksiaan? Se on miljoona kertaa yhtä joulua tärkeämpi asia. Voit tietysti tsempata itseäsi niin, että istut pöytään muiden kanssa otat enemmän kasviksia kuin raskaampia ruokia.
Voimia sinulle. Voisitko ajatella soittavasi lasten ja nuorten puhelimeen 116 111 (maksuton, anonyymi, ei näy puhelinlaskussa)? Myös kriisipuhelin 09 2525 0111 on hyvä palvelu.
https://www.nuortennetti.fi/apua-ja-tukea/lasten-ja-nuorten-puhelin/
https://mieli.fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin/
Olisi myös hyvä, jos voisit keskustella asiasta jonkun turvallisen aikuisen kanssa oikeassa elämässä. Se voi olla perheenjäsen tai esim. terveydenhoitaja, jos käyt koulussa. Mutta noihin puhelinnumeroihin on lupa soittaa, jos jokin painaa mieltä.
Olet siis vielä vanhempien luona asuva alaikäinen? Tietävätkö vanhemmat sairaudestasi ja onhan sinulla hoitokontakti? Jos joulu painaa mieltäsi jo nyt, niin siitä on ehdottomasti puhuttava ammattilaisen kanssa. Ja suosittelen perhetapaamista, niin voitte yhdessä vanhempiesi tai toisen vanhemman kanssa miettiä sinulle selviytymiskeinoja joulua varten. Esimerkiksi että vanhemmat vaihtavat mahdollisimman luontevasti puheenaihetta jos joku alkaa kommentoida etkö syö sitä tai tätä tai etkö ota enempää.
Hae apua se on paras mitä voit itsellesi tehdä. Itselläkin ollut vuosia tuo anoreksia mutta olen oppinut että joulu/synttäri kalorit ei haittaa ja pitemmän päälle niistä jää hyviä kokemuksia kun osallistuu ja antaa itsensä nauttia. Painoa voin aina kuolemaani saakka pudottaa mutta muistoja en saa jälkikäteen hommattua. Helppoa se ei ole mut ite oon oppinut ottaa rennommin sh kanssa juhlina. Toki ota huomioon että jos oot ollu pitkään vajaa kaloreita niin yhtäkkiä kun rupee syömään ns normaalisti niin se on keholle raskasta. Itsellä esim tulee herkästi sydänoireita hetki ruokailun jälkeen. Kovasti tsemppiä
Älä harrasta mokomaa hömppäjuhlaa, ota iisisti.